חברה טורקית ביקשה החרגה מהיטל ההיצף, האם קיבלה?

חברת Hascelik"" עתרה לבית המשפט כנגד החלטת שר הכלכלה והתעשייה דאז עמיר פרץ אשר סרב להחריג אותה מהיטל ההיצף על ייבוא כבלי נחושת למתח נמוך מטורקיה
אייל חן |
בית הדין לעבודה מחק תביעת מנכ"ל שעבד בסין ותבע את מעסיקיו בארץ
אילוסטרציה: shutterstock

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, עינת אבמן-מולר, דחתה את עתירת החברה הטורקית "Hascelik" כנגד החלטת שר הכלכלה והתעשייה דאז עמיר פרץ אשר סרב להחריג את החברה מהיטל ההיצף על ייבוא כבלי נחושת למתח נמוך מטורקיה.

היטל ההיצף שהוטל בשנת 2019 על ייבוא כבלי נחושת למתח נמוך מתורכיה נועד לשמור ולהגן על הייצור המקומי ולמנוע את קריסתן של חברות בישראל העוסקות בייצור זה. ביום 18.6.2017 התקבלה אצל הממונה על היטלי סחר, תלונה מצד סינרג'י כבלים, על ייבוא כבלי נחושת למתח נמוך מטורקיה במחירי היצף, בהתאם לסעיף 21 לחוק היטלי סחר.

בעקבות התלונה החליט הממונה על פתיחה בחקירה וכעבור מספר חודשים קיבל הממונה החלטה מקדמית לפיה מתקיים לכאורה יבוא בהיצף הגורם נזק לענף היצרני המקומי.

השר פרץ סירב

ממצאי החקירה הועברו לוועדה המייעצת לשר הכלכלה והתעשייה דאז, פרץ תוך המלצה על הטלת היטל היצף לתקופה של חמש שנים בשיעור של 9.3% לחברת פמוקלה והיטל היצף בשיעור 44% לשאר טורקיה. שנה לאחר מכן המליצה הוועדה להטיל היטל היצף על יבוא כבלי נחושת למתח נמוך בשיעורים הנ״ל לתקופה של חמש שנים ונתקבלה החלטה להטלת היטל על יבוא כבלי נחושת במתח נמוך מהיצרנים בטורקיה בשיעור של 14.5%, פרט לחברת פמוקלה עליה הוטל היטל בשיעור 9.3%, לתקופה של 4 שנים.

בפסק דינו קיבל בית המשפט את עמדת הוועדה המייעצת לשר הכלכלה והתעשייה דאז אשר קבעה כי בין החברה התורכית לבין היבואן בישראל חברת יאיר דוחובני בע"מ מתקיימים 'יחסים מיוחדים' לפי הוראות חוק היטלי סחר ואמצעי הגנה לשליטה של היבואן על מחירי כבלי הנחושת שמיוצרים על ידי החברה הטורקית.

השופטת אבמן מולר, קבעה בין היתר כי "הוועדה סברה, פה אחד, כי הסכם הבלעדיות האסימטרי שהוצג לה מעיד על קיומם של יחסים מיוחדים בין העותרת האסצ'ליק, לבין העותר השני היבואן דוחובני ומצאה אינדיקציה לשליטה של היבואן דוחובני על המחיר של מוצרי האסצ'ליק בישראל". בהתאם לכך, החברה הטורקית חבה בהיטל היצף כמו יתר החברות התורכיות שמייצאות לישראל כבלי נחושת למתח נמוך".


עו"ד רוני ינון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות