גידל 33 קילו קנביס – ירצה 22 חודשי מאסר

ביהמ"ש השלום בב"ש גזר עונש מאסר על תושב הדרום שהקים מעבדת סמים ובה נתפסו כ-193 שתילים. הנאשם גם ישלם 20 אלף שקלים קנס
גילי סיוון-כהן |
קנביס. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

שופט בית משפט השלום בבאר שבע, רון סולקין, גזר 22 חודשי מאסר ו-20 אלף שקלים קנס, על תושב הדרום שהורשע בגידול סם מסוכן ואחזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית, לאחר שנתפסו ברשותו סמים שגידל במשקל 33 קילו. הנאשם, שהורשע לאחר שחזר בו מהסדר טיעון, טען כי ביצע את המעשים על רקע מצוקה כלכלית.

על פי עובדות כתב האישום, במהלך תקופה בת מספר חודשים, גידל כ-193 שתילי סם מסוכן מסוג קנביס, במעבדה, במבנה הסמוך לביתו. בנוסף, במקומות שונים במתחם מגוריו, נתפסו סמים מסוכנים מאותו הסוג, במשקל 220 גרם ברוטו; 963 גרם ברוטו; 660 גרם ברוטו; 220 גרם ברוטו (סך הכל 2.063 קילו סמים בתפזורת). המשקל הכולל של הסמים שנתפסו – אלו שגודלו במעבדה ואלו שנתפסו במתחם המגורים עמד על 33.22 קילו.

במסגרת הליך ארוך של דיון מקדמי, במסגרתו התקיימו מספר דיונים – הגיעו הצדדים להסדר טיעון והנאשם הודה בעובדות ובעבירות שבכתב אישום מתוקן אולם במועד בו נקבע התיק לשמיעת פרשת העונש – פיטר הנאשם את סנגורו ועתר לחזור בו מהודאתו והשופט ביטל את הכרעת הדין.

חזר בו מהסדר הטיעון

לאחר שבוטלה הכרעת הדין, במענה לכתב האישום, מסרה ההגנה, כי הנאשם כופר במיוחס לו, עוד נטען, כי החיפוש לא התבצע במתחם ביתו של הנאשם ולא נערך באופן חוקי, כך שאין לקבל את ממצאיו. ההגנה טענה, כי על רקע מה שתואר על ידה כ"מצוקה כספית קשה", בתמורה לכיסוי חובותיו, אפשר הנאשם לאחר להשתמש במחסן בכתובת הנקובה בכתב האישום, מבלי שידע את מטרת השימוש. לטענת ההגנה, חשש הנאשם מהגורמים העברייניים, שהשתלטו על המבנה, כי יפגעו בו אם לא יעשה דברם ובשל כך – זכאי להגנת הכורח. בנוגע לסמים שנתפסו – טענה ההגנה, כי לא נתפסו בבית הנאשם ולא היו בחזקתו.

למרות זאת בממצאי הכרעת הדין, קבע בית המשפט, כי התביעה עמדה ברף ההוכחה הנדרש בפלילים קרי מעבר לכל ספק סביר, להוכחת אשמתו של הנאשם כי הסמים המסוכנים, שנתפסו במחסן שמאחורי בית הנאשם וכן – אלה שנתפסו בביתו – הוחזקו כולם על ידי הנאשם וכי הנאשם היה מעורב בגידול, יצור והכנה של הסם. ובית המשפט לא מצא לקבל טענות ההגנה, כי הנאשם לא היה מודע לגידול הסמים, או – כי פעל מתוך כורח, או אילוץ.

בגזר הדין ציין השופט סולקין כי המדובר בגידול ואחזקת סם מסוכן בהיקף גדול, המצביע על כך, שהסם גודל ויוצר למטרה מסחרית. תמונות המעבדה אליהן הפנתה התביעה, בהסכמת הצדדים, בטיעוניה לעונש, מלמדות על היקף הסמים שגודלו ועל הלוגיסטיקה המיוחדת שהוקמה כדי לגדלן.

אינטרס ציבורי גובר על הנסיבות האישיות

"כבר נאמר, לא פעם, כי בעבירות סמים, בייחוד בהיקף כזה – נדחות הנסיבות האישיות מפני האינטרס הציבורי", כתב השופט סולקין בגזר הדין.

השופט הוסיף עוד: "הגם שמתקיים, בשנים האחרונות, שיח חברתי בנוגע להמשך תוקפו של האיסור להשתמש בסמים מסוכנים מסוג זה – אין שינוי בסיווג סמים אלה כסמים מסוכנים, האסורים בחוק; עדיין המדובר בתעשייה של כספים בלתי מדווחים, המוצאים את דרכם, בסופו של דבר, למימון פעילות שלילית, עבריינית או אחרת (לעניין זה יצוין, כי קילוגרם בודד של סם מסוג זה נמכר בעשרות אלפי שקלים), לעתים המדובר בערבוב של הסמים עם חומרים מסוכנים, שכן אין פיקוח על אופן הכנתם, פוטנציאל הנזק העולה מהם – גם לפרטים המשתמשים וגם לחברה כולה – לא השתנה".

__________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט רון סולקין

_________________________________________________________

עו”ד איתמר פלג

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות