אביעד משה הורשע בניסיון לרצוח את שירה איסקוב

באופן תקדימי הרשיעו השופטים את הנאשם גם בהתעללות בבנו אף שלא פגע בו פיזית: "זירה שבה אב מבצע מעשים קשים כלפי אמו והיא מתחננת על חיה – זו התעללות נפשית"
אייל חן |
אביעד משה בדיון קודם בביהמ"ש. צילום: פלאש 90

הרכב שופטי בית משפט המחוזי בבאר שבע בראשות השופטת יעל רז לוי, והשופטים גילת שלו ואהרון משניות, הרשיעו את אביעד משה בניסיון רצח של אשתו לשעבר שירה איסקוב בביתם במצפה רמון בספטמבר שעבר וגם בהתעללות בקטין, בנם של השניים שהיה עד לאירוע. בית המשפט קבע, כי דברי משה שלא רצה במותה הן "לא יותר מאמירות בעלמא".

בית המשפט ציין בהכרעת הדין כי משה למרות דבריו כי לא רצה במותה, מעשיו מעידים דברים אחרים לגמרי. "הוא לא הסתפק בעשרות רבות של חבטות במערוך עץ בפניה, שבירת שיניה וריצוץ גולגולתה, דקר אותה בפלג גופה העליון. כל אחד מאלה מעידים על כוונת קטילה. המתלוננת הייתה בסכנת חיים מיידית. הנאשם היכה את המתלוננת באופן שמלמד על כוונה אחת – לרצוח את המתלוננת. בנס ובסיוע השכנים ושירה עצמה שנלחמה על חייה האירוע הסתיים איך שהסתיים", נכתב בהכרעת הדין.

על חילופי הדברים שהוצגו במהלך המשפט בין בני הזוג ובין השאר כללו אמירות לא פשוטות של איסקוב כלפי משה, ציינו השופטים כי הנאשם אמר שיש במעשיה משום התגרות וכך גם ההגנה אולם הם לא לא פירטו כיצד זה השפיע ומלבד מלטעון שההתגרות הביאה למעשה, לא הסביר הסנגור כיצד זה משתלב בדברים. אין לקשור בין התגרות לניסיון רצח. אין כל דרישה להוכחת היעדר התגרות.

שירה איסקוב בביהמ"ש, היום. צילום: פלאש 90

"כדי להסיר אבן נגף זו ייאמר כי אף אם חילופי הדברים היו לא פשוטים, והמתלוננת הטיחה בו אמירות פוגעניות, אין בכך להוות התגרות. יתרה מכך, אין הצדקה בפגיעה בגוף האדם – יהיו הדברים קשים ככל שיהיו, וחלקם היו כשהמתלוננת ביקשה לצאת מהדירה ולנתק מגע והנאשם הוא שמנע ממנה. הוא יכול בכל עת לסיים את ההתגרות אם היה נותן לה לצאת מהבית ולא מונע ממנה לצאת מהבית שוב ושוב", כתבו השופטים בהכרעת הדין.

בהמשך התייחסו השופטים לעדותו של משה, שלדבריהם עסקה בעיקרה בהצגת שירה באור שלילי ביותר, בכך שהאשם הינו בה והמשיך עם דפוסים שליליים.

"נותרנו לאחר עדותו עם חור שחור. הגם שאינו מתכחש למעשיו, הוא לא מוכן לענות על שאלות בנוגע אליהן. כחוט השני עולה שהוא מודה במעשים באופן טכני. הוא מסביר שהוא הקורבן ושירה האלימה", כתבו השופטים

אמון בעדותה של איסקוב

עוד הוסיפו: "דבריו הותירו בנו רושם שלילי. גם בעדותו, כשביקשנו שיסביר, לא סיפק הסבר למעשיו. אמר 'איבדתי את זה. לא הייתי שם'. תשובות נטולות גוף מעשי. כל אלה מעוררים תהיות ומקשים לתת בו אמון. הוא העיד באופן מניפולטיבי וניכר שהדבר מתוך מחשבה כיצד יכול להציג דברים באופן שיטיב עמו ויציג אותו באופן חיובי".

באופן תקדימי השופטים הרשיעו את משה גם בעבירת ההתעללות בקטין, למרות שהוא לא פגע בו פיזית. "הימצאות הילד, פעוט שטרם מלאו לו שנתיים, בליבה של זירה שבה אביו מבצע מעשי אלימות קשים ואכזריים כלפי אמו, כאשר אמו צורחת ומתחננת על חייה, ואביו לא שועה לזעקותיה ולזעקותיו, שב וחובט בה פעם אחר פעם, כשדמה ניתז לכל עבר, מהווה התעללות נפשית על פי על מבחני העזר שיצרה הפסיקה", נכתב בהכרעת הדין על ידי השופטים.

השופטים הוסיפו כי התעללות בקטין יכולה להתקיים ללא מגע פיזי, כשמדובר בהתעללות נפשית במעשה אחד שיכול לגרום נזק לקורבן. "הטלת אימה על הקורבן, כשיש פער כוחות ויחסי תלות. הגדרת התעללות יכולה להיות דינמית. יש להגן על ילדים מפני פגיעה נפשית ופיזית. זירה שבה אב מבצע מעשים קשים כלפי אמו והיא מתחננת על חיה, ושב וחובט בה, מהווה מעשה התעללות נפשית לפי הפסיקה", נכתב בהכרעת הדין.


לצפייה ודירוג כבוד השופטת יעל רז לוי


עו"ד בן מעוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות