בגלל התקן: מאות אסירים ישוחררו היום

הוראת השעה הקובע כי בבתי הסוהר יוחזקו עד 14 אלף אסירים, כ-430 מהם יזכו בשחרור מנהלי ויצאו את דלתות הכלא מוקדם מהצפוי
כלא אשל בבאר שבע. צילום: משה שי, פלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה את הצו של השר לביטחון פנים להארכת הוראת השעה בדבר תקן הכליאה, העומד על 14 אלף הוארך בעוד חצי שנה, בהלימה לכך, צפויים להשתחרר היום (יום ד') כ-430 אסירים במסגרת שחרור מנהלי.

בשנים האחרונות קובע תקן הכליאה רף של 14 אלף מקומות כליאה.

בעת חציית תפוסת האסירים את תקן זה, מופעל מנגנון של שחרור מנהלי הקבוע בחוק, זאת לאסירים השפוטים למאסר שאיננו עולה על ארבע שנים וכן אסירים שעונשם עולה על 4 שנות מאסר אשר ועדת שחרורים החליטה על שחרורם המוקדם.

הצו פקע

לפני כשלושה שבועות, פקע תוקף הצו, דבר שהביא לעצירת מנגנון השחרור המנהלי, בהעדר מקור חוקי לכך. כאמור ועדת הפנים והגנת הסביבה התכנסה, לדון בסוגיה זו.

לאחר שהוצגו בין היתר נתונים ונשמעו עמדות הגורמים המקצועיים ובכלל זאת עמדת שירות בתי הסוהר, הוחלט כי תקן הכליאה ימשיך לעמוד בשלב זה על 14 אלף אסירים ויוארך עד לסוף חודש ינואר 2022. עד למועד, זה יוצג בפני הוועדה מתווה חדש ומדורג של מנגנון השחרור המנהלי במסגרת תיקון חקיקה.

בהמשך להחלטה זו, צפויים להשתחרר היום כ-430 אסירים אשר כבר מצויים בתוך תקופת השחרור המנהלי, אך בהעדר מקור חוקי מיום ה-7 ביולי 2021, לא שוחררו עד כה.

הודעת שחרור נמסרה לאסירים בשעות הבוקר ולאחר מכן יתחיל תהליך של שחרור מדורג שיימשך עד לשעות הצהריים, זאת תוך יצירת קשר עם הגורמים הרלוונטיים בקהילה.

היערכות בשב"ס

השב"ס מסרו שהם נערכים בצורה מקצועית באופן מיטבי אל מול כלל הגורמים הרלוונטיים לשם קיום השחרור המנהלי במועד שנקבע בוועדת הפנים של הכנסת, תוך עמידה על האינטרסים הביטחוניים והחברתיים הנחוצים לשם קיום שחרור מנהלי ראוי.

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, הודה לוועדה על האישור ומסר שהיום, באיחור רב ישתחררו מבתי הסוהר בישראל מאות אסירים בשלהי תקופת מאסרם – שנשארו שם רק בגלל משחקים של פוליטיקה קטנה של האופוזיציה.

בזכות בג"ץ

"סוגיית הצפיפות בבתי הסוהר מעסיקה אותי רבות מאז כניסתי לתפקיד", אמר השר בר-לב. "שירות בתי הסוהר ועובדי המשרד לביטחון הפנים פועלים, ביחד עם גורמים ממשרדי ממשלה נוספים, לייצור מנגנונים שונים שיאפשרו ריווח של תנאי הכליאה בבתי הסוהר ושיפורם, תוך יצירת חלופות מאסר אפקטיביות. מאז פקיעת תוקפו של הצו הקודם לעניין תקן הכליאה, נמנעה האפשרות לנציבת שב"ס לאשר שחרור מנהלי של אסירים".

"מטרתו של מנגנון השחרור המנהלי", הוסיף השר, "הקבוע בפקודת בתי הסוהר, היא להתמודד עם הצפיפות בבתי הסוהר, וזאת באמצעות צמצום מספר האסירים במצב בו התפוסה עולה על תקן הכליאה שנקבע. בין היתר לאור החלטת בג"ץ אשר קבעה שיש לאפשר מרחב מחייה של 4.5 מטר לאסיר. בכוונתי להמשיך לפעול, לעמידה בפסיקת בג"ץ ולשיפור תנאי הכליאה בכללותם. האפשרות של שחרור מנהלי אולי אינה האפשרות האידיאלית, אך היא מהווה חלופה מרכזית במצב הנוכחי ועד שתתאפשר מציאות אחרת".


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות