בנה 3 קומות ללא היתר והרס אותן

בתום 15 שנות מאבק הצליחה עיריית חולון לגרום לתושב העיר להשיב את הנכס לקדמותו לאחר שהורשע בחריגות בניה רבות ונותק מתשתיות מים וחשמל
אייל חן |
אילוסטרציה envato

לאחר 15 שנים, הצליחה עיריית חולון, לגרום לבעל נכס שבנה שלוש קומות ללא היתר והתקין על גג הבית מתקנים פוטו-וולטאים להחזיר את המצב לקדמותו ובדרך העירייה ניתקה לו את תשתיות החשמל והמים.

על בית ברחוב גאולים, אשר זכה לכינוי "הבית הירוק", מאחר שכתליו מכוסים בצמחיה סבוכה, הוקמו לאורך השנים חריגות בנייה רבות. המבנה ש"צמח" לגובה במשך הזמן הוא חלק ממבנה מגורים דו קומתי משותף עבור שתי יחידות מגורים המאושרות בהיתר. בעל הנכס (או מי מטעמו) ביצע לאורך תקופה ארוכה שורה של חריגות בנייה רחבות היקף ללא היתר, שכללו תוספת של 3 קומות למבנה עם 6 יחידות דיור והתקנת 70 מתקנים פוטו-וולטאים על גג הבית.

עבירות בנייה ברף הגבוה

כבר בשנת 2006 החלה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, באמצעות מערך הפיקוח על הבנייה, בתהליך אכיפה כנגד העבירות בנכס ומי שאחראי להן. במסגרת זאת, הוגש נגד בעל הנכס כתב אישום בגין החריגות שהיו קיימות אז וביהמ"ש לענייניים מקומיים הוציא לו צווי הריסה על עבירות הבנייה שהוגדרו ברף הגבוה ביותר.

בעל הנכס המורשע התעלם מהצווים והמשיך בפעולות בנייה נרחבות עד שב-2020 המקום הוכרז כמבנה מסוכן ביותר וניתן צו לפינויו ואיסור שימוש בו בשל הסכנה לדייריו. העירייה פתחה בהליך לפינוי הדיירים מהמבנה וכן בניתוקו מתשתיות מים וחשמל, ובמקביל החל הליך דומה ע"י כיבוי אש בשל הסכנה הנשקפת מהמבנה.

בעקבות הטיפול המתמשך של הרשות המקומית, הרס לאחרונה בעל הנכס את הקומות העליונות שהוסיף בניגוד לחוק ופירק את כל המתקנים הפוטו-וולטאים מגג הבית. הובהר לו, כי המבנה יחובר חזרה לתשתיות מים וחשמל רק לאחר השלמת הריסת כלל החריגות והשבת המבנה לקדמותו כפי שמופיע בהיתר הבניין.

מה העונש למפעיל גן ילדים ללא היתר?

בשבוע שעבר הטיל שופט בית המשפט לעניינים מקומיים בחולון, דורון יעקובי, קנס בסך 90 אלף שקלים למפעיל של שלוש כיתות גן, המיועדות לילדים, בביתו שבחולון בניגוד להיתר, כאשר המבנה שבו פעל הגן אמור לשמש למגורים בלבד. השופט יעקובי ציין בפסק הדין: "מדובר בעבירה כלכלית של הפעלת גני ילדים ללא היתר המצדיקה עונש הולם".

בנוסף לקנס שהוטל עליו, קבע בית המשפט כי עד החודש הבא מחויב בעל הנכס בהשגת היתר להפעלת הגן או לחילופין להריסתו. המשמעות היא כי אם עד למועד זה לא יינתן היתר להפעלת הגן – הוא לא ייפתח לפעילות בשנת הלימודים הקרובה.

צו הריסה ואיסור שימוש

תושב חולון, המחזיק והמשתמש במבנה מגורים דו קומתי בחולון, הפעיל בו במשך שנים רבות גני ילדים בניגוד להיתר (מאחר והמקום אמור לשמש למגורים בלבד) ובניגוד לצו בימ"ש, שהוצא לבקשתה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חולון ונכנס לתוקפו כבר ב-2012 ואשר אסר עליו להפעיל את הגן.

לאור זאת, קיבל בית המשפט לעניינים מקומיים חולון את עמדתה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חולון והשית עליו לאחרונה קנס בסך 90 אלף שקלים והתחייבות כספית בסך 50 אלף שקלים למשך שנתיים שלא לעבור עבירה בה הורשע.

בנוסף, ניתן לו צו הריסה או התאמה להיתר ואיסור שימוש שייכנסו לתוקף כבר בחודש הבא. המשמעות היא, שאם עד למועד זה לא יינתן היתר להפעלת הגן, הוא לא ייפתח בשנת הלימודים הקרובה.

_________________________________________________________

עו"ד דליה שוורצמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות