לשכת עורכי הדין, יצאה נגד הניסיון שמקדם משרד המשפטים להעביר את דו"חות ברירת הקנס לנהגים לבתי דין מנהלתיים, זאת לטענת הלשכה מדובר בניסיון למנוע מהנהגים להתגונן משלילת רישיון והמדינה כמו תמיד תכניס לקופת האוצר יותר כסף מקנסות.
שר המשפטים גדעון סער מנסה לקשם מספר רפורמות אחת מהן היא למנוע מנהגים גישה לבית משפט על עבירות תעבורה עם ברירת קנס ולהעביר את העיסוק בעבירות ברירת הקנס לבתי דין מנהלתיים שיוקמו לנושא, זאת מאחר שלטענתם הדבר יוצר עומס על בתי משפט לתעבורה ומונעות מהמשטרה להגביר את האכיפה האלקטרונית, שיכולה להפיק הרבה יותר דו"חות וגם הנקודות של הנהגים יוותרו. החוק עצמו יועבר להכרעת ועדה בין משרדית ובמקביל מנסה משרד המשפטים לקדם זאת בהליך חקיקה רגיל.
להפחית את העומס
לפי חוות דעת של לשכת עורכי הדין שהועברה לשר גדעון סער, אין עומס בבתי הדין לתעבורה במחוזות מרכז ותל אביב, אלא רק בחיפה והצפון, זאת בשל מחסור בשופטים ועם המיליונים שיועברו להקמת בתי המשפט המינהליים ניתן לגייס שופטים נוספים שיתמחו בתחום התעבורה.
בחוות הדעת מציינים בלשכה כי הבעיה העיקרית ברפורמה היא הפגיעה ביכולתם של נהגים להתגונן מאישום, כאשר לטענת הלשכה תיקי תעבורה מורכבים יותר ורצופי מחלוקות ורוב הנהגים שמבקשים להישפט עושים זאת ללא עורך דין ומייצגים את עצמם, רבים מהם מבקשים לקבל את חומר הראיות – אותו לא ניתן לקבל ללא בקשה להישפט, במטרה להביאו לעורך דין ולהחליט עמו האם יש טעם לשכור את שירותיו.
בניגוד לערעור על דוח תעבורה, דוח מנהלי יקר הרבה יותר בשל הצורך בתצהירים ומסמכים. אם על דוח תעבורה רגיל דורשים כיום עורכי דין בין 500 ל-3,000 שקל, ערעור על דו"ח מנהלי יעלה כ-10 אלף שקלים ולא כל נהג יוכל לממן את זה והעומס בבתי המשפט הוא רק תירוץ להוציא עוד כסף מהאזרחים מאחר ובכל שנה דנים בתי משפט לתעבורה ב-140 אלף תיקים, מהם 45 אלף של נהגים שביקשו להישפט במקום לשלם קנס והמשטרה לא מפרסמת כמה מאלה מזוכים, או שזוכים לאישום מופחת מהמקורי.
עוד רפורמה
בשבוע שעבר דווח באוביטר כי שר המשפטים גדעון סער אימץ את מסקנות הביניים של הצוות לבחינת מנגנוני הריבית הנגבית בגין חובות, אשר בחן את הריביות המוגדרות בחוק פסיקת ריבית והצמדה. השר סער פנה לשר האוצר, אביגדור ליברמן, במטרה לשתף פעולה בקידום תיקוני חקיקה לחוק פסיקת ריבית והצמדה ולחוק ההוצאה לפועל והוא פועל לפרסום תזכיר חוק בהקדם האפשרי על מנת להביא לקידום הרפורמה.
השפעת המהלך צפויה להיות דרמטית בהשפעה על חלק גדול מאוד בציבור: למשל חייבים בהוצאה לפועל שתיקיהם נפתחו בגין חוזי שכירות, חוזים צרכניים, שיקים חוזרים ועוד וכן חייבים רבים אחרים שהם צדדים לחוזים פרטיים שאימצו את מנגנוני הריבית שבחוק פסיקת ריבית והצמדה.
___________________________________________________________________________