מדוע גזר ביהמ"ש קנס מינימאלי לנאשם שהודה בהעסקת עובדים זרים?

בעל עסק לבניית מתקני ספורט הועמד לדין על העסקת עובדים לא חוקיים שלא כדין ומבלי שבוטחו רפואית, אולם ביהמ"ש התחשב בנסיבות חייו והקל בעונשו
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה envato

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, רוית צדיק, גזרה 50 אלף שקלים קנס על מעסיק שהעסיק שני עובדים זרים שלא כדין וללא עריכת ביטוח רפואי. השופטת צדיק התחשבה במעסיק מאחר ומדובר בנכה צה"ל, שנקלע למצוקה כלכלית בעקבות משבר הקורונה, והורתה לו לחתום על התחייבות להימנע מביצוע העבירות בהן הורשע למשך שלוש שנים.

על פי כתב האישום, במועד בו בוצעה ביקורת רשות האוכלוסין העובדים לא היו תושבי ישראל או אזרחיה ולא היו רשאים לעבוד אצל הנאשם. כתוצאה מכך יוחסו לנאשם ביצוע עבירות של העסקת שני עובדים זרים שלא כדין וללא עריכת ביטוח רפואי. הנאשם הודה בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום ובהתאם לכך הורשע בביצוען.

דרושה ענישה כלכלית

התביעה טענה כי העבירות בהן הורשע הנאשם פוגעות במדיניות התעסוקה של מדינת ישראל ואפשרות פרנסת אזרחי המדינה וכן פוגעות בזכויות אוכלוסיית עובדים מוחלשת אשר בנסיבות מקרה זה אף לא זכו לביטוח רפואי. "משמדובר בהעסקת שני עובדים מסתננים זרים, מסתננים, כאשר העבירה מבוצעת במסגרת משלח ידו של הנאשם, יש לנקוט ענישה כלכלית מחמירה", כך לפי התביעה.

עוד נטען, כי לאור גובה הקנס המקסימלי 146 אלף שקלים לכל עבירה, עתרה התביעה לקנס בסך של 35 אלף שקלים לכל עובד בגין העסקה שלא כדין. באשר לעבירה המיוחסת לנאשם בגין אי עריכת ביטוח רפואי עתרה המאשימה לקנס בגובה של 7,000 שקלים לכל עובד. אולם, לאחר שהוגשו אסמכתאות מטעם הנאשם הודיעה המאשימה כי אינה עומדת על קנס של 84 אלף שקלים ולאור נסיבות המקרה בקשה לראות באירועים כ"אירוע אחד" ובהתאם לכך הפחיתה את גובה הקנס לו עתרה, לסך של 65 אלף שקלים.

נפצע בפעילות מבצעית

מנגד, הסנגור טען כי הנאשם נכה צה"ל, נעדר עבר פלילי, הקים עסק במטרה לשקם את עצמו לאחר פציעתו בפעילות מבצעית. הנאשם לא ידע כי הוא מבצע עבירה והודה בביצועה בהזדמנות הראשונה. עוד צוין כי הנאשם עוסק בבניית מתקני ספורט ומעניק שירותים למוסדות ציבוריים על כן, הרשעתו תמנע יכולתו להתמודד למכרזים ציבוריים ותפגע באופן קשה בפרנסתו.

עוד נטען כי בעקבות מגפת הקורונה הנאשם צבר חובות רבים, ומצבו הנפשי והכלכלי קשה מנשוא, לדברי הסנגור הטלת קנס מעבר לקנס המינימלי תפגע אנושות בשיקום הנאשם, בפרנסתו במשפחתו ובתדמיתו לפיכך, מבוקש להעמיד את גובה הקנס על הרף המינימלי.

הקושי בעקבות הקורונה

השופטת צדיק קיבלה לבסוף את בקשת הסנגור להטיל על הנאשם את גובה הקנס ברף המינימלי שלו וציינה בהחלטתה כי: "בנסיבות מקרה זה הנאשם הודה בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום ובכך חסך בזמן שיפוטי נוכח העובדה כי לא נהל את ההליך המשפטי וכמו כן לנאשם אין עבר פלילי. במסגרת השיקולים לחומרא הבאתי בחשבון את ביצוע העבירה ופרק הזמן בו הועסקו העובדים".

בגזר הדין צוין עוד כי במסגרת השיקולים לקולא "הבאתי בחשבון את סוג העבירה, העסקת שני עובדם זרים, מסתננים ללא היתר , חלוף הזמן מביצוע העבירות המהוות אירוע אחד, העובדה כי הנאשם הודה בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום, פציעתו במסגרת פעילות צבאית ונכותו, מצבו הכלכלי כעולה מהאסמכתאות אשר צורפו לבקשה וכן מצבו הרפואי המורכב של בנו".

_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רוית צדיק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות