תדלוק עצמי נחשב כהפעלת תחנת דלק?

שופטי בית המשפט המחוזי בת"א קבעו כי אם ניתן לבצע תדלוק בשירות עצמי במהלך שבתות וחגים בתחנת הדלק משמעות הדבר כי היא פועלת במועדים אלו
תחנת דלק, ארכיון. צילום: פלאש 90
תחנת דלק, ארכיון. צילום: פלאש 90

הרכב שופטי בית משפט המחוזי בתל אביב, בראשות השופטת יהודית שבח, דחו ברוב דעות ערעור על החלטה שתדלוק עצמי בתחנת דלק, נחשב כהפעלת התחנה בשבתות וחגי ישראל בניגוד להסכם שנחתם.

לפני מספר שנים, נחתם בין אורי עמירה בע"מ, החוכרת הרשומה של מקרקעין המצויים בגן יבנה, לבין אברך הסכם שכירות להקמה והפעלה של תחנת תדלוק ציבורית במקרקעין, אשר תופעל על ידי אברך. בהסכם נקבע, בין השאר, כי "אברך מתחייבת להפעיל את התחנה בכל ימות השבוע, למעט בשבתות ובחגי ישראל" וכי "אברך תפעיל בתחנה משאבה אחת לפחות בשירות עצמי".

על אף נוסחו של הסעיף להסכם, ממנו עולה, לכאורה, כי אברך יכולה, להבדיל ממתחייבת, להפעיל את התחנה בשבתות ובחגי ישראל, הובהר על ידי הצדדים כי "הסעיף הזה אומר שחברת אברך אינה יכולה להפעיל את התחנה בשבתות ובחגי ישראל". למרות זאת המשאבות בשירות עצמי פעלו בשבתות ובחגים מתחילת הפעלת התחנה על ידי אברך ועד למתן פסק הדין מושא הערעור, בעוד שחנות הנוחות שבמתחם התחנה הייתה ונותרה סגורה.

תאונה משפטית?

התביעה שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב-יפו, על ידי אורי עמירה בע"מ, כנגד המערערת, יונה אברך בע"מ, שעניינה ב"הפרה יסודית של הסכם השכירות אשר נחתם" בין הצדדים "להקמה והפעלתה של תחנת תדלוק ציבורית, עת סירבה" אברך "לחדול ממעשיה ולהפסיק את פעילותה של תחנת הדלק בשבתות ובחגי ישראל. עוד עניינה … בדבר הפסדי כספים שנגרמו" לעמירה "בגין מעשיי" אברך. לצד התביעה הגישה עמירה בקשה לצו מניעה זמני, המורה לאברך "להימנע ולהפסיק את פעילותה של תחנת הדלק בשבתות וחגי ישראל, ולהימנע ממכירת דלקים ו/או כל מכירה באשר היא … – בין במישרין ובין באמצעות מכשירים ו/או מדות אלקטרוניות …".

התביעה, כמו גם הבקשה לסעד זמני, כוונו לתדלוק בשירות עצמי, שהתאפשר בתחנה גם בשבתות ובחגי ישראל.

בית משפט השלום, לאחר ששמע את העדויות, מצא לקבוע כי "מדובר בשני צדדים תמי לב, אשר כל אחד מהם מאמין כי פרשנות ההסכם היא כפי עמדתו", וכי "מבחינה זו מדובר בסוג של "תאונה משפטית" אשר … אף אחד מהצדדים לא העלה על דעתו כי ייקלע אליה".

כאמור חברת אברך הגישה ערעור על ההחלטה של בית משפט השלום וגם שופטי המחוזי דחו את הערעור, כאשר קבעו בין השאר כי לשון ההסכם תומכת במובהק בעמדתה של עמירה והורו לחברת אברך לשלם 20 אלף שקלים הוצאות משפט.

חילול השבת

"משאין חולק כי התנאי בהסכם, לפיו: 'אברך מתחייבת להפעיל את התחנה בכל ימות השבוע, למעט בשבתות ובחגי ישראל', משמעו: התחייבות של אברך שלא להפעיל את התחנה בשבתות ובחגי ישראל, הרי שההפעלה וההימנעות מהפעלה חולשות על כל הנעשה בתחנה, ובכלל זה גם הפעלת המשאבה בשירות עצמי בימי חול וההימנעות מהפעלתה בשבתות ובחגי ישראל", כתב השופט יונה אטדגי.

עוד הוסיף: "מסקנה זו מתיישבת גם עם המטרה שעמירה ביקשו להשיג בתנאי הנזכר לעיל כי ידם לא תהיה מעורבת בדבר הכרוך בחילול שבת וחג, ומבחינה זו אין כל הבדל אם חילול השבת והחג נעשה על ידי אברך בהפעלת המשאבות הרגילות או אם הוא נעשה על ידי לקוח בהפעלת המשאבה העצמית, כל עוד הדברים נעשים במקרקעין שהם בעלי הזכויות בהם".

_______________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת יהודית שבח

_________________________________________________

עו”ד תומר סופר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות