אחד מכל 4 נערים אסירים – יחזור לכלא

בצל הנתונים העגומים מסכם משרד המשפטים שנה ראשונה לפרויקט ייחודי לצמצום עבריינות נוער המסתמן כהצלחה: "מחצית הקטינים שהשתתפו בפיילוט השתלבו בשיקום"
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה envato

משרד המשפטים סיכם שנה ראשונה לפרויקט הממשלתי לצמצום עבריינות נוער ומהדוח עלה ש-25 אחוזים מבני הנוער ששוחררו חזרו לכלא וכמחצית מהקטינים המשתתפים בפיילוט השתלבו בהצלחה בתכנית שיקום.

במסגרת הפיילוט 'שחרור קטינים ממעצר ומאסר', הנערים מלווים לאורך מעצרם ומאסרם ואף לאחר שחרורם במטרה להפחית את מספר החוזרים לבתי הסוהר.

בישראל שיעור הרצדיביזם (חזרה לכלא) בקרב בני נוער עמד בשנים האחרונות על 75%, לעומת 41% בקרב בגירים, כפי שפורסם על ידי חטיבת המחקר של שרות בתי הסוהר בשנת 2015. גורמים שונים הביעו דאגה מהתופעה וקראו לפעול בנושא, ובהם בית המשפט העליון באמרו כי "מדובר בנתון שיש להדהדו בקרב הגורמים הרלוונטיים ברשות המבצעת… אסירים שנכנסים למסלול שיקום יודעים מה הם אמורים לעשות לאחר שחרורם, אולם אסירים שנזרקים לרחוב, פשוטו כמשמעו, מהווים תעודת עניות לחברה הישראלית".

"דלת מסתובבת"

על רקע זה הוקם צוות בין משרדי שבחן את תופעת 'הדלת המסתובבת' בקרב קטינים, והמליץ על דרכי פעולה לשינוי מגמה זו. במהלך עבודתו בחן הצוות את סוגיית שחרורם ושיקומם של קטינים במאסר, ומצא כי רבים מהנערים אינם מעוניינים בשיקום, הם מלווים בתחושה "שאין להם כבר מה להפסיד" וזוהתה תופעה רחבה של לחץ חברתי נגד תהליכי טיפול עקב חוסר אמון במערכות. מאפיינים אלו הובילו לתופעת ה"דלת המסתובבת" – נערים שבים וחוזרים לכלא מספר רב של פעמים.

מבדיקת הצוות בשנת 2017 עלה כי 7 נערים חזרו בפעם השמינית לבית הכלא, 13 נערים בפעם השישית ו-17 נערים שבו לבתי הכלא בפעם החמישית. מתוך 96 קטינים שרואיינו על ידי הרשות לשיקום האסיר, רק 29 שוחררו עם תכנית שיקום. בהתאם לממצאים אלו, ההמלצה המרכזית של הצוות הבין משרדי הייתה לצאת בפיילוט 'שחרור קטינים ממאסר', פרויקט ממשלתי לצמצום עבריינות נוער.

הצלחה בפיילוט

ממצאי הדוח ומסקנותיו אומצו בהחלטת ממשלה, ולפני כשנה וחצי יצא לדרך הפיילוט הבין-משרדי שנועד לייצר רצף טיפולי בנערים מעת מעצרם, עובר למאסרם ועד לאחר שחרורם לקהילה.

במסגרת הפיילוט, אותו מובילה עו"ד נטע פת מטעם יחידת התיאום למניעת עבריינות נוער, פועלת ועדת השחרורים של קטינים אסירים מכלא אופק, במודל ייחודי אשר נועד להיטיב את הליך שילובם בקהילה לאחר המאסר ולצמצם את סיכויי חזרתם לכלא.

על פי ממצאי השנה הראשונה של הפיילוט, מתוך 55 נערים שעלו מתחילת הפיילוט לדיון במסגרת ועדת שחרורים כשני שליש (32 נערים) שוחררו לתכנית שיקום, מעל שליש מהנערים ששוחררו כבר סיימו את התכנית בהצלחה ורק רבע (25%) מהקטינים ששוחררו לשיקום במסגרת השליש חזרו לכלא.


עו"ד קימברלי אלון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות