איך אומדים נכסי קריירה ומה משמעותם

הליך הגירושין נחשב להליך כואב וקשה לכל הצדדים וחשוב לזכור כי חלוקת הרכוש והנכסים בין בני הזוג דורשת לאמוד את נכסי הקריירה של מי מהצדדים על מנת להביא לחלוקה מטיבה ושלמה ביניהם
עו"ד הילית שלומי קדוש |
עו"ד הילית שלומי קדוש

העיקרון המנחה בכל הליך נישואין נוגע לחלוקה שווה של הנכסים הממשיים שצברו בני הזוג בזמן נישואיהם. עם זאת, בנוסף לאותם נכסים מוחשיים (דירות מגורים, כספים, רכבים וכו') ישנם נכסים שאינם מוחשיים וגם להם מייחסים משמעות כספית רבה. חלק מאותם נכסים לא מוחשיים נוגעים לנכסי קריירה שיש למי מבני הזוג אשר טופחו, גדלו והצטברו לאורך שנות הנישואין.

מהם בעצם נכסי קריירה?

נכסי קריירה הם נכסים הנוגעים לכושר ההשתכרות העתידי של אדם הנובעים מנכסים שצבר ואין הם מוחשיים. כאן הכוונה לנכסים הנוגעים למוניטין אישי, תארים אקדמאיים, רישיונות מקצועיים, דרגות מקצועיות ועוד. לכל אלו, שנצברו והושגו בזמן הנישואים על ידי אחד מבני הזוג ישנה משמעות המניבה פרי בעתיד ועל כן יש לדון עליהם בעת חלוקת הרכוש המשותף שנצבר במהלך שנות הנישואים.

ההכרה של בתי המשפט במשמעות של נכסי הקריירה ככאלו שיש להביא בחשבון, ראתה ביטוי בסוף שנות ה-90. קודם לכן, לא ראו בבית המשפט את נכסי הקריירה של אדם כחלק מנכסי בר איזון (נכסים שיש לחלקם בין בני הזוג) בעת הליך גירושין. דוגמה להחלטה של בית משפט בחלוקת נכסי הקריירה כחלק מנכס בר איזון יכולה להתבטא בחישוב רווחים עתידים של משרד השייך לבעל המתגרש כשהוחלט כי על הבעל לשלם לגרושתו סך של 4,000 ₪ בכל חודש.

 width=
נכסי קריירה

איך אומדים את אותם נכסי קריירה?

בתי המשפט בישראל, העוסקים במקרים של חלוקת הנכסים, מודעים לכך שכושר השתכרותו של אדם נוגע כמובן ליכולת שלו להיות אדם יוצר דבר מה בעל ערך. יכולות המתבססות כמובן על כישרונותיו, על המקצוע והמסלול הלימודי אותו בחר, על השכלתו, ניסיון החיים והניסיון המקצועי, המוניטין שבנה במשך שנים ועוד. אלו כמובן הישגים שעליהם אין עוררין אשר הושגו כתוצאה מיכולותיו ונתוניו האישיים.

חלק מאותם הישגים ותארים ניתנים ללא הקדשה של זמן וממון. שני פרמטרים אלו עומדים כמוגבלים עבור אותו אדם ובת זוגו ויש שבכדי שיגיע לאותם הישגים (המצטברים לכדי נכסי קריירה) ייהנה בעל נכסי הקריירה מוויתור של בן הזוג השני בפיתוח הקריירה שלו ומבחירתו להיות זה המשקיע בתחזוקת משק הבית וגידול הילדים ומכאן שהושקע מאמץ בבן הזוג שמנגד אשר צבר את נכסי הקריירה בזכות הזמן, הממון והשקט הנפשי שניתן לו מבן הזוג השני אשר בחר ואו נאלץ להקדיש את זמנו למשימות אחרות ונוספות של התא המשפחתי המשותף. משימות שאין בה צבירת נכסי קריירה, אך יש בהן בכדי תמורה משמעותית בפיתוח נכסי הקריירה של בן הזוג.

היכולת לקבוע עד כמה נכסי הקריירה של אחד מבני הזוג יש בהם תרומה של בן הזוג השני נקבעים על פי מספר רחב של פרמטרים ומאפיינים השונים במהותם בין הזוגות העומדים בפני גירושים. עורכי הדין, העוסקים בתחום הגירושים, אינם יודעים לתת אומדן מדויק לכל מקרה העומד לפתחם ובהם מבקש הלקוח להעריך מהו סך התשלום שיתבקש לשלם לבן הזוג במסגרת נכסי הקריירה. לא פעם, דרישותיו המוקדמות של בן הזוג בנוגע לחלוקת הרכוש והנכסים יש בה כדרישה הנחווית על ידי בן הזוג המחזיק בנכסי הקריירה כדרישה מוגזמת וחסרת פרופורציה.

האמנם?

עורכי הדין העוסקים בתחום הגירושים יודעים לומר ולהציע שיש והדרישה המוקדמת היא הרע במיעוטו לבטח אם תושאר ההחלטה לחלוקת הרכוש ובתוכה בחינה לעומק של בית המשפט אודות נכסי הקריירה של הלקוח.

 

עו"ד הילית שלומי קדוש מומחית לדיני משפחה וגירושין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות