ביהמ"ש על המשטרה: "תלמדו לקבל ביקורת"

אחרי שעו"ד יוני ג'ורנו פתח עבור המשטרה "מחלקת תביעות דיבה", היא עוברת לשלב הבא: "מעצר השתקה" של בן 17 שהעלה לרשת תיעוד תאונה בה הייתה מעורבת ניידת
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה envato

למשטרה קשה לקבל ביקורת, זה ידוע כבר שנים, עד עכשיו באמצעות עו"ד יוני ג'ורנו הגישו השוטרים תביעות לשון הרע, בשבוע שעבר עלו השוטרים מדרגה והחלו לעצור את כותבי הביקורת.

והפעם: נער בן 17 מדרום הארץ שתיעד תאונת דרכים קטלנית בה היתה מעורבת ניידת משטרה, ביקר את השוטרים בחריפות ברשת החברתית מצא את עצמו עצור ומובל באזיקים להית משפט בגין חשד לאיומים והפצת סרטון בעל תוכן משפיל. שופטת בית משפט השלום בבאר שבע שרה חביב שמה קץ לפארסה, ביקרה את המשטרה בחריפות וציינה בהחלטתה: "תלמדו לספוג ביקורת".

"תביעות השתקה"

כזכור, במהלך השנה האחרונה הקים עו”ד יוני ג’ורנו תעשייה של תביעות לשון הרע של שוטרים נגד אזרחים שהביעו את דעתם ברשת החברתית. ג’ורנו, שהורשע בעבר בחטיפת עובדת זרה, הפך לעורך הדין האהוב על שוטרי ישראל. הוא מייצג רבים מהם בתביעות לשון הרע, חלקן מופרכות, שהוגשו לביהמ"ש, זאת במטרה להטיל אימה על אזרחים שהתבטאו ברשתות החברתיות. כך, בחסות החוק, הוא גורף עבור השוטרים מאות אלפי שקלים.

כעת נראה שהמשטרה עוברת לשלב הבא: מעצרי השתקה. המקרה הנוכחי ארע בשבוע שעבר, כאשר נער בן 17 תיעד תאונה בין אופנוע לניידת, העלה את הסרטון לרשת וביקר את השוטר בחריפות. הנער טען כי השוטר אשם בתאונה שבה נהרג רוכב האופנוע, מתח עליו ביקורת חריפה וטען כי דרס את הרוכב שלא כדין, כינה אותו "רוצח" וכן בפוסט קרא למח"ש לחקור את התאונה. הנער לאחר מכן החליט למחוק את הפוסט.

החשד: "הפצת סרטון משפיל"

את המשטרה זה לא עניין והוא נעצר בגין איומים והפצת סרטון בעל תוכן משפיל והוא הובא להארכת מעצר בבית משפט לנוער בבאר שבע, שם נטען על ידי המשטרה כי מדובר בהשתלחות משוללת כל בסיס כנגד השוטרים שפעלו למען הצלת חיים. הסנגור טען מנגד כי מדובר בהתנהלות שערורייתית של המשטרה, שעצרה את הנער שאין לו כל עבר פלילי רק מכיוון שתיעד פעילות משטרתית ופרסם ביקורת ברשתות החברתיות.

השופטת שרה חביב, שקיבלה את דברי הסנגור הורתה לשחרר מיידית את הנער. בהחלטתה ציינה השופטת כי "אין מקום להשתקה ומצופה מהמשטרה שידעו לספוג גם ביקורת שאינה נעימה".

השופטת שרה חביב: "יש לאפשר ביקורת, גם נוקבת"

"התחושות הקשות של השוטר מושא הפרסום ומשפחתו ברורות ומובנות", כך כתבה השופטת חביב. "אך אלה אינן מקימות עילת מעצר. שוטרים נושאים במשרה ציבורית, חשופים לביקורת במגע עם אזרחים ובכלל, בעיקר בעידן הטכנולוגיה הנוכחי. אין מקום להשתקת ביקורת, גם אם איננה מוצדקת, בוודאי אין מקום לנקוט בהליך של מעצר כדי לקדם אינטרס שכזה".

"במדינה דמוקרטית יש לאפשר ביקורת, גם נוקבת, ולא לחינם חירות הביטוי זוכה למעמד גבוה בין הזכויות החוקתיות", כתבה השופטת חביב בהחלטתה.

___________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת שרה חביב

__________________________________________________________

עו"ד אביעד לנצ'נר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות