רצתה להתחתן לפני גיל 18, האם ביהמ"ש אישר?

הורים מהמגזר החרדי לנערה, בת 17 שנים ו-8 חודשים, ביקשו לקבל עבורה, בהתאם לרצונה, היתר נישואין: "אם תדחה החתונה, יפגע שמה הטוב", היועמ"ש: "אין הצדקה לקבלת הבקשה"
גילי סיוון-כהן |
צילום: פלאש 90

שופטת בית משפט לענייני משפחה בתל אביב, מירה דהן, דחתה בקשה של הורים, בשם בתם בת 17 שנים ו- 8 חודשים, למתן היתר נישואין, לאחר שגם היועמ"ש התנגד. השופטת קבעה כי הנערה תוכל להמתין מספר חודשים ולהתחתן בגיל 18. "מתקשה אני לקבל טענת הקטינה כי אי מתן היתר כיום יש בו לפגוע בשמה או להוות מבחינתה בושה עת הקטינה עצמה אישרה שעד לאחרונה לא הקפידה בעצמה על לבוש כמקובל במגזר החרדי. בטוחה אני שמערכת הזוגיות שבין הקטינה לחתן המיועד חזקה דיה כך שיוכלו להמתין ולהינשא עת הגיע הקטינה לגיל 18 שנים", נכתב בהחלטת בית המשפט.

בבקשה אותה הגישו הורי הנערה, צוין כי הם משתייכים למגזר החרדי ומתגוררים בעיר בני ברק. לטעמם לא ידעו כי על פי הדין ישנה מגבלה להינשא מתחת לגיל 18. נוכח האמור, לא ראו הם כל מניעה לערוך מסיבת אירוסים לפני כחודשיים וחצי אליה הוזמנו מעל 100 איש וכעבור מספר שבועות סגרו הצדדים אולם ומועד לעריכת החתונה לחודש אוגוסט ורק כאשר הגיעו הזוג להירשם לנישואין במועצה הדתית התחוור להם כי לא ניתן להרשם לנישואים מכיוון שלמבקשת לא מלאו 18 שנים.

בבקשה פירטו ההורים מסכת ההיכרות של בני הזוג, העובדה שהם הכירו במסיבת חתונה וניהלו קשר חברי שלא בידיעת הורי הצדדים עוד פירטו ההורים שבאחד הימים סיפרה להם הקטינה על הקשר שהיא מנהלת עם החתן המיועד, וביקשה לקבל אותו ולקבוע מועד לנשואים. ההורים אשר חיים, כאמור, בעיר בני ברק, תוך שהאב מנהל כולל והאם סייעת גננת, קיבלו לטענתם את ההודעה בהפתעה רבה וניסו להניא הקטינה מרצונה להינשא, אלא שהקטינה עמדה על שלה.

בשם השם הטוב

ההורים ציינו כי הם ערכו גם בירורים באמצעות רבנים בהתייחס למשפחת החתן, ולטענתם , שמם הטוב של אלו נפוץ ומפורסם והוסכם בין ההורים כי יישאו בעלות מגורים לזוג המיועד בשנה הראשונה, לרבות ארנונה, גז, מים וחשמל. הם יישאו בעלות החתונה כמו גם רכישת מכשירים חשמליים ונדוניה לכלה, ההורים ציינו כי יש חשש שאי קיום החתונה במועדה "עלול חלילה לפגוע בשמה הטוב של הקטינה".

בא כוח היועמ"ש הגיב לבקשה וציין כי בבקשה לא פורטו נסיבות מיוחדות העשויות להצדיק מתן היתר והפנה את ביהמ"ש להנחיות שניתנו כמטעם בא כוח היועמ"ש בענין זה. אלו מפנות לכך שנקודת המוצא היא כי על פי החוק נישואי בוסר הינם אסורים וכי הוא יתנגד לכל בקשה למתן היתר לנישואי קטינה, "פרט למקרים בהם קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות מתן היתר".

השופטת דהן, שכאמור דחתה את הבקשה, ציינה כי לאחר בחינת כלל הנתונים היא "לא מצאה נסיבות מיוחדות הקשורות בטובת הקטינה המצדיקות מתן ההיתר המבוקש". לדבריה, נפסק כבר בעבר כי השתייכות למגזר הדתי, איסור נגיעה, או מנהגי עדה – אינם נחשבים כנסיבה מיוחדת על פי הדין.

שימתינו

"אכן", כתבה השופטת בהחלטתה, "מהנתונים שבאו בפני עולה כי לבני הזוג יהיה בסיס כלכלי סביר. משפחות הבסיס נרתמות ומוכנות לסייע לבני הזוג בשנת הנישואין הראשונה כולל לשכור להם דירה ולדאוג לרכישת כל הציוד הנלווה. עוד לציין כי מדובר בבני זוג שלהם התנהגות סביבתית תקינה והם אנשים נורמטיביים וחיוביים. יחד עם זאת, לאחר ששמעתי דברי הקטינה התרשמתי כי המתנה של מספר חודשים יש בה לשפר מוכנותה לנישואין כך שבמועד הקבוע בדין לנישואים תהא לה רמת בשלות טובה יותר אשר תאפשר לה לבחון ולהבין מצבים שונים האופייניים לחיי הנישואין".

השופטת דהן הוסיפה: "עוד לציין כי לא מצאתי בנתוני התיק ובעובדות המובאות בפני כל טעם מיוחד שיש בו להצדיק מתן היתר נישואין קודם למועד הקבוע בדין. מתקשה אני לקבל טענת הקטינה כי אי מתן היתר כיום יש בו לפגוע בשמה או להוות מבחינתה בושה עת הקטינה עצמה אישרה שעד לאחרונה לא הקפידה בעצמה על לבוש כמקובל במגזר החרדי. עוד לציין כי מתן תשובה לאותם השואלים כי לא יכלה להינשא שכן עדיין לא הגיע לגיל 18 לא אמורה להוות סיבה לבושה. בטוחה אני שמערכת הזוגיות שבין הקטינה לחתן המיועד חזקה דיה כך שיוכלו להמתין ולהינשא עת הגיע הקטינה לגיל 18 שנים".

__________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת מירה דהן

__________________________________________________________

עו”ד שמחה כהן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות