בקשה לייצוגית: "בדיקות הקורונה של שופרסל לא אמינות"

בתביעה, הנאמדת בסכום של 6.4 מיליון שקלים, נטען כי הרשת הבטיחה בפרסומיה רמת אמינות של מעל 99%, אולם בפועל הבדיקות מהימנות רק בשיעור של 82.5% בלבד
רונן לוי |
בדיקת קורונה ביתית. אילוסטרציה envato

לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, הוגשה באחרונה בקשה לתביעה ייצוגית בסך 6.4 מיליון שקלים נגד שופרסל ורשת הדראגסטורים BE, זאת בטענה שהרשת שיווקה בדיקות קורונה שיעילותן עומדות על קצת מעל ל-80 אחוזים ועל המוצר הובטחה רמת אמינות של מעל 99 אחוזים. הבקשה הוגשה בטענה להטעיה והפרת דין רוחבית וקבוצתית, בה נקטו רשתות השיווק שופרסל, BE דראגסטורס, והחברה המייצרת את הבדיקות. עדיין לא הוגש כתב הגנה.

על פי הבקשה, בני זוג הורים ל-5 ילדים מבאר שבע, רכשו 10 ערכות של בדיקות קורונה מהירות, בעלות של 65 שקלים לכל ערכה מסניף שופרסל בב"ש, עבורה ועבור בני ביתה. אלא שלמרות שעל גבי הבדיקות צוין כי רמת האמינות שלהן היא מעל 99%, התברר לבני הזוג, עקב פרסומים בתקשורת, כי יעילותן פחותה בהרבה, וכי על פי הוראות היצרן היא עומדת על שיעור של 82.5% בלבד.

הסתרת מידע מהצרכן

בתביעה נטען כי הוראות היצרן באנגלית מדווחות על שיעור גבוה של תוצאות שליליות מוטעות עובדה שפוגמת עוד יותר באיכותן של הבדיקות. לטענת המבקשים, מדובר על מידע שהוסתר מהצרכנים בפרסומים בעברית שנרשמו על האריזות, ואשר שווקו על ידי הנתבעות. בנוסף, נטען שעל הבדיקות עצמן צוין כי הן זכו לאישור משרד הבריאות, אך בכל הנוגע לרמת אמינותן, לא נמצא כל אישור כזה.

לטענת בני הזוג שהגישו את הבקשה, לאחר שהתגלה כי שכנתן לקתה במחלה, השתמש הבעל, עורך דין במקצועו, בערכת בדיקה אחת, על מנת להבטיח כי הוא לא נגוע במחלה, וכי לא ידביק איש במקום העבודה שלו, וזאת משום שנכונה לו פגישה רבת משתתפים ביום המחרת. על פי התביעה, האישה עצמה, המשמשת כפסיכולוגית קלינית, חשפה חלק ממטופליה איתם נפגשה באופן אישי, לסכנת הידבקות במחלה, תוך שהיא מאמינה כי היא לא מסכנת אותם כלל וכלל.

בבקשה מבקשים האישה ובעלה החזר כספי עבור 10 הערכות שרכשו בעלות של 650 שקלים ופיצוי בגין נזק לא ממוני שנגרם לכל אחד מהם בסך של 1,000 שקלים, הנובע מהטעיה בפרסום, ומעוגמת נפש. המבקשים העריכו כי כ- 6,000 צרכנים לכל הפחות רכשו את הבדיקות המטעות. כל אחד מהצרכנים הללו סבל מנזקים, ממוניים ולא ממוניים – בסך 1,065 שקלים, ועל כן הנזק הקבוצתי מוערך על ידם בסך של 6.4 מיליון שקלים.

"התעשרות שלא כדין"

"ההטעיה שבה נקטו הנתבעות כלפי חברי הקבוצה", נכתב בבקשה, "ביחס לרמת אמינות הבדיקות המסעות מהווה גם פגיעה ישירה ביכולת חברי הקבוצה לדעת, אל נכון, מהי רמת אמינות זו ופוגעת בזכות הבחירה של חברי הקבוצה לשקול, האם לרכוש באופן מושכל את המוצר הנמכר על ידי הנתבעות, אם לאו והאם לעשות בו שימוש. במקרה דנן מדובר במוצרי בריאות שהצרכן מבצע באמצעותם בדיקה בעלת מימד פולשני ועל כן הפגיעה חמורה שבעתיים".

עוד צוין בבקשה כי הסכומים שגבו הנתבעות ביתר מאת חברי הקבוצה, "הביאו להתעשרותן שלא כדין. פעולה זו, כאמור לעיל, נעשתה באופן בלתי צודק, בחוסר תום לב, בחוסר הגינות ובדרך בלתי מקובלת, תוך ניצול כוחן של הנתבעות אל מול חולשתם של הצרכנים וזאת בדרך בלתי ראויה של הסתרה והטעיה".

____________________________________________________________

עו”ד תום שנפ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות