אושר בטרומית: חלקו של רוצח בן זוגו בנכס – יועבר ליורשי הנרצח

מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק שמהווה חלק מהמאבק בתופעת האלימות במשפחה. היוזמת, ח"כ קרן ברק: "כלי להגנה על הקורבן"
נעמה כהן |
מיצב נגד רצח נשים. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

צדק היסטורי, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק לפיה במקרה בן אדם מורשע ברצח בן זוגו, חלקו בדירה המשותפת יועבר ליורשי הנרצח. מדובר בהצעת חוק יחסי ממון בין בני זוג של חברת הכנסת קרן ברק, אליה הוצמדו הצעות של חברות הכנסת אעידה תומא סלימאן ורינאוי-זועבי ג'ידא. 42 תמכו ללא מתנגדים וההצעה הועברה לוועדת הכנסת.

על פי הצעת החוק, מוצע כי במקרה ובו אדם מורשע ברצח בן זוגו, חלקו בדירה המשותפת של הזוג יועבר ליורשי הנרצח. בדברי ההסבר נכתב: "תכליתה של הצעת חוק זו היא להגן על יורשיו של הנרצח, אשר לרוב יהיו ילדיו או הוריו, ולחסוך מהם את הצורך בעימות משפטי מול רוצח יקירם על הדירה המשותפת של בני הזוג".

ח"כ ברק: "הצעת חוק חשובה ביותר"

"לעיתים קרובות מדובר בילדים אשר נותרו יתומים בנסיבות מורכבות וקשות ביותר, והמעט שיש בידי המחוקק לעשות כדי להיטיב עם אלו שנותרו מאחור לאחר טרגדיה משפחתית ואישית שכזו, היא לשמור על דירתם המשותפת של בני הזוג בידי יורשי הנרצח״.

ח"כ קרן ברק, יוזמת הצעת החוק, אמרה כי: "מדובר בהצעת חוק חשובה ביותר שמקבלת לצערי משנה תוקף וחשיבות לאור מקרה הרצח הרבים שמתרחשים בנשים האחרונות במשפחות רבות מידי. המעא שבידנו לעשות הוא לייצר את הכלים החוקיים לצורך חיזור והגנה על הקורבן״.

הצעת החוק של ח"כ ברק מצטרפת לחוקים נוספים שנידונו בכנסת במהלך השנה, לאור מקרי הרצח הרבים של נשים על ידי בני זוגן. אחד החוקים קובע שהורה שהורשע ברצח או ניסיון רצח ההורה השני יאבד את הזכויות על ילדיו. החוק השני, שאושר פה אחד לקריאה שנייה ושלישית בכפוף לרביזיה, הינה הצעת חוק המגבילה פיטורים של אישה השוהה במקלט לנשים מוכות.

מגמה של שינוי

החוק לשלילת אפוטרופסות מהורה שרצח, ניסה לרצוח את ההורה השני והורה שביצע מעשה אינוס או מעשה סדום באחד מילדיו, היווה חלק ממאבקה של שירה איסקוב, שניצלה מניסיון רצח על ידי בעלה. גם בנות משפחתן של מיכל סלה, שנרצחה בידי בעלה, הביעו גם הן תמיכה בו. הוא אושר בדצמבר 2020.

על פי התיקון שאושר, תישלל אפוטרופסות מהורה שרצח או ניסה לרצוח מי מבני המשפחה, ומהורה שאנס או ביצע מעשה סדום של קטין בתוך המשפחה. שלילה זמנית של האפוטרופסות תיכנס לתוקף כבר בשלב הגשת כתב האישום, ושלילה קבועה- בעת הרשעה. החוק אושר בקריאה שלישית בתמיכה של 34 חברי כנסת וללא מתנגדים.

הגנה על נשים מוכות

הצעת חוק נוספת שעברה בקריאה ראשונה והוועדה לקידום מעמד האישה ולשיווין מגדרי אישרה אותה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית – הצעת חוק עבודת נשים המגבילה פיטורים של אישה השוהה במקלט לנשים מוכות – בכפוף לרביזיה. הנוסח שאושר כולל את הרחבת ההגנה לאישה ששהתה במקלט לנשים מוכות מ-90 ימים ל-182 ימים (כפי שהוצבע בקריאה הראשונה) וכן סעיף אשר קובע תשלום מענק למעסיק של עובדת ששהתה במקלט לנשים מוכות.

בהצעת החוק של קארין אלהרר ותמר זנדברג המענק הינו בסכום קבוע 8,000 שקלים, וישולם באמצעות הביטוח הלאומי למעסיק שהעסיק בפועל עובדת יוצאת מקלט לתקופה של שישה חודשים. ההצעה כוללת מנגנון הגשת בקשה כולל מילוי טופס וצירוף הצהרה של העובדת על שהייתה במקלט לנשים מוכות.

_____________________________________________________________________

עו"ד איתמר פלג

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות