המדריך המלא לזכויות אסירים

הכלא הוא לא הסוף. גם אם הורשעתם ונגזר עליכם לבלות תקופת מאסר איזה אומר שאין לכם זכויות. עו"ד יאיר בן שטרית מסביר מה הן ואיך תעמוד עליהן
עו"ד יאיר בן שטרית |
המתין שנה ושבעה חודשים. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

הכלא הוא לא הסוף. זה נכון, נחקרתם, הועמדתם לדין ונמצאתם אשמים.

אין זה אומר שכעת מערכת החוק יכולה לעשות כרצונם. לאסירים יש זכויות וחשוב מאד לעמוד עליהן.

במיוחד במקום כמו בית הכלא.

על שירות בתי הסוהר מוטלת החובה להעניק לאסיר את כל המגיע לו מתוקף היותו אסיר.

ראשית יש להבין כי ישנם מספר פרמטרים אשר קובעים את "איכות חייו" של האסיר בבית המאסר:

סוג העבירה בגינה האסיר שפוט

אסיר אשר נשפט למאסר ארוך או שפוט בשל פשע חמור, מלבד היותו בכלא, האסיר אמור לעבור ועדה אשר תעריך את מסוכנותו של האסיר, כמו גם אסירים המרצים מאסרם בשל עבירות מין אשר מעוניינים לקבל אישור ליציאה לחופשה ונדרשים בחות דעת של וועדה ייעודית.

עו"ד יאיר בן שטרית

תקופת המאסר

תקופת זמן השיפוט של האסיר תהיינה בעלת משמעויות קריטיות. שכן, אסיר אשר נשפט לזמן ארוך וממושך, ייתכן ולא יהיה זכאי לחופשה בתקופת הראשונית בבית הכלא.

סיווג מתאים

ישנן מספר קטגוריות אשר נגזרות מסוג העבירה שבה הורשע האסיר(האם מקימה עילת מסוכנות או לאו, לדוגמא עבירות המתה, עבירות מין ועבירות אלימות במשפחה ועוד), רישומו הפלילי וההליכים המשפטיים של האסיר, מידע מודיעיני וכו'. אסירים שונים נמצאים בבית הכלא מסיבות שונות ולכן חומרת העבירה עלולה להשפיע בעת הדרישה לזכויות.

התנהגות טובה של האסיר:

לכל אסיר שנמצא בכלא, תיק ובו כל המידע עליו כעל דרכי ההתנהגות שלו. הרי שאסיר שיתנהג למופת, יאפשר בסיס יציב יותר ופשוט יותר להגשת תביעה בדרישה לזכויותיו. עובדי שב"ס ממלאים מידי חודש דוח התנהגות על האסירים השונים במה שעלול לקבוע את גורל חייהם מאחורי הסורגים.

ייצוג משפטי:

לרוב כאשר אתם נדרשים להילחם על זכויותיכם בעודכם אסירים, אתם אינכם מכירים את כל האפשרויות העומדות בפניכם ולכן, ייצוג משפטי הוא הפתרון. לעיתים נדמה כאילו והעורך דין המייצג אתכם בדין אל מול הפרקליטות והמדינה, סיים את תפקידו כאשר נגמר המשפט שלכם ונגזר דינכם אבל טעות בידכם. לעורך הדין המייצג אתכם תפקיד מאד חשוב בהמשך ההתנהלות שלכם בעולם שמאחורי הסורג והבריח.

שימו לב כי בנסיבות מסוימות, למנהל בית הסוהר או לנציב בית הסוהר, סמכות לדחות פגישת אסיר עם עורך דין מסוים, לתקופה של עד 72 שעות.

הפגישה תדחה אם קיים חשד ממשי כי מתקיים אחד מהבאים:

• הפגישה תאפשר ביצוע עבירה המסכנת את ביטחונו של אדם, את ביטחון הציבור, את ביטחון המדינה או את ביטחון בית הסוהר.

• הפגישה תאפשר ביצוע עבירת בית סוהר הפוגעת פגיעה ממשית במשמעת בבית הסוהר העלולה להביא לשיבוש חמוש בסדרי בית הסוהר וניהולו.

• הפגישה תאפשר העברת מידע בין אסירים או בינם לבין גורמים מחוץ לבית הסוהר, וקיים חשש כי העברת המידע קשורה לקידום פעילותו של ארגון טרור או שהיא נעשית בהכוונתו.

בכל אופן, יש לעדכן את האסיר על הסיבה למניעת מפגש עם עורך הדין ולאפשר לו לטעון כנגד ההחלטה, אלא אם מסירת המידע עלולה לפגוע באדם כלשהו או בביטחון המדינה, או לחשוף מקורות ושיטות עבודה של רשויות חקירה או מודיעין או לשבש חקירה שלהן.


עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות