מה העונש על העתקה במבחן תיאוריה?

תושב הדרום, 31, הועמד לדין לאחר שנתפס מקבל תשובות במהלך המבחן, אז התברר כי שילם תמורתן 6,000 שקלים. ביהמ"ש גזר עליו עבודות שירות וקנס של אלף שקלים
אייל חן |
היה עסוק בבחירות. אילוסטרציה
אילוסטרציה

שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, ענת חולתא, ארבעה חודשי עבודות שירות ואלף שקל קנס על תושב הדרום, בן 31, שהורשע בהתאם להודאתו בעבירה של קבלת דבר במרמה, לאחר שבמהלך מבחן תיאוריה קיבל את התשובות באמצעות ציוד טכני. "יש לתת את הדעת לפוטנציאל הנזק לשלום הציבור כתוצאה מקבלת היתר לנהיגה ללא הכשרה מתאימה. עם זאת, יש לקחת בחשבון, כי אין די במבחן התיאוריה על מנת להביא לקבלת רישיון נהיגה, אלא הוא מהווה תנאי לתחילת הלימוד המעשי", כתבה השופטת בגזר הדין.

על פי כתב האישום, פעלה חבורה לקבל במרמה, תוצאות 'עבר' במבחני תיאוריה עבור אחרים על מנת שאותם אחרים יקבלו בהמשך, במרמה, רישיונות נהיגה והכל תמורת תשלום כספי. במסגרת הפעילות האמורה, השתמשו בני החבורה באמצעים טכנולוגיים שונים, כדי לקבל במהלך בחינת התיאוריה מהנבחנים את השאלות ולספק להם את התשובות הנכונות.

עזרה תמורת 6,000 שקלים

בכתב האישום צוין כי לאחר שהנאשם לא הצליח הנאשם לעבור בכוחות עצמו את מבחן התיאוריה, נוצר קשר בינו לבין מי מבני החבורה, שתכליתו לעזור לנאשם לעבור במרמה את מבחן התיאוריה, תמורת תשלום של 6,000 שקלים.

ביום שבו קבע הנאשם את מבחן התיאוריה, נפגש עם בני החבורה, וכן עם אחרים שזהותם אינם ידועה, במחסן ובסמוך אליו ברחוב הגאולים בבאר-שבע. לאחר כשעה, הסיע מי מבני החבורה או מי מטעמם את הנאשם אל מרכזי מבחני התיאוריה של משרד הרישוי בבאר-שבע כשעליו מותקנים מצלמה זעירה על החולצה, משדר-מקלט דמוי טלפון נייד ואוזנייה זעירה.

תשובות באוזנייה

זאת, כדי שהנאשם יעביר באמצעותם את שאלות המבחן אל בני החבורה והם ישדרו לו את התשובות הנכונות. הבוחנת במקום הבחינה, כשהוא נושא עליו את הציוד הטכני המיוחד, הוא החל את מבחן התיאוריה, השיב על השאלות בהתאם לתשובות שנמסרו לו על ידי מי מבני החבורה או מי מטעמם, באמצעות שימוש בציוד הטכני המיוחד וכך עבר במרמה ובהצלחה את מבחן התיאוריה. בהתאם למוסכם הנאשם שילם להם את ה- 6,000 שקלים.

התביעה, סקרה את הערכים המוגנים שנפגעו כתוצאה ממעשי הנאשם. הודגש, כי מדובר בעבירה שבוצעה מתוך תיכנון מוקדם ובתמורה כספית. נטען, כי במעשי הנאשם נגרם נזק ואף קיים פוטנציאל נזק נוסף. נטען, כי אופי העבירה ונסיבות ביצועה מלמדים על רמת אשם גבוהה. עוד הוסיפו כי הנאשם במעשיו קיבל במרמה תוצאת 'עבר' במבחן התיאוריה על מנת לאפשר לו בהמשך לקבל במרמה רישיון נהיגה.

הסניגור טען כי מדובר בנאשם בן 31, צעיר, ללא עבר פלילי, נשוי ואב ל-4 ילדים עזב את בית ספר הספר בכיתה ז', הודה בהזדמנות הראשונה, חסך זמן שיפוטי יקר וכי הוא אינו נאשם דומיננטי בפרשייה הקשורה לתיק והנאשם הפנים את הפסול במעשיו וכי ההליך המשפטי הרתיע אותו.

"פוטנציאל נזק לשלום הציבור"

השופטת חולתא ציינה הערכים החברתיים המוגנים בבסיס העבירה בגינה הורשע הנאשם הם בטחון הציבור, שכן הנאשם יכול היה לקבל לידיו רישיון נהיגה מבלי שהוא בקיא בחוקי התנועה ובכך לסכן את משתמשי הדרך.

"במעשיו יש גם כדי לחתור תחת הסדר הציבורי המסדיר את המסלול לקבלת רישיון נהיגה. עוד יש להביא בחשבון את הערכים המוגנים ביסודות עבירות המרמה וכי אלו האחרונות הפכו נפוצות ונפיצות", כתבה השופטת חולתא.

עוד הוסיפה: "יש לתת את הדעת לפוטנציאל הנזק לשלום הציבור כתוצאה מקבלת היתר לנהיגה ללא הכשרה מתאימה. עם זאת, יש לקחת בחשבון, כי אין די במבחן התיאוריה על מנת להביא לקבלת רישיון נהיגה, אלא הוא מהווה תנאי לתחילת הלימוד המעשי. ממילא, היעדר ידע מתאים בכללי הדרך והחוקים שב'תיאוריה', אמור להביא לכך שהתלמיד לא יצלח את הלימודים המעשיים והדברים שלובים זה בזה".

__________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת ענת חולתא

____________________________________________________________

עו"ד פלילי רוני ברוש

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות