כמה חומר מכילה שקית של קוטלי מזיקים?

לקוח טען בתביעה ייצוגית כי הום סנטר הפרה את החוק כשלא סימנה כראוי את המחיר בהתאם לכמות במוצריה וכי נגרמו לו נזקים ועגמת נפש, לאיזו פשרה הגיע עם הרשת?
%d7%93%d7%a0%d7%94-%d7%9c%d7%95%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%a1%d7%a7%d7%99 |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום בתל אביב, השופט עדי הדר, קיבל הסדר פשרה לפי חוק תובענות ייצוגיות נגד הום סנטר בע"מ בו אושר הסדר פשרה שקובע כי הום סנטר תעניק הטבה בשיעור של 15%, למשך חודש ימים, עבור כל המוצרים המופיעים באתר הקניות המקוון של המשיבה בקטגוריות המוצרים נשוא הבקשה שנרכשו על ידי המבקש בקטגוריית "קוטלי מזיקים" וקטגוריית "חומרי מילוי אבקות".

על פי הבקשה, במהלך עריכת קניותיו של המבקש באמצעות אתר הום סנטר, ראה, בין היתר, חומר מילוי תוצרת קליסימו, במשקל של 1 קילו, במחיר של 16.90 שקלים, ותרסיס כנימות תוצרת אקוגן, בנפח של 300 מ"ל, במחיר של 29.90 שקלים. לאחר רכישת המוצרים, הוא התאכזב לגלות כי מצויים מוצרים זהים בנפחים/משקלים שונים, הכדאיים יותר בהיבט המחיר ליחידת מידה והסתבר לו מגלישה באתר הום סנטר ובאתרי מרשתת נוספים, כי ישנם מוצרים שעלותם ליחידת מידה זולה יותר מאשר המוצרים שנרכשו על ידו בהום סנטר.

"הרשת מפרה את החוק"

לטענת המבקש, בדיקה העלתה כי הרשת הפרה את החוק המחייב עוסק לציין את המחיר ליחידת מידה, מבוצעת לא רק לגבי המוצר אותו רכש המבקש, אלא גם לגבי מוצרים נוספים, המשווקים באתר המשיבה, בהם המחיר ליחידת מידה, אינו מצוין בדף הקטגוריה ואף לא בדף המסוים של המוצר.

לטענת המבקש, נזקו הממוני, הסתכם בהפרש בין מחיר המוצרים שרכש, למוצרים דומים או חליפיים וכדאיים יותר. כמו כן, נתבע פיצוי בסך של 60 שקלים, בגין פגיעה באוטונומיה של המבקש, ביכולתו לקבל החלטות צרכניות מושכלות על פי העדפותיו האישיות וכן עגמת נפש.

הום סנטר טענה בתשובה לבקשה שבשונה ממרכולים ועסקים אחרים, היא הינה רשת העוסקת בתחום שיפור ותחזוקת הבית בישראל, ובשל כך רובם של המוצרים אשר נמכרים באתר המרשתת שלה, אינם מחויבים בסימון מחיר ליחידת מידה. עוד טענה שבהינתן שעיקר מכירותיה מתרכזות בסניפיה, הרי שמכירות המוצרים באתר המרשתת שלה היו זניחות בשנים שלפני הגשת התביעה, קל וחומר המוצרים שניתן לסמן את מחיריהם ליחידת מידה, ואלו מסתכמות לכל היותר באלפי שקלים עד עשרות אלפי שקלים בודדים לשנה.

המוצרים יסומנו על פי דין

עוד טענה כי במהלך השנים עבר האתר תחזוקה, והיא עשתה מאמץ על מנת שהאתר יפעל כראוי וללא כל תקלה, ובכלל זאת גם שיבטא את כל הקשור בתקנות ובסימון המחיר ליחידת מידה, לרבות גם באותם מקרים שאין חובה חוקית לסימון מחיר ליחידת מידה.

בסיכומו של דבר השופט הדר אישר את הסדר הפשרה לפיו הום סנטר תסדיר את סימון המוצרים בהתאם לדין והפיצוי לחברי הקבוצה המיוצגת יהיה לא יאוחר מתקופה של 3 חודשים מהמועד הקובע כהגדרתו בהסכם הפשרה, תעניק המשיבה הטבה בדמות הנחה בשיעור של 15%, למשך חודש ימים, עבור כל המוצרים המופיעים באתר בקניות המקוון שלה בקטגוריות המוצרים נשוא הבקשה שנרכשו על ידי המבקש.

הנחה לחודש

"במסגרת בחינת הסדר הפשרה על ידי בית המשפט", נכתב בהחלטה, "יש לבחון האם הסדר הפשרה משקף כראוי את הסיכויים והסיכונים בפניהם היו עומדים הצדדים, לוּ היה מנוהל ההליך המשפטי עד תום. בהערכת הסיכויים והסיכונים יש כדי להשפיע על סכום הפיצוי שנקבע במסגרת הסדר הפשרה, שכן ככל שהסיכויים לקבלת התביעה הייצוגית גבוהים יותר, כך על סכום הפיצוי להיות גבוה יותר, ולהיפך. על סכום הפיצוי לשקף את האיזון שבין סיכויי ההליך וסיכוניו".

עוד הוסיף השופט הדר בפסק הדין: "בענייננו, הסדר הפשרה גובש בטרם הוחלט האם יש לאשר את הבקשה לניהול התובענה כייצוגית ולא נוהלו דיוני הוכחות במסגרת שלב הבקשה לאישור. הסדר הפשרה הוגש בשלב מוקדם יחסית בהליך, טרם נשמעו בו ראיות ועדויות. בשלב מקדמי זה של ההליך המשפטי, אין בידו של בית המשפט להעריך באופן מדויק את הסיכויים והסיכונים כאמור".


לצפייה ודירוג כבוד השופט עדי הדר


עו"ד יוסף-חי אביעזיז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות