עובד בחברה ביטחונית התקין נוזקה על מחשבים ברמת סיווג סודי ביותר

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה כתב אישום נגד עובד לשעבר בחברה ביטחונית על עבירה של ביצוע פעולות אסורות בתכנה
רונן לוי |
אילוסטרציה

בתום חקירת הממונה על הביטחון במערכת הביטחון, מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה הבוקר כתב אישום לבית-משפט השלום באשקלון נגד עובד לשעבר בחברה ביטחונית בגין ביצוע פעולות אסורות בתכנה.

על-פי כתב האישום, במהלך שנת 2020 ועל רקע חששו כי עומדים לפטרו, הנאשם ערך במחשבו "נוזקה" (תוכנה זדונית), אשר תוכנתה לגרום למחשב בו היא מותקנת, להיכבות באופן חוזר ונשנה עם כל הפעלה של המחשב, במטרה לגרום נזק. הנאשם התקין את הנוזקה ב-13 מחשבים שהיו מחוברים לרשת ברמת סיווג "סודי ביותר", ובכך גרם לשיבוש פעילות המחשבים.

סודי ביותר

נוסף על כך, הנאשם ניסה לקבל שלא כדין הרשאת גישה לרשת מחשבים נוספת בחברה, המוגדרת ברמת סיווג "סודי ביותר" מתוך כוונה להתקין ברשת עצמה את הנוזקה, אך ניסיונו לא צלח.

בעקבות גילוי העבירות ע"י גורמי הביטחון בחברה, פתחה יחידת החקירות במלמ"ב שבמשרד הביטחון בחקירה פלילית, בסופה הוגש נגד העובד כתב אישום. עם הגשת כתב האישום, ניתן על-ידי בית-משפט השלום באשקלון צו איסור פרסום על יתר פרטי הפרשייה והורה על סגירת דלתיים מטעמי ביטחון המדינה.

אישום: מכר נוזקות למחשבים באלפי דולרים

בחודש שעבר הגישה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה כתב אישום לבית-משפט השלום בתל אביב, נגד גיא שטרית, בן 37, בגין ריבוי עבירות של פעולות אסורות בתוכנה, שיבוש מהלכי משפט והחזקת סמים שלא לשימוש עצמי.

על פי עובדות כתב האישום, במהלך החודשים האחרונים הפעילה יחידת הסייבר הארצית בלהב 433 שוטר בכיסוי, שמטרתו הייתה לנהל קשר ברשת הטלגרם עם סוחרים בתוכנות המסוגלות לחדור או להזיק למחשבים ללא ידיעת המשתמשים בו (נוזקות) ובתוכנות בלתי-חוקיות אחרות. במהלך הפעילות יצר השוטר קשר עם הנאשם, אשר העביר לו נוזקות שונות בעבור 4,000 דולר.

השוטר שחשף אותי

בין היתר העביר הנאשם קובץ פי.די.אף אשר פתיחתו מפעילה שרשרת פעולות, אשר מובילות להצפנת מחשב הקורבן, כאשר ניתן לשחרר את ההצפנה רק לאחר תשלום כופר; הנאשם אף הציע למכירה תוכנת מחשב שמאפשרת גניבת מטבעות וירטואליים ממחזיקים תמימים (סטילר) ועוד. בהתאם לבקשת הנאשם, התשלום הועבר בביטקוין וזאת על מנת להסוות את זהותו כמקבל התשלום. בנוסף, הנאשם בעת החיפוש בביתו הוריד את מתג החשמל ובכך פגע ביכולת הגישה למחשביו אשר הוצפנו מבעוד מועד.

במחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הדגישו כי הפעילות של השוטר הסמוי הצליחה להאיר על פעילות המכירה והקנייה של תוכנות כופרה ונוזקות בטלגרם, פעילות שחשיפתה קשה באופן מיוחד לנוכח העובדה שהחשודים פועלים באמצעים שונים להסוואת זהותם ולהסוואת התשלומים שהם מקבלים בתמורה לפעילות האסורה. הנזק הפוטנציאלי הגלום בהפצה של תוכנות כופרה משמעותי ומטיל מורא על חברות מסחריות וארגונים שונים. בשנים האחרונות מזוהה עלייה בתופעה מדאיגה זו המחייבת את החברות להשקיע משאבים רבים על מנת להימנע מפגיעה כאמור.

___________________________________________________________________

עו"ד איתי נווה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות