"הורה מנכר למהדרין" – כך מנסה אב להפריד בין גרושתו לבנו

ביהמ"ש לענייני משפחה בת"א מתח ביקורת חריפה על האב שפועל ללא לאות כדי להפריד בין גרושתו לבין בנו ואף פונה לרשויות ההגירה שיגרשו אותה: "קטין אינו רשאי להתגרש מאמו"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה

שופט בית משפט לענייני משפחה בת"א, ארז שני, מתח ביקורת על אב, שהוגדר על ידו כהורה מנכר, אשר מונע מבנו לנהל מערכת יחסים עם אמו. לפי החלטת ביהמ"ש האב אף פועל לגירושה של האם מישראל מתוך כוונה להפריד בין השניים. "קטין אינו רשאי להתגרש מאף אחד מהוריו", כתב השופט שני, "בפני הורה מנכר למהדרין, אין בפעולותיו טוב לב וגם לא חמלה".

השופט שני דן במקרה זה על רקע בקשה שהגישה האם, נתינה זרה, שביקשה ישוב סכסוך בטענה שהאב מונע ממנה להיפגש עם בנם המשותף. ביהמ"ש אומנם דחה את בקשתה וקבע כי אין מדובר במקרה המתאים לישוב סכסוך, אך קבע הסדרי ראיה לאם פעמיים בשבוע וכל סוף שבוע שני. השופט גם הורה לאב לשלם לה הוצאות בסך 3,000 שקלים.

משבר בצל הקורונה

הצדדים חיו יחדיו מספר שנים, לפני זמן מה מרכז חייהם היה בחו"ל ואז עזב האב עם הבן, אך האם, נצרכה זמן של 3 חודשים כדי לשוב לישראל בשל מגפת הקורונה, תוך שהצדדים מתגוררים יחדיו.

בחודש מאי השנה עזבה האם את הבית כתיאורה בשל יחסו הרע, בלשון המעטה, של האב אליה והאב טען כי האם, ככל אדם היא חופשי ואין היא חייבת להישאר עם האב כדי לזכות ולראות את בנה והאב כעת מנסה גם להביא לגירושה של האם מהאץ בעוד זאת הגישה בקשה לישוב סכסוך.

"ספק אם האב יכול לשמש כמשמורן"

השופט שני קבע לבסוף כי לתיק הזה אינו מתאים עוד ליישוב סכסוך וקבע לאם הסדרי ראיה לבן כאשר הוא מותח ביקורת קשה על האב שמאיים לדאוג לגירושה של האם מישראל מאחר והיא לא מתגוררת עימו יותר.

"אמרתי כבר בעבר כי קטין אינו רשאי 'להתגרש' מאף אחד מהוריו", כתב השופט שני בהחלטתו. "העובדה שהאב מנסה 'להתחבא מאחורי גבו' של הקטין ולהציב את הקטין מול בית המשפט כי הוא כביכול לא רוצה, מטילה בעיניי ספק חמור ביכולתו של האב לשמש כמשמורן. כאשר מספר לי האב שהקטין לא רוצה לפגוש את אמו ובעצם נגרמת לו טראומה מראייתו את אמו, ברור לי שהסבירות כי אי מי שבה את נפשו של הקטין ודיבר סרה היטב באם, היא-היא האפשרות הסבירה ביותר".

פעילות לא חוקית

"במילים אחרות", הוסיף השופט, "האב פעל פעולה בלתי חוקית על-מנת לנתק את הקשר בין הקטין לבין אמו. אלא שתחומו של חוסר החמלה לא מסתיים כאן. אך הבין האב כי האם אינה רוצה עוד לחיות עמו פנה הוא לרשויות ההגירה והוא עשה ועושה ככל יכולתו כדי להביא לגירושה של האם. כנראה לא מצא האב שום בושה בלומר לי כי שאיפתו שהאם תגורש מן הארץ לקצווי עולם והקשר בינה לבין בנה יתנתק לנצח".

בהחלטה ציין השופט שני כי לגיטימי שאדם ירצה לסיים יחסיו עם בן זוגו בין אם ישראלי הוא ובין אם זר, אולם כאשר מתחיל אדם בעצמו לדאוג שאם ילדו תגורש, הוא אומר לבית המשפט שהוא שואף לניתוק הקשר.

הורה מנכר למהדרין

"בפניי הורה מנכר למהדרין מכוח הצהרותיו שלו ופעולה שכזו מצדו של האב אינה רק בלתי חוקית. טוב לב אין בה, גם לא חמלה. הבה ואומר בקול גדול – כאשר נקשרים אזרח ישראלי ואזרח זר בקשר של הורות, נכנסים לתחומי הדין זכויותיה של האם להיות בקשר עם ילדה שאינן פחותות מזכותו של האב; זכותה של האם לגדל את הילד וכאשר מדברים אנו בבקשה הומניטרית להישאר בישראל כדי להיות בקשר עם הילד, אזי מאחורי המילה "הומניטריות" מסתתר לא רק הצורך בחמלה אלא שאלות של זכויות אדם בסיסיות", סיכם השופט שני.
_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט ארז שני

___________________________________________________________

עו"ד הילה וינטרוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות