רישוי עסק: אילו אישורים נדרשים להוצאת רישיון לעסק?

בישראל, עסקים שונים מחויבים בהוצאת רישיון עסק ולשם כך יש לפנות למחלקת רישוי עסקים בעירייה אשר בשטחה נמצא בית העסק. על פי סיווגו של העסק, יקבל המבקש רשימת אישורים הנדרשים לשם קבלת הרישיון. רק לאחר קבלתם מהגורמים השונים, תוכל העירייה להנפיק רישיון עסק. להלן סקירה של האישורים העיקריים הנדרשים להוצאת רישיון לעסק.
רישוי עסקים

 

אישור משרד הבריאות

עסקים אשר פעילותם קשורה לבריאות הציבור, נדרשים לקבל אישור ממשרד הבריאות כתנאי למתן רישיון עסק. מדובר בין היתר במסעדות, בתי מלון, גני אירועים וכיו"ב. נציגי משרד הבריאות בוחנים את המצב התברואי בעסק ועל פיו ינפיקו את אחד מאלו: אישור מלא, במידה

שהעסק עמד בכל התקנות התברואיות הרלוונטיות לסוג העסק; אישור מותנה, אשר משמעו כי טרם מתן רישיון עסק על ידי העירייה, יהיה בית העסק מחויב למלא אחר תנאים מסוימים שיפורטו על ידי נציג משרד הבריאות; אישור בתנאים, אז תוכל העירייה להנפיק לבית העסק רישיון, בכפוף לכך כי לאחר קבלת הרישיון, ימלא בית העסק אחר התנאים שנקבעו.

כמו כן, רשאי משרד הבריאות לסרב למתן אישור וזאת כאשר העסק לא נמצא כעומד בדרישות, אז תתקבל תשובת סירוב עם פירוט הליקויים. בעל העסק יכול לתקן את הליקויים ולפנות למשרד הבריאות לאחר ביצועם לשם בדיקה חוזרת. אולם אם מדובר בפגמים המצריכים שינויים מהותיים במבנה הפיזי של העסק, יהיה צורך, לאחר תיקונם, להגיש בקשה חדשה לרישיון עסק לעירייה ורק לאחריה, ניתן יהיה לפנות שוב אל משרד הבריאות.

 

אישור כיבוי אש

זהו אחד האישורים החשובים ביותר לעניין הוצאת רישיון עסק, שהרי שריפה היא אירוע אשר עלול לגבות חיי אדם ולגרום לנזק לרכוש. על כן, במטרה לשמור על בטיחותו של כל מי שעתיד להגיע לבית העסק ולהגן גם על סביבת העסק כולה: בתי עסק סמוכים, שכונות מגורים וכיו"ב,

נקבע כי הנפקת רישיון עסק תהיה מותנית בקבלת אישור כיבוי אש.  נציג מטעם שירותי הכבאות מגיע לביקורת בעסק והוא רשאי להתנות את קבלת האישור בהתקנת מערך כיבוי אש מסוג מסוים (למשל מטפים, גלאי עשן וספרינקלרים) בהתאם למבנה בית העסק, תכולתו ומספר האנשים שהוא יכול להכיל בו זמנית.

 

אישור משטרת ישראל

חלק ניכר מן העסקים טעוני הרישיון, זקוקים לאישורה של המשטרה כתנאי לקבלת רישיון עסק. מדובר בשלושה סוגי עסקים עיקריים: עסקים אשר מחזיקים במוצרים יקרי ערך (כגון חנויות תכשיטים, חנויות למוצרי חשמל ואלקטרוניקה) בתי עסק העוסקים בכלי נשק וחומרי נפץ ועסקים אשר יש בהם התקהלות רבה של אנשים (כגון תחנות דלק וקניונים). עסקים אלו דורשים מערך אבטחה מפני עבירות פליליות כגון שוד וגניבה וכן הגנה ביטחונית. על כן, קבע החוק כי יש לקבל את אישור המשטרה טרם יינתן רישיון לאותם סוגי עסקים.

לאחר שהוגשה לעירייה בקשה להנפקת רישיון עסק,  יגיע נציג מטעם המשטרה לבית העסק ויבחן האם הוא עומד בדרישות השונות. אלו מתייחסות בין היתר למערכות חשמל ותאורה, קיומה של מערכת כריזה, תכנית אבטחה וכיו"ב. במידה שנציג המשטרה מצא כי העסק עומד בתנאים, יוצא למבקש אישור. היה ונמצאו ליקויים, יקבל המבקש לידיו רשימה מפורטת ולאחר תיקונם, יוכל לזמן את נציג המשטרה לביקורת נוספת.

 

אישור המשרד להגנת הסביבה

קבלת אישור זה לצורך הוצאת רישיון עסק, מותנית בדרישות שונות, בהתאם לסוג העסק, כאשר המטרה היא לוודא כי ננקטים צעדים מתאימים לשמירה על איכות הסביבה. כך למשל, מסעדות ובתי קפה יידרשו לדאוג למערכות סינון אשר יפלטו ריחות ועשן על מנת לצמצם את זיהום האוויר. דוגמא נוספת, בתי עסק המפעילים מוזיקה חזקה כגון ברים, מועדונים ואולמות אירועים יידרשו להציג תסקיר אקוסטי המאשר כי המקום עומד בתקנים לעניין זה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות