הנדסאי שפוטר מתפקידו נאשם בניהול תיקי מסחר ללא רישיון

אסף טל נאשם בביהמ"ש המחוזי בת"א כי ניהל תיקים ללא רישיון, הפנה לקוחות להשקעה בזירת סוחר אוסטרלית שאינה מפוקחת והוביל את המשקיעים להפסדים רבים
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

לבית המשפט המחוזי בתל אביב, הוגש כתב אישום נגד אסף טל, בגין עבירות של קבלת דבר במרמה, ניהול תיקים ללא רישיון והפניה לזירת סוחר שאינה מפוקחת, לאחר שהפנה את לקוחותיו שהפסידו כספים רבים, לזירת סוחר אוסטרלית שאין לה רשיון.

על פי כתב האישום, במהלך שנת 2019 הפנה טל את לקוחותיו לזירת הסוחר האוסטרלית "פפרסטון", שאינה בעלת רישיון זירת סוחר ולפיכך אינה מפוקחת ע"י רשות ניירות ערך. בנוסף, ועל אף שלא החזיק ברישיון לניהול תיקים, ניהל טל בעבור הלקוחות את חשבון המסחר בזירה.

פלטפורמת מסחר ממוחשבת

זירת סוחר היא פלטפורמת מסחר ממוחשבת המאפשרת למשקיעים לסחור מולה במכשירים פיננסיים נגזרים. המסחר בזירת הסוחר מתבצע מול הזירה עצמה ולכן לעיתים מאופיין בניגוד עניינים בינה לבין הלקוח. כאשר לקוח מפסיד כתוצאה מעסקה במכשיר פיננסי, הזירה מרוויחה את מלוא ההפסד שלו וכאשר הלקוח מרוויח, הזירה מחויבת לשלם לו את מלוא הרווח.

חוזה הפרשים הוא מכשיר פיננסי ממונף שערכו נגזר ממחיר נכס הבסיס, כפי שמחיר זה נקבע על ידי זירת הסוחר עצמה. מדובר בחוזה שבו מתחייב המוכר כלפי הרוכש לשלם לו את ההפרש שבין ערכו הנוכחי של נכס הבסיס ביום העסקה, לבין ערכו של אותו נכס במועד המימוש של החוזה.

בחוזה הפרשים הלקוח מרוויח או מפסיד בהתאם ל"כיוון" העסקה שבחר ובהתאם לכיוון תנועת נכס הבסיס. כאשר הלקוח מעריך שערכו של נכס הבסיס יעלה, הוא צפוי לרכוש את החוזה, וכאשר הוא מעריך שערכו של נכס הבסיס ירד, הוא צפוי לבצע מכירה בחסר. כאשר ההפסד של הלקוח בכלל העסקאות שפתח מגיע לשיעור מסוים מתוך סך הכספים בחשבונו, הזירה תסגור באופן יזום את העסקאות שלו, והוא יימחק מן המסחר.

מצגי שווא ללקוחות

טל גייס את הלקוחות באמצעות הצגת מצגי שווא והסתרת מידע ביחס להיבטים רבים ומהותיים במסחר ובפעילותו. בתוך כך נהג טל לשווק את המסחר בזירה כהשקעה שמניבה תשואה גבוהה בסיכון נמוך, ולהציג את עצמו בתור סוחר מקצועי וותיק שמומחה למסחר בזהב. בפועל, טל מעולם לא סחר באופן מקצועי בשוק ההון, לא אחז בניסיון או בהכשרה פורמלית בתחום ורוב החשבונות שניהל היו מופסדים.

טל שלא החזיק ברישיון ניהול תיקים, הציע שלושה מסלולי השקעה אפשריים באמצעות רובוט המסחר שאותו שיווק: מסלול מכירה, מסלול השכרה ומסלול "חשבון מנוהל". במסלול המכירה הנאשם הציע ללקוחות לרכוש ממנו את הרובוט ולסחור באמצעותו. במסלול ההשכרה הנאשם הציע ללקוחות לשכור את הרובוט לפרק זמן קצוב שבו יסחרו באמצעותו.

במסלול חשבון מנוהל, הנאשם הציע ללקוחות לאפיין בשבילם את הרובוט ולסחור באמצעותו בעבורם, בתמורה לדמי הצלחה. מרביתם המוחלט של הלקוחות בחרו במסלול "חשבון מנוהל", אותו הציג טל בתור מסלול "השקעה פאסיבית".

______________________________________________________________________

עו”ד אברהם שי (נצ”מ בדימוס)

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות