הפטר מחובות בגלל "נסיבות חיים קשות"

ביהמ"ש מחק את חובותיה של אישה מוכה שהייתה נתונה לאלימות כלכלית מצד בני זוגה לשעבר וקבע כי אינטרס שיקומה גובר על צרכי הנושים: "גורלה לא שפר עליה"
מעיין לביא |
אישה עצובה
אילוסטרציה bidstock

שופט בית המשפט המחוזי מרכז, מיכאל קרשן, הכריז על אישה מוכה כפושטת רגל והעניק הפטר לאלתר מחובותיה, זאת בשל נסיבות חיים קשות במיוחד. השופט קרשן ציין בין השאר בהחלטתו כי במקרה זה ראוי להפטיר את החייבת מחובותיה בסך כ-360 אלף שקלים לאלתר כי יש לבכּר את אינטרס השיקום של החייבת ולתת לו עדיפות מלאה על פני צרכי הנושים. "במקרה זה ראוי להפטיר את החייבת מחובותיה לאלתר", כתב השופט קרשן בהחלטה על מתן ההפטר. "במקרה מיוחד זה יש לבכּר את אינטרס השיקום של החייבת ולתת לו עדיפות מלאה על פני צרכי הנושים".

לפני כשנתיים, הוצא צו כינוס לנכסי החייבת והושת עליה תשלום חודשי בסך של 150 שקלים, מהדו"ח שהגיש המנהל המיוחד אודות החייבת, ובעיקר מן התגובות שהגישה החייבת, עלתה תמונה עגומה מאוד ביחס לחייבת, כאשר מדובר באשה שנולדה למשפחה קשת יום ואת רוב ילדותה בילתה בפנימייה.

אלימות כלכלית בבית

בגיל 16 שבה לבית הוריה וסמוך לאחר מכן שודכה – בנסיבות מזעזעות במיוחד לבן זוגה הראשון, לו ילדה שני ילדים. חייה של החייבת עם בן הזוג הראשון היו רוויי פחדים ואלימות, לרבות אלימות כלכלית. לטענת החייבת, חלק גדול מחובותיה בהליך נוצרו כתוצאה מאיומי בן הזוג.

לפני 20 שנה, נפגעה החייבת בפיגוע טרור, בעת שהיתה בהריון. היא סובלת מאז מפוסט טראומה שמקשה על תפקודה היומיומי ורק בשנת 2004 הצליחה להימלט מבן זוגה הראשון ושהתה עם ילדיה במקלטים לנשים נפגעות אלימות. כעבור שבע שנים, שודכה בשנית לבן של חבר המשפחה, לו הרתה וילדה שלושה ילדים. גם ממערכת יחסים זו לא רוותה החייבת נחת בלשון המעטה ולמרבה המזל הצליחה להיחלץ גם ממערכת היחסים ההרסנית עם בן הזוג השני.

נכות רפואית ושכר נמוך

בהחלטתו למתן הפטר, ציין השופט קרשן כי החייבת מוכרת כבעלת נכות רפואית של 40% ודרגת אי כושר השתכרות בשיעור 100% לצמיתות. היא מתקיימת מקצבת נכות וזכאית לסיוע בשכר דירה. ילדיה של החייבת מצויים בחזקתה וסמוכים על שולחנה. החייבת מנסה בכל דרך לשקם את חייה.

היא עבדה במשך מספר חודשים בתכנית "שילוב" לאנשים עם מוגבלויות בשכר של 30 שקלים לשעה, אך בשל נסיגה במצבה הנפשי נאלצה להפסיק עבודה זו ומצבת החובות בעניינה עומדת על סך של כ-360 אלף שקלים והנושים שזומנו לדיון שהתקיים לא התייצבו ולא הביעו עניין.

"גורלה לא שפר עליה"

"הנני סבור כי במקרה זה ראוי להפטיר את החייבת מחובותיה לאלתר", כתב השופט בהחלטתו. "ראשית משום שהחייבת נטולת כושר השתכרות והיא מתפרנסת מקצבאות, ועל כן בעניינה חלה הלכת לשצ'נקו, הקובעת כי לא ניתן לחייב בתשלום עיתי חייב שאין לו כל הכנסה פרט להכנסה מוגנת לפי סע' 303 לחוק הביטוח הלאומי. שנית, וחשוב מכך, גם מבלי להיזקק להלכת לשצ'נקו, במקרה מיוחד זה יש לבכּר את אינטרס השיקום של החייבת ולתת לו עדיפות מלאה על פני צרכי הנושים".

השופט קרשן הוסיף בהחלטתו: "גורלה של החייבת לא שפר עליה. החייבת היא אשה מוכה. שני בני הזוג להם שודכה התעמרו בה קשות. ננקטה כלפיה גם אלימות כלכלית, שהסבה נזק משמעותי ליכולתה ולהשתלב בשוק העבודה. במקרים מסוג זה על בית המשפט בהליך חדלות הפירעון לתרום את חלקו לשיקומה של החייבת, על מנת שתוכל בהקדם האפשרי להתפנות ולטפל בעצמה ובילדיה. אכן, גם אם היה ניתן לקבוע בעניינה של החייבת תכנית פירעון, כהצעת המנהל המיוחד, לא היה זה צודק לעשות כן בנסיבות שתוארו".

__________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מיכאל קרשן

__________________________________________________________

עו”ד יוסף שמחון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות