האב חוזר בתשובה – האם בנו ילמד בביה"ס דתי?

לקראת עלייתו של הילד לכיתה א' הגיעו הוריו הגרושים לבית המשפט כדי שיכריע האם ילמד בביה"ס דתי או ימשיך בזרם הממלכתי חילוני כפי שהתחנך עד כה?
דנה לווינסקי |

ריב בין הורים גרושים לעניין בית הספר בו ילמד בנם שעולה לכיתה א', הגיע לפתחו של בית המשפט ובאחרונה שופטת בית המשפט לענייני משפחה בחיפה, שושנה ברגר, קיבלה את בקשת האם שנתמכה בהמלצת העובדת הסוציאלית שלא לשלוח את הילד לבית ספר דתי כבקשת האב אלא לבית ספר חילוני. האב ערער לבית המשפט המחוזי על ההחלטה והשופט סארי ג'יוסי דחה את הערעור.

האם עתרה להורות כי הקטין יתחנך בבית הספר הממלכתי חילוני, מקום מגורי הקטין מאז פרידת הצדדים. מנגד, עתר האב להורות כי הקטין יתחנך בבית ספר ממלכתי דתי. לטענת האם, היא מנהלת אורח חיים חילוני ולעומתה האב טען כי הוא ובת זוגו, הצפויים להינשא בקרוב והם מצפים לילד ומנהלים אורח חיים דתי.

לבית המשפט הוגש תסקיר העובדת הסוציאלית במסגרתו המליצה עו"ס כי הקטין יתחנך בביה"ס חילוני ובעדותה אמרה כי: "אני חושבת שנכון יותר לקטין להמשיך במקום שבו הוא חי כל השנים שלו. חלק מהזמן הוא גר עם האם איפה שהוא מתחנך במסגרת ממלכתי רגיל איפה שהיה כל השנים".

טובת הילד

השופטת ברגר, קיבלה את טענות האם בשל חוות הדעת של העובדת הסוציאלית וציינה כי גם אם האם בעברה ניהלה אורח חיים אחר, הדגש הוא על אורח החיים שמנהל הקטין כיום, בעת שהותו עימה, ועל כך אין מחלוקת כי מדובר באורח חיים חילוני. כמו כן השופטת הוסיפה כי כל חבריו מהגן עולים עימו לכיתה א' ולכן טובת הקטין היא שאין להפריד אותו מחבריו ולפיכך, יש להביא שיקול זה במסגרת מכלול השיקולים המטים את הכף למסקנה כי יש להורות כי הוא יתחנך בבית הספר במקום בו הוא גדל.

"אין בידי לקבל את טענות האב לפיהן לעו"ס תיעדוף אינהרנטי למסגרת החילונית. בית המשפט סומך על לשכות הרווחה כי הן פועלות במקצועיות ביושרה, ללא כל תיעדופים כאלה או אחרים, כאשר טובת הקטינים עומדת לנגד עיניהן בלבד. כך גם במקרה דנן, עו"ס הינה גורם אובייקטיבי, מקצועי שאין לה כל עניין בתוצאות ההליך, והיא פועלת אך ורק משיקולי טובת הקטין. המלצת עו"ס לעניין המסגרת החינוכית התבססה על היכרות ממושכת של עו"ס עם ההורים והקטין עוד משנת 2016 מאז, כזכור, הוגשו על ידי עו"ס 5 תסקירים מקיפים ביניהם התסקיר בסוגיית המוסד החינוכי", כתבה השופטת.

הערעור נדחה

עוד הוסיפה: "בטרם חתימה, ייאמר כי ערה אני ליתר טענות האב, ואולם איני סבורה כי יש בהן כדי לשנות את החלטתי, המבוססת בראש ובראשונה על טובת הקטין, נוכח כל האמור והמפורט, נחה דעתי כי יש מקום לאמץ את המלצות עו"ס בתסקיר ולהורות כי הקטין יתחנך בשנת הלימודים הבאה בבית הספר אשר הומלץ על ידה".

בהמשך האב לא ויתר והגיש ערעור על ההחלטה, אולם גם בית משפט המחוזי דחה את בקשת האב. והותיר את ההחלטה על כנה.

"אין בידי לקבל את טענות המבקש, כי מניעים זרים הובילו את העובדת-הסוציאלית למסקנות ולהמלצות אליהן הגיעה. בית משפט קמא התרשם במישרין ממהימנותה וממקצועיותה של העובדת הסוציאלית. כך גם למד אני מקריאת עדותהּ, ומן המחשבה הסדורה והברורה שעולה ממנה שעה שטובתו של הקטין מצויה בראש מעייניה, וכאשר עמדתהּ עולה בקנה אחד עם עמדתהּ של הגננת. הן העובדת-הסוציאלית והן הגננת סברו, כי קיימת חשיבות שהקטין יעלה לכתה א' עם חברים נוספים אותם הוא מכיר, ולדברי הגננת, אף קיים קשר בין הקטין לבין ילדים נוספים עימם היה בגן, וכעת הם לומדים בבית-הספר", כתב השופט ג'יוסי בהחלטתו.

____________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט סארי ג'יוסי

__________________________________________________________________

עו”ד שירה צור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות