כתבי אישום על מרמה והלבנת הון נגד אלבר ובכירים לשעבר

בעלי תפקידים לשעבר בחברת הרכב נאשמים בשימוש במסמכים מזויפים לצורך קבלת היתר לייבוא מקביל ממשרד התחבורה. ע"פ האישום אלבר הבריחה לישראל 1,828 כלי רכב ב-176 מיליון שקלים
אולם תצוגה של קוריאה מוטורס
אולם תצוגה של מכוניות. אילוסטרציה evanto

לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד כתב אישום נגד חברת אלבר, ינון עמית, לשעבר מנכ"ל חברת אלבר וכיום בעל מניות ומנהל בחברת "גלובל אוטומקס בע"מ", אירית פרנקו, לשעבר סמנכ"לית כספים בחברת אלבר, ורעות בנודיס, מנהלת רכש בחברת אלבר. לעמית, פרנקו ובנודיס מיוחסות גם עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד של חברת אלבר.

עניינה של הפרשה בתוכנית מרמה רחבת היקף לקבלת היתר לייבוא מקביל של כלי רכב ורישיונות יבוא ממשרד התחבורה – בין היתר תוך שימוש בהסכמים מזויפים עם סוכני רכב בחו"ל ובמסמכי תקינה מזויפים – שבוצעה בין השנים 2015-2013. על פי כתב האישום, אלבר הבריחה 1,828 כלי רכב לישראל בהיקף של כ-176 מיליון שקלים.

על פי כתב האישום, בשלהי שנת 2013 התקבלה החלטה בחברת אלבר על הקמת תחום פעילות של יבוא מקביל של כלי רכב לישראל. לנוכח מגבלות שנקבעו בחוק על ייבוא מקביל, הנאשמים חברת אלבר, ינון עמית, חיים לוי, דני לוי וחברת חיים לוי טרייד-אין פעלו כדי להונות את משרד התחבורה ולהציג לו מצגים כוזבים על מנת לקבל היתר יבוא מקביל עבור חברת אלבר.

הברחה מ-176 מיליון שקלים

לגורמים אלה, כך נטען בכתב האישום, הצטרפו אירית פרנקו, שניהלה את ההיבטים הכספיים של הייבוא המקביל, ורעות בנודיס, שניהלה באופן שוטף את תהליכי הייבוא, וכן איש עסקים אמריקאי בתחום ענף הרכב. על פי כתב האישום, איש העסקים האמריקאי זייף עבור חברת אלבר הסכמים ומסמכים, שהותאמו לדרישות החוק, לפיהם אלבר התקשרה לכאורה עם חברה אמריקאית בשם אוטוניישן (AUTONATION), שהיא סוכן מורשה של יצרני הרכב טויוטה והונדה.

בפועל, לא עמד איש מהנאשמים, או מי מעובדי החברות הנאשמות, בקשר כלשהו עם מי מאנשי אוטוניישן או עם מי מהדמויות אשר נחזות להיות חתומות על גבי המסמכים המזויפים.

אלבר, נטען עוד בכתב האישום, הגישה למשרד התחבורה את ההסכמים המזויפים וכן מסמכי תקינה מזויפים לפיהם מצהיר הסוכן המורשה שהרכב עומד בכל דרישות התקינה של משרד התחבורה, וקיבלה על בסיסם במהלך שנת 2014 היתר ורישיונות לייבא לישראל כלי רכב מתוצרת טויוטה והונדה.

על בסיס ההיתר ורישיונות היבוא אשר התקבלו במרמה, הבריחה חברת אלבר מארה"ב לישראל, עד לפתיחת החקירה נגדה בחודש יולי 2015, כאמור לא פחות מ-1,828 כלי רכב, אשר נרכשו תמורת סכום של כ-176 מיליון שקלים. במסגרת התכנית העבריינית ועל מנת להסתיר את העובדה שכלי הרכב נרכשו לצורך ייצוא מחוץ לארה"ב, רכשה אלבר את כלי הרכב מסוכנויות מקומיות וספקים שונים בארה"ב באמצעות מספר רב של חברות, חלקן חברות קש שהוקמו רק לצורך רכישת כלי הרכב על ידי אותו איש עסקים אמריקאי.

מסמכים מזויפים

הנאשמים זייפו, בסיוע איש העסקים האמריקאי גם חשבוניות ספק ומסמכים נוספים הנחזים להיות מטעם חברת אוטוניישן, על מנת להגישם למכס יחד עם הצהרות הייבוא.

עוד על פי כתב האישום, על מנת להשתמט מתשלום מיסי ייבוא נמנעה אלבר מדיווח על עלויות הרכישה האמיתיות של כלי הרכב. בהצהרות הייבוא של כלי הרכב הצהירה אלבר על עלויות רכישה כוללות הנמוכות בלמעלה מ-4 מיליון שקלים מהעלויות האמיתיות.
כתב האישום מייחס נסיבות מחמירות לביצוע העבירות, הנובעות מהתחכום, השימוש בגורמים בחו"ל, ההיקף הכלכלי והפגיעה הפוטנציאלית בזכויות הבטיחותיות והצרכניות של משתמשי כלי הרכב.

כתב האישום מתאר גם ביצוע עבירות הלבנת הון על ידי המעורבים בכך שייבאו את כלי הרכב, המהווים רכוש אסור שמקורו בעבירות. עבירות הלבנת הון בוצעו גם בהעברת למעלה מ-180 מיליון שקלים על ידי אלבר לאיש העסקים האמריקאי על מנת שיקים עבור חברת אלבר חברות קש אמריקאיות וירכוש באמצעותן ובאמצעות חברות נוספות כלי רכב תוך הצגת מצג כוזב.

מכרו רכוש אסור

אלבר, טוענים בפרקליטות, והמעורבים מטעמה ביצעו גם עבירות הלבנת הון בכך שמכרו ללקוחות בישראל למעלה מ-950 כלי רכב מתוך כלי הרכב אותם ייבאו תמורת סך של למעלה מ-168 מליון שקלים, ובכך שרשמו בבעלותה של אלבר למעלה מ-540 כלי רכב ששווים עומד על למעלה מ-73 מיליון שקלים, והכל בידיעה שמדובר ברכוש אסור שמקורו בעבירות.

עבירות הלבנת הון נוספות נעשו על פי כתב האישום על ידי חברת חיים לוי טרייד אין, בעליה ומנהלה, אשר בהתאם להסכם שיתוף פעולה שחתמו, רכשו מחברת אלבר למעלה מ-155 כלי רכב תמורת סך של למעלה מ-27 מיליון שקלים ומכרו את כלי הרכב ללקוחות כסוכן, בידיעה שמדובר ברכוש אסור שמקורו בעבירות.

כתב האישום מייחס לגלובל אוטומקס, שאחד השותפים בה היה איש העסקים אמריקאי, וכן לינון עמית, חיים לוי ולדני לוי מסכת עבירות דומה לזו שבוצעה על ידי אלבר. בראשית שנת 2015 פעלו חברת גלובל אטומקס והמעורבים מטעמה להונות את משרד התחבורה ולקבל היתר ורישיונות ליבוא מקביל של כלי רכב לישראל על בסיס הסכמים מזויפים, העומדים לכאורה בדרישות החוק.

המעורבים זייפו באמצעות איש העסקים האמריקאי הסכמים ומסמכים, הנחזים להיות מול תאגיד אמריקאי בשם ווסטבורי (WESTBURY), שהוא סוכן מורשה של יצרנית רכב. בפועל גלובל אוטומקס לא התקשרה כלל עם חברת ווסטבורי. גלובל אוטומקס הגישה את ההסכמים המזויפים וכן מסמכי תקינה מזויפים למשרד התחבורה וקיבלה על בסיסם במרמה, במהלך שנת 2015 היתר ורישיונות לייבא לישראל כלי רכב מתוצרת ג'יפ.

על פי כתב האישום, לאחר שקיבלה את ההיתר והרישיונות, הבריחה חברת גלובל אוטומקס באמצעות שילוח ימי 58 כלי רכב מסוג ג'יפ ששווי עלותם אינו פחות מ 7.1 מיליון שקלים, גלובל אוטומקס רכשה את כלי הרכב מספקים שונים בארה"ב באמצעות חברות אמריקאיות בשליטת איש העסקים האמריקאי, וזאת במטרה להסתיר מיצרניות הרכב את העובדה שכלי הרכב נועדו לייצוא מחוץ לארה"ב. בנוסף, זויפו על ידי איש העסקים האמריקאי לבקשת בעלי ומנהלי גלובל אוטומקס חשבוניות ספק ומסמכים נוספים הנחזים להיות מטעם חברת ווסטבורי. כתב האישום מייחס לחברת גלובל אוטומקס ולמעורבים גם עבירות הלבנת הון.

עוה"ד הואשמו גם כן

כן הוגשו כתב אישום בפרשה, על דעת המשנה לפרקליט המדינה עו"ד שלמה למברגר, נגד עורכי הדין ירון גולדמן וגיל אייזנברג שייצגו את ינון עמית, בגין עבירות של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה, בידוי ראיות וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון. ינון עמית מואשם גם הוא לעניין זה בעבירות של הדחה בחקירה וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון.

עו"ד ירון גולדמן ועו"ד גיל אייזנברג הינם עורכי דין שותפים שייצגו את ינון עמית בשלב החקירה, החל משנת 2015. על פי כתב האישום, גולדמן, אייזנברג ועמית קשרו קשר לנסות ולהכשיר בדיעבד את החוזה והמסמכים המזויפים שהוגשו על ידי אלבר למשרד התחבורה, ולנסות ולהדיח את מי מאנשי אוטוניישן לתת עדות שקר ולפיה החוזה המזויף נחתם על ידם.

עוד על פי כתב האישום, פעלו עוה"ד גולדמן ואייזנברג לערוך ולשנות הקלטות, שנמסרו על ידי עו"ד אייזנברג למשטרה במסגרת השלמת חקירה שהתקיימה לאור בקשת עורכי הדין למסור גרסה לאחר שזומנו לשימוע הנוגע לעבירות ההדחה וקשירת הקשר. קבצי ההקלטות המקוריים נערכו ושונו באופן שיתאים לגרסת הנאשמים ומהם נוצרו קבצים חדשים אשר נמסרו, בכוונה להטעות, לשבש את החקירה, את הליך השימוע ואת ההליך המשפטי.

ייעוץ בעייתי

כן על פי כתב האישום, גולדמן ואייזנברג יעצו לינון עמית שלא למסור למשטרה הודעה בחקירתו בעניין מסוים בנימוק של חיסיון עו"ד-לקוח, אף שהדברים אינם בבחינת דברים אשר הוחלפו בין עו"ד ללקוחו.

לאחרונה נמסרה הודעה לבאי כוחם של אלי אלעזרא, הבעלים ויו"ר הדירקטוריון של חברת אלבר, ושל אורן אלעזרא, מנכ"ל החברה הנוכחי, שנחשדו בעבירות של קבלת דבר במרמה, הלבנת הון ועבירות נוספות, כי תיקי החקירה בעניינם ייסגרו, זאת לאחר שנבחנו ביסודיות הטענות שהעלו בשימוע.

_______________________________________________________________________

עו”ד דורי שוורץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות