איך מתמודדים מול הביטוח הלאומי?

כיצד תממשו את הזכויות המגיעות לכם? ההתנהלות מול המדינה רוויה בבירוקרטיה ובצורך להבין היטב את נבכי החוק. עו"ד חנה בן יהודה מסבירה כיצד לעשות זאת בדרך המיטבית
עו”ד חנה בן יהודה |
אילוסטרציה envato

המוסד לביטוח לאומי הוא אחד מהגופים הרשמיים של מדינת ישראל כאשר הייעוד שלו הינו להבטיח ביטחון סוציאלי לכלל אזרחי המדינה אשר נקלעו למצב רפואי או כלכלי שהביא לשינוי ופגיעה באורח החיים בגינם הם זקוקים לסיוע מטעם המדינה. לפי חוק הביטוח הלאומי, כל אזרח שמגיע לגיל שמונה עשרה, להוציא מהכלל אוכלוסיות מסוימות, חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי. בתמורה לכך, במידה ויום אחד הוא יצטרך לבקש לעזרה, המוסד לביטוח לאומי אמור לסייע לו. עזרה זו של המוסד לביטוח לאומי יכולה להיות על ידי מתן קצבאות, גמלאות, מענקים, פטורים, הנחות אחוזי נכות, או כל סיוע אחר שיש בידו להעניק.

שימו לב כי לא כל תושבי המדינה משלמים את אותם הסכומים. דמי הביטוח הלאומי משתנים בהתאם למעמדם ולמקור הכנסתם. כך למשל, ישנו הבדל בין דמי ביטוח לאומי שמשלמים עצמאיים, שכירים, חיילים, אנשים שיצאו לחופשה ללא תשלום, מובטלים, סטודנטים, מתנדבים בשירות לאומי, פנסיונרים וכו'. בהתאם לקבוצת האוכלוסייה אליה משתייכים תושבי המדינה, כך גם הזכויות הניתנות על ידי הביטוח הלאומי משתנות בכפוף לצרכים של אותה אוכלוסייה ועמידה בתנאים ובמבחנים שנקבעו בחוק ובתקנות של המוסד.

עו"ד חנה בן יהודה

תביעות ביטוח לאומי

ישנן תביעות מסוגים שונים וביניהם: תביעת אבטלה, תביעת מחלות מקצוע, גמלת סיעוד, שמירת הריון לאם, דמי לידה, גמלת ילד נכה, קצבת נכות כללית, גמלת ניידות, דמי מזונות, דמי תאונה, תאונות אישיות, תאונת עבודה, תאונת עבודה שהיא תאונת דרכים, תאונת דרכים, תאונת אופנוע, נזקי גוף, דמי פגיעה, הבטחת הכנסה, נכות נפגעי עבודה, נפגעי גזזת, נפגעי פוליו, נפגעי קורונה, קצבת זקנה, קצבת תלויים, קצבת שאירים, שירותים מיוחדים, נפגעי פעולות איבה, סיעוד, דמי קבורה ועוד.

כלל התביעות שלעיל מופיעות בחוק ובתקנות המוסד לביטוח הלאומי. על מנת לממש את הזכויות המגיעות בעקבותיהן, על האזרח לפנות למוסד לביטוח לאומי באמצעות הגשת טפסים או באמצעות הגשת תביעה.

ניתן לפנות למוסד לביטוח הלאומי במטרה לממש את הזכויות במגוון סיטואציות, ובעיקר כאשר מגיעים למצב בריאותי או כלכלי מסוים.

לדוגמה, אם אדם נפגע בתאונת עבודה, נגרם לו אובדן כושר עבודה והוא אינו יכול להמשיך לעבוד בעבודתו, באופן מלא או חלקי, הוא עשוי לקבל קצבה חודשית שתבטיח חלופה להכנסתו מעבודה.

אך הדרך שצריכים האזרחים לעבור עד למימוש מלוא הזכויות כרוך ומלווה ובהליכים רבים מסורבלים ומורכבים ממה שחשבנו, ואינה מסתיימת במילוי טפסים בלבד כפי שנהוג לחשוב. הדבר כרוך בבניית אסטרטגיה, איסוף מסמכים ובניית תיק השתתפות בוועדות למיניהן, בעררים ולעיתים נדרשת פניה לבתי הדין באופן העשוי לדרוש ידע ומומחיות משפטית של עו"ד לתביעות ביטוח לאומי ומימוש זכויות רפואיות וסוציאליות.

ייצוג משפטי

אנשים רבים שפועלים לבדם מול הביטוח הלאומי לא תמיד מקבלים את מה שהם שאפו אליו ולכן, בטרם הפנייה לביטוח לאומי כדאי לשקול להיוועץ עם עו"ד מומחים בתביעות ביטוח לאומי ומימוש זכויות רפואיות וסוציאליות, אשר ידעו כיצד לפעול ומה נדרש לעשות כדי שתממשו את מלוא הזכויות המגיעות לכם. רבים האנשים הסבורים כי מאחר והם שילמו כל חייהם את הכספים הנדרשים לביטוח לאומי אזי שהביטוח הלאומי ישלם להם ביד רחבה כאשר יידרש לכך. אך לא כך הדבר. מכאן שהפנייה לעו"ד הבקיאים ברזי המערכת ומכירים את כלל הסוגיות לפנים ולפנים הינה קריטית.

עורכת הדין חנה בן יהודה בעלת ניסיון רב בהתמודדות עם תביעות אל מול הביטוח הלאומי בפרט ומימוש זכויות רפואיות וסוציאליות בכלל ומאחוריה, לקוחות מרוצים שהגיעו עם המון ספקות אך סיימו את ההליך עם פיצוי ראוי.


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות