בנקאים? כך תזהו פעילות של הלבנת הון

בעקבות מספר אירועים שבהם נעשה שימוש במערכת הפיננסית לצורך מימון טרור או הלבנת הון, מפרסם משרד המשפטים מדריך להתמודדות עם הסיכונים
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור פרסמה סקירה ביחס לגורמים המנצלים לרעה את המערכת הפיננסית תוך עקיפת משטרי סנקציות. המדריך נועד לסייע לסקטור הפיננסי ולעוסקים במסחר בינלאומי להתמודד עם הסיכונים ולזהות פעילות חריגה

בשבועות האחרונים בעקבות חשיפה של מספר אירועים בהם נעשה שימוש במערכת הפיננסית הבינלאומית לשם עקיפת משטרי סנקציות. בין השאר, הכרזה של משרד האוצר האמריקאי על קנס של 1.4 מיליון דולר על חברת התשלומים המקוונים PAYONEER בגין ביצוע של 2260 פעולות פיננסיות המנוגדות לשישה משטרי סנקציות אמריקאיים שונים.

מימון חטיפת עיתונאי

בנוסף, הכרזה נוספת של משרד האוצר האמריקאי על קנס של כחצי מיליון דולר שהוטל על חברת בת באמירויות של חברה שבדית (לה נציגות גם בישראל), בגין ייצוא לאיראן של ציוד בניגוד לסנקציות האמריקאיות, תוך ניצול של המערכת הפיננסית הבינלאומית כדי להסתיר את זהות הלקוח האיראני.

פעולות של הלבנת הון בכדי להכניס למערכת הפיננסית האמריקאית כספים שנועדו לממן פעולת חטיפה של עיתונאי אמריקאי בשטח ארה"ב ע"י מיניסטריון המודיעין האיראני.

משטרי סנקציות נקבעים על ידי ארגונים בינלאומיים (כגון האו"ם) או מדינות בדגש על ארה"ב ומטילים מגבלות ואיסורים שונים על פעילות מול מדינות וגופים שמפרים את הדין הבינלאומי בהיבטים שונים של טרור, הפצת נשק גרעיני, זכויות אדם וכו'.

לנצל את המערכת הפיננסית

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים מפרסמת היום, יום חמישי את הסקירה ביחס לניצול של המערכת הפיננסית לעקיפת משטרי סנקציות. המדריך מציג טיפולוגיות ושיטות פעולה בולטות שזוהו, המבוצעות על ידי גורמים המנצלים לרעה את המערכת הפיננסית ומתחמקים מהסנקציות לשם מטרה זו.

על מנת לסייע לסקטור הפיננסי ולגורמים המעורבים במסחר בינלאומי להתמודד עם הסיכונים, הרשות מספקת רשימת דגלים אדומים לניטור וזיהוי פעילות חריגה, כגון: העברות כספים באמצעות צד ג', תשלום של עמלות גבוהות ללא היגיון כלכלי, תקבולים בלתי מוסברים מחו"ל, תשלום בנכסים וירטואליים מ-IP במדינה בסיכון, פעילות עסקית מהותית במדינות "טרנזיט", אי תאימות מול נתוני סחר אחרים, מעורבות של ספינות/אמצעי תובלה שנכללו בעבר ברשימות סנקציות שונות, מבנה בעלות מורכב על כלי השיט, דמיון שמי לחברות הנמצאות תחת סנקציות.

_____________________________________________________________________

עו”ד דורי שוורץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות