חקירה פלילית: לצלוח את הסיוט בשלום

מה מותר להגיד לשוטר בחדר החקירות? ממה כדאי להיזהר? עו"ד יאיר בן שטרית, המתמחה במשפט פלילי, מסביר על החשיבות שבייצוג משפטי בחקירה פלילית
עו"ד יאיר בן שטרית

חקירה פלילית היא אחד הסיוטים הגדולים ביותר שעוברים בראשו של האדם הפשוט. לרוב אנחנו זוכרים בעיקר את הסצנות החשוכות והאלימות מסרטי הבלשים, עם המנורה המתנדנדת והחוקר הצעקני ולכן, כאשר אנחנו נאלצים להיכנס לחדר החקירות, אנחנו אובדי עצות.

"זכות ההיוועצות עם עורך דין פלילי היא, לרוב, על מה שיקום ויפול כל התיק", מסביר עורך הדין יאיר בן שטרית.

המטרה של החוקר היא אחת – להוציא מכם את ההודאה או במילים אחרות, את מה שהחוקר רוצה לשמוע מכם, מה שככל הנראה יגרום לתיק להיסגר מבחינה ראייתית ואז סביר להניח כי יוגש כתב אישום. החוקר הוא איננו חבר ולא מכר ולכן עלינו להיזהר ביותר כאשר אנחנו משוחחים עימו.

"מלכת הראיות"

ההודאה מכונה בפי בית המשפט כ"מלכת הראיות", כלומר ראיה חזקה ביותר שהמשקל שלה הוא גדול ויש לה השלכות משמעותיות על המשך ניהול התיק. רבים מהשופטים בבתי המשפט רואים את ההודאה של החשוד כראיה מרכזית שלרוב, לא נדרש לה תוספת רבה על מנת להגיע להרשעה.

"אם החוקר שואל לשמכם, אין טעם לומר לו גם את שם המשפחה כי הוא לא שאל. מה גם שעדיף לדבר עם עורך דין עוד בטרם אמרתם בוקר טוב לשוטר" מוסיף עו"ד יאיר בן שטרית ומסביר כי השפה "המשטרתית-פלילית" המדוברת בחדר חקירות ועל ידי השוטר, היא זרה לנו והיא כמו ביקור בארץ זרה ובגלל זה, עלינו לשכור למעשה את עזרתו של עורך דין פלילי שיהווה כ"מתורגמן"- אחד שדובר את השפה ויכול לתווך לנו אותה.

חשיבות הייעוץ המשפטי

חשוב לזכור כי גם כאשר אנחנו חפים מפשע, עלינו להשתמש בשירותיו של עורך דין פלילי. פעמים רבות אנחנו לא יודעים מה מתכננים עבורנו רשויות האכיפה או באילו ראיות הם מחזיקים. "לא רק אשמים שוכרים ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי" אומר עו"ד יאיר בן שטרית ומוסיף כי גם כאשר אדם מגיע לחקירה ומשוכנע שכל המשקל הראייתי נגדו, עדיין יש מה לעשות ועם טיפול נכון וייעוץ משפטי מדויק, ניתן יהיה להיחלץ גם מהצרה הזו.


עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות