תביעה אזרחית לקורבנות תקיפה מינית

בעידן של מחאת "Me too#", נשים הבינו את הכוח שיש לתביעות נזיקין נגד מי שפגע בהן מינית. עו"ד חנה בן יהודה במדריך מיוחד שיסביר איך לעשות זאת
עו"ד חנה בן יהודה |

הטרדה ותקיפה מינית הן תופעות בזויות שממשיכות להרים את הראש מידי שנה בצורה נרחבת וכמעט בלתי נתפסת. על אף העלייה בכמות קורבנות עבירות המין המתלוננים בתחנות המשטרה, עדיין ניכר כי אחוז האירועים עולה על אחוז המקרים המדווחים.

נראה כי חקירת הקורבנות במשטרה, שכבר זכתה לכינוי "האונס השני", בנוסף לחקירה הנגדית של הסנגור/ית בבית המשפט, הפכו לדגל אדום בעבור הרבה מהנפגעות והנפגעים שלא מעוניינים לפתוח את האירוע הטראומתי שקרה להם.

בעידן של מחאת "Me too#", נשים הבינו את הכוח שיש לתלונות שלהן, וכמה הדבר יכול להשפיע על חייהן של אחרות, ולכן יותר נשים מגישות תביעה אזרחית נזיקית נגד הפוגע, בנוסף להליך הפלילי המתקיים או אפילו במקומו.

הפנייה להליך האזרחי, אינה מחייבת פתיחה בהליך פלילי למי שאינו מעוניין.

זאת ועוד בניגוד להליך המשטרתי הפלילי, בעת ניהול משפט אזרחי בתביעת נזיקין, הרף הנדרש לניצחון בתיק אינו מצריך הוכחה מעל לכל ספק סביר כמו כן, בהליך האזרחי לא מעורבת תחנת המשטרה ואין צורך להגיש תלונה במשטרה.

עו"ד חנה בן יהודה

מעשה פלילי, הליך אזרחי

תביעת נזיקין אזרחית תוגש לבית משפט השלום או המחוזי, לפי סכום הפיצויים הנדרשים.

לאחר הגשת כתב התביעה לבית המשפט על הנתבע להגיש כתב הגנה בתוך 60 יום.

אם לא יעשה זאת, זכאי התובע לבקש מבית המשפט ליתן פסק דין חד צדדי.

לאחר שמוגש כתב ההגנה, על הצדדים להשלים הליכים מקדמיים כגון מענה על שאלונים וגילוי מסמכים.

כמו כן, הנתבע רשאי להגיש חוות דעת רפואית מטעמו ולצורך כך יוזמן התובע לבדיקה על-ידי מומחים מטעם הנתבע.

במקרים בהם עולה פער משמעותי בין חוות הדעת שנקבעו על-ידי המומחים משני הצדדים והצדדים לא יסכימו על גובה הנזק, עשוי בית המשפט למנות מומחה מטעמו והתובע ייאלץ להיבדק על-ידו.

במקרים בהם נקבעו לקורבנות העבירה אחוזי נכות, יגישו הצדדים תחשיבי נזק מטעמם. תחשיבי הנזק מפרטים את נזקי התובע ולהם יש לצרף קבלות, אישורי שכר, וכל אסמכתא שיכולה לתמוך בטענות לנזק.

במקרה ונפסק פיצוי בהליך האזרחי והנתבע לא עמד בהוראות פסק הדין, ניתן לפנות להוצאה לפועל לשם גביית החוב.

שימו לב כי במקרים בהם קיימות ראיות וחומרים מהתיק שנוהל במשטרה, יש להציג אותם בדיון האזרחי. ייתכן והם יספיקו על מנת לקבוע אשמה בנזיקין על אף שלא סייעו בהרשעה בפלילים.

הליך אזרחי מתנהל למעשה כאשר על הקורבן מוטלת החובה להוכיח את רמת הפגיעה שנגרמה לו כתוצאה מהאירוע.

לצערנו, במקרים רבים מאד, מקרה של פגיעה מינית יכול להשליך באופן נרחב על חיי הנפגעים, גם ברמת כושר ההשתכרות וגם ביכולתם לפרנס ולדאוג לעצמם לטיפול רפואי ונפשי.

ייצוג משפטי

זכרו כי הליך אזרחי מתנהל באופן שונה מהליך פלילי, המשטרה והפרקליטות אינם צד בעניין.

ומכאן כמו שבכל הליך אזרחי שמתנהל בבית המשפט במקרה הנדון על אחת כמה וכמה מומלץ להסתייע במשרד עו"ד מקצועי ואיכותי שיידע לייצג אתכם בצורה הטובה ביותר.

משרד עו"ד חנה בן יהודה מעניק את הסיוע לאורך כל הדרך, מפגישת הייעוץ, דרך הגשת התביעה וניהול הדיון ועד לפסק הדין.


אוביטר – Obiter

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות