העליון הכריע: רומן זדורוב חוזר הבית אחרי 15 שנים

שופט העליון אלכס שטיין דחה את ערעור הפרקליטות והורה על שחרורו למעצר בית של זדורוב, הנאשם ברצח תאיר ראדה, באיזוק אלקטרוני ותחת הגבלות
רונן לוי |
רומן זדורוב Photo by Yonatan Sindel/Flash90

שופט בית המשפט העליון אלכס שטיין לא קיבל את ערעור הפרקליטות על החלטת בית המשפט המחוזי והורה כי רומן זדורוב רוצח הילדה תאיר ראדה ישוחרר באיזוק אלקטרוני לביתו.

השופט שטיין קבע כי החלטתו של המשנה לנשיאה, השופט (בדימ') חנן מלצר, לבטל את הרשעת המשיב, רומן זדורוב, ולהורות על עריכתו של משפט חוזר בעניינו – משמעה "החלשה בעוצמת הראיות" אשר נדרשות על פי הדין למעצר עד תום המשפט.

"בנסיבות אלו", כתב השופט, "וכן בהתחשב באורך המאסר שהמשיב כבר ריצה בכלא; בכך שהמסוכנות שלכאורה נשקפת ממנו פחתה ולנוכח תנאי המסגרת של מעצר-בית מלא באזוק אלקטרוני, אשר נקבעו על ידי בית המשפט המחוזי נצרת – הוחלט לאפשר למשיב לעבור מן הכלא למסגרת שאושרה לו על ידי בית המשפט המחוזי, בכפוף להוספה של מספר תנאים מגבילים אשר נועדו להבטיח את מטרותיו של ההליך הפלילי ואת שלום הציבור".

המחוזי החליט לשחרר

כזכור, בתחילת החודש נרשמה הדרמה במשפט זדורוב: אחרי 15 שנה בכלא, הורה שופט בית המשפט המחוזי בנצרת, ערפאת טאהא, לשחרר את רומן זדורוב מהכלא למעצר בית באיזוק אלקטרוני, למרות ההתנגדות הנחרצת של הפרקליטות. על פי החלטת בית המשפט, זדורוב ישהה במעצר בית עד לסיום המשפט החוזר בו הוא נאשם ברצח הילדה תאיר ראדה.”לא המבקש היה צריך להוכיח כי הוא ראוי לשחרור, אלא היה על המדינה להראות כי על אף חלוף הזמן, קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות המשך החזקתו במעצר מאחורי סורג ובריח. בנטל זה לא עמדה המדינה”, כתב השופט בהחלטתו. הפרקליטות, הודיעה כי תערער וביקשה עיכוב ביצוע להחלטה.

“ניתן לצפות”, כך לפי השופט טאהא, “כי המדינה תתמודד עם הבקשה לשחרור שהגיש המבקש, כאשר נקודת המוצא שלה היא החלטת השופט מלצר והקביעות המפורטות שבה לעניין הכרסום בראיות”.

לעניין עילת המעצר, הוסיף השופט כי “בחלוף 15 שנים שבהן שהה המבקש בכלא והרשעתו בוטלה, נקודת האיזון השתנתה, והדגש היום הוא על זכויות המבקש והשמירה עליהן נוכח הפרת האיזון שנקבע בחוק המעצרים לעניין משך תקופת המעצר אף בעבירות חמורות, כגון רצח, אינוס והריגה”.

המדינה ערערה על החלטת המחוזי

המדינה ערערה לביהמ”ש העליון על החלטת המחוזי. בערר ציינו נציגי הפרקליטות כי “דינו של זדורוב אחד הוא – להישאר במעצר מאחורי סורג ובריח במהלך ניהול המשפט החוזר, וזאת נוכח המסוכנות הנשקפת ממנו וכן החשש המובנה מבריחה”.

בערר, שהוגש נאמר כי המדינה סבורה שגם בשלב זה קיימות ראיות לכאורה כבדות משקל נגד זדורוב, וגם בחינתן מול הראיות האחרות שהביאו להחלטה על קיום משפט חוזר, לא שינתה את מארג הראיות הכללי ולא הצדיקה לשנות נקודת האיזון בכל הנוגע למעצרו. מההחלטה על קיום משפט חוזר לא עולה כי קיים “כרסום” בראיות, כפי שהסיק ביהמ”ש המחוזי, אלא כי משקל הראיות החדשות – חוות דעת המומחים – צריך להיבחן במסגרת המשפט החוזר.

“חשש שיימלט מהדין”

המדינה טוענת כי בית המשפט המחוזי בנצרת “העריך בחסר” את מסוכנותו של זדורוב ואת החשש כי יימלט מהדין – עילות המחייבות את מעצרו גם בחלוף 15 שנים.

“המדינה סבורה”, כך נכתב על ידי הפרקליטות לביהמ”ש העליון, “שיש מקום לאבחן בין ההחלטות שניתנו בשעתו בעניין רוצחי הנער דני כץ ז”ל, עליהן נסמך בית המשפט המחוזי בהחלטתו, ובין עניינו של זדורוב, מעבר לעובדה שהן אינן מהוות תקדים מחייב”.

ירום הלוי עו"ד
סנגורו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי

גיוס המונים לטובת המאבק המשפטי של רומן זדורוב

לאחר הודעת בית המשפט העליון על קיומו של משפט חוזר לרומן זדורוב, שהורשע ברצח הילדה תאיר ראדה, פתח עו”ד ירום הלוי, סנגורו של זדורוב, בקמפיין גיוס המונים בניסיון לגייס כסף עבור הוצאות המשפט המרובות של ההליך באתר בי אקטיב. כעת, לאחר הודעת פרקליט המדינה, עו”ד עמית איסמן, כי הפרקליטות לא תבטל את האישומים נגד זדורוב, מאבקו הציבורי של עו”ד הלוי לטובת מיוצגו – נמשך. “האמת סוף סוף עומדת לצאת לאור”, הוא אומר. “זה הזמן להביא צדק לרומן זדורוב ולשים סוף לאחת הפרשיות העגומות ביותר בתולדות המשפט הישראלי”.

“במשך שנים”, כותב הלוי, “אספתי וליקטתי את הראיות להוכחת זכאותו של זדורוב. מלבד הפגמים הידועים לשמצה שנפלו בחקירה עלו בידי ראיות חדשות שטרם הובאו לידיעת בית המשפט. כעת אנחנו זקוקים לעזרתכם. רומן ניצב לבדו מול המערכת, והמאבק למען עשיית הצדק דורש מימון רב”.

מתוך קמפיין גיוס ההמונים למימון משפטו החוזר של זדורוב באתר בי אקטיב

עו”ד הלוי, עורך דין פלילי למעלה מ-30 שנה, מספר כיצד נשאב לאחת הפרשות המסעירות היותר שהתרחשו בישראל. “כמו רבים מתושבי המדינה”, כך הוא מתאר, “גם אני עקבתי בסקרנות אודות פרשת רצח תאיר ראדה ז”ל.

כבר מהרגעים הראשונים התחיל להתגבש אצלי החשש שהמשטרה תפסה את האדם הלא נכון. התעניינותי בפרשה הייתה מקצועית בלבד, אך בשנת 2016 צפיתי בסדרה הדוקומנטרית המופתית ‘צל של אמת’ ואם להודות על האמת הזעזעתי עד עמקי נשמתי מהדברים שנחשפו. למרות שיש כיום מי שמנסה להטיל צל כבד על האמת שנחשפה, יוצרי הסרט הביאו מסמך מקיף ויסודי שהביא לידיעת הציבור פרטים חדשים ששופכים אור שונה לגמרי על הפרשה”.

 

להצטרפות ולתמיכה בקמפיין גיוס המונים “להציל את רומן זדורוב”, לחצו כאן.

אימפקט שירותי תוכן בע”מ, המחזיקה באתר אוביטר, מספקת ייעוץ למאבק למען משפט חוזר לרומן זדורוב.

________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אלכס שטיין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות