בגלל הקורונה – דיוני אסירים ועצורים ימשכו בהיוועדות חזותית

על רקע ההתפשטות המחודשת של הנגיף, מליאת הכנסת אישרה את הצעת חוק קיום דיונים בהיוועדות חזותית ותוקפו הוארך עד לסוף השנה
גילי סיוון-כהן |
דיון מעצר בווידאו. צילום ארכיון: אבשלום ששוני, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק קיום דיונים בהיוועדות חזותית בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים בתקופת התפשטות נגיף הקורונה החדש, כאשר 16 תמכו בחוק מול 4 מתנגדים.

החוק מסמיך את שר המשפטים והשר לביטחון פנים, להכריז שבשל התפשטות נגיף הקורונה, חלק מהדיונים או כולם, יתקיימו שלא בנוכחות פיזית של אסירים ועצורים אלא תוך שימוש בטכנולוגיה של השתתפות בדיון מרחוק (היוועדות חזותית).

המגפה עדיין כאן

החוק מאפשר גם להרחיב את האפשרות לקיים דיונים מרחוק בתקופה שבה החשש מהתפשטות נגיף הקורונה נמוך באופן יחסי, אך המגפה טרם מוגרה, כך שלעניין עצורים ואסירים שהם חייבי בידוד, יתקיים דיון מרחוק שלא בנוכחותם, וכן בית המשפט יהיה רשאי לאפשר לקיים דיון מרחוק לאסירים ועצורים שמבקשים שלא להגיע לבית המשפט בשל חשש מהידבקות בנגיף הקורונה, ואשר ניתן לקיים את הדיון בעניינם ללא נוכחותם הפיסית בהתחשב במהות הדיון.

יחד עם זאת, מוצע לקבוע סוגי דיונים שבשל מהותם לא ניתן יהיה לקיים בהם ככלל דיון בהיוועדות חזותית כאמור, אלא מטעמים מיוחדים.

הסדרים אלו יחולו גם על דיונים בוועדת השחרורים, ועל אסורים ועצירים במערכת המשפט הצבאית, בשינויים המחויבים.

הלבנת הון בזמן קורונה: "העבריינים עברו לעבוד מהבית"

הבוקר (יום ה') פורסם כי מהדוח השנתי של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור לשנת הקורונה, עולה שגם העבריינים "עברו לעבוד מהבית" ו-31 אחוזים מהעבירות בבסיס הלבנת הון ב-2020 היו הונאה, מרמה וזיוף ודיווחים של נותני שירותים פיננסיים ("צ'יינג'ים") על פעילות חריגה של לקוחותיהם עלו ב-860% ב-5 השנים האחרונות מ-400 בשנת 2013 לכ-44,000 בשנת 2020.

הדוח השנתי לשנת 2020, מספק מידע רב אודות משטר איסור הלבנת הון ומימון טרור וסוקר את פעילות הרשות, אשר מצויה בחוד החנית הבינלאומי של המאבק הגלובלי בהלבנת הון ובמימון טרור. הדו"ח סוקר את הישגי הרשות בשנה החולפת, וכולל נתונים סטטיסטיים וכמותיים אודות פעילותה.

הדוח מתייחס לאתגרי מגפת הקורונה בהיבטי הלבנת הון ומימון טרור, תוך פירוט הסיכונים והדפוסים העברייניים שזיהתה הרשות אשר צמחו עקב פרוץ המגפה והמשבר הנלווה לה וכיצד העבריינים ניצלו את המאפיינים הייחודיים של שנה זו כדי להגביר את פעילותם העבריינית.

שיטת החוואלה

הדוח כולל תיאור של פרשיות שהרשות השתתפה בהן, תוך פירוט של שיטות הלבנת ההון ומחקר המודיעין הפיננסי שבוצע ברשות ואפשר את תפיסת העבריינים (במגבלות הנדרשות). הפרשיות המוצגות בדוח עוסקות במנעד רחב של תחומים וכוללות שיתוף פעולה בין-לאומי עם יחידות מודיעין פיננסי ברחבי העולם, עבירות הונאות, סחר בבני אדם, שימוש בשיטת "החוואלה" להעברות כספים בין מדינות ואף מפרטות על שיטותיהם של מלביני הון מקצועיים.

בדומה לעולם כולו, שנת 2020 הציבה בפני הרשות אתגרים חדשים. נגיף הקורונה גרם לשינויים רבים סביב העולם ובתוך כך לסיכונים חדשים להלבנת הון ולפשיעה פיננסית. לצד השינויים בפעילות המשק, גם העבריינים "עברו לעבוד מהבית".

לאור זאת, התריעה הרשות כי לאור הניסיון שנצבר מהמשבר הכלכלי בשנת 2008 ובהמשך לפעילויות ניתוח שבוצעו בארגונים הבינלאומיים בהם היתה הרשות שותפה מרכזית, ארגוני הטרור והעבריינים לא רק שלא מפחיתים פעילות בזמן המשברים אלא אף מנצלים אותם על מנת להגביר פעילותם, תוך ניצול הסטת תשומת לב של השחקנים השונים לנושאים אחרים והתערערות הביטחון האישי של הציבור.

____________________________________________________________

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות