זינוק של 20% בתיקים על תקיפת שוטרים

אין ספק ששנת הקורונה העלתה החיכוך בין האזרחים לבין גורמי האכיפה על רקע ההנחיות להתמודדות עם המגפה אך האם השוטרים הותקפו או תקפו?
רונן לוי |
קורונה קנסות ירושלים שוטרות
המשטרה אוכפת את מגבלות קורונה (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה), צילום ארכיון: נתי שוחט, פלאש 90

מנתונים שפורסמו לאחרונה עלה כי היקף התיקים שנפתחו בגין תקיפת שוטרים זינק ב־20% בשנת הקורונה 2020 לעומת 2019. אנו זוכרים היטב את כל סרטוני הוידאו שדווקא הובילו ממעצר של שוטרים בגין תקיפתם, דווקא לחקירתם של השוטרים במח"ש ובחלק של המקרים אף להגשת כתב אישום נגדם.

אין ספק ששנת הקורונה העלתה את החיכוך בין האזרחים שומרי החוק לבין השוטרים שהפילו עליהם את אכיפת חוקי הקורונה וכך יצאה שעבור השוטרים כל אזרח שלא עטה מסיכה הפך להיות אויב הציבור או יותר נכון המשטרה והיו גם שוטרים שהתייחסו לפעמים לאזרחים לפחות כמו ראשי ארגון פשע ואסור לשכוח גם את המחאה וההפגנות השבועיות נגד ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו שגם הם הובילו למעצר אזרחים בטענה לתקיפת שוטרים.

קרב גרסאות

בשנת 2020 נרשם זינוק של כ-20% אחוזים של היקף התיקים שפתחה המשטרה בגין חשד לביצוע עבירה של תקיפת שוטר, לעומת השנה שקדמה לה, מדובר היה ביותר מ-400 תיקים. כזכור כל עימות בין שוטר לבין אזרח הסתיים לבסוף באזרח שכוב על הכביש או המדרכה שברכו של השוטר על ראשו של האזרח האזוק והשוטר צועק לו אל תתנגד וטוען שהאזרח הוא זה שתקף אותו.

בארבע וחצי השנים האחרונות נפתחו במשטרה 11,303 תיקים בגין חשד לתקיפת שוטר ורק 4,953 מהתיקים נגנזו או נמצאים בתהליך סגירה, שהם 46 אחוזים, זאת לעומת 76 אחוזים מהתלונות שנגנזו בשאר התחומים בתלונות שהוגשו בתחנות המשטרות ו-94 אחוזים מהתלונות שהוגשו למשטרה באופן מקוון. המשטרה גם הגישה באותן ארבע וחצי שנים 1,420 כתבי אישום שבמרכזם עבירה זו ו-2020 שהיתה שנת שיא לעבירות של תקיפת שוטרים הוגשו 272 כתבי אישום לעומת 395 כתבי אישום בשנת 2017.

הקורונה חוזרת

כעת עם חזרת הקורונה לחיינו והחזרת האכיפה על המסכות שכיום הרשויות המקומיות הן שאוכפות ביתר שאת את ההנחיה על עטית המסכות ועם ירידה במחאות החברתיות, נראה שכמות המעצרים והטענות לתקיפת שוטרים יחזרו למימדים הרגילים שלהם.

תביעות השתקה לצד מעצרי השתקה

במהלך השנה החולפת פעלו השוטרים גם בזירה המשטרתית במסגרת תביעות לשון הרע שהגישו כיחידים נגד אזרחים שהשמיצו אותם לכאורה ברשת החברתית או שהעלו תיעוד מהמפגש עמם בפלטפורמות השיתוף השונות. לא פעם פורסם באוביטר כי עו"ד יוני ג'ורנו, פתח מפעל להגשת תביעות כשהוא מייצג עשרות שוטרים בערכאות השונות.

השבוע גם פורסם, כי לצד תביעות הדיבה החלו השוטרים גם לעצור את כותבי הביקורת. כך, בשבוע שעבר נעצר נער בן 17 מדרום הארץ שתיעד תאונת דרכים קטלנית בה היתה מעורבת ניידת משטרה וביקר את השוטרים בחריפות ברשת החברתית.

הנער מצא את עצמו עצור ומובל באזיקים להית משפט בגין חשד לאיומים והפצת סרטון בעל תוכן משפיל. שופטת בית משפט השלום בבאר שבע שרה חביב שמה קץ לפארסה, ביקרה את המשטרה בחריפות וציינה בהחלטתה: "תלמדו לספוג ביקורת".

"תלמדו לקבל ביקורת"

הנער הובא להארכת מעצר בביהמ"ש השלום בב"ש והשופטת שרה חביב הורתה לשחרר אותו מיידית. בהחלטתה ציינה השופטת כי "אין מקום להשתקה ומצופה מהמשטרה שידעו לספוג גם ביקורת שאינה נעימה".

"התחושות הקשות של השוטר מושא הפרסום ומשפחתו ברורות ומובנות", כך כתבה השופטת חביב. "אך אלה אינן מקימות עילת מעצר. שוטרים נושאים במשרה ציבורית, חשופים לביקורת במגע עם אזרחים ובכלל, בעיקר בעידן הטכנולוגיה הנוכחי. אין מקום להשתקת ביקורת, גם אם איננה מוצדקת, בוודאי אין מקום לנקוט בהליך של מעצר כדי לקדם אינטרס שכזה".

"במדינה דמוקרטית יש לאפשר ביקורת, גם נוקבת, ולא לחינם חירות הביטוי זוכה למעמד גבוה בין הזכויות החוקתיות", כתבה השופטת חביב בהחלטתה.

________________________________________________________________________________________

עו”ד אמיר מורשתי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות