חשיבות קיומו של הסכם ממון

 בדרך כלל, זוג, ערב חתונתו, נמצא באופוריה ומתקשה לדמיין מצב בו הקשר יסתיים אולם כידוע, את העתיד לא ניתן לצפות וראוי להיערך למצב זה, הדבר תקף גם לבני זוג שלא נישאו, חיו כידועים בציבור וכעת מבקשים להיפרד. הסכם ממון, מסדיר את ענייני הרכוש ומונע קשיים במצב של פירוק הזוגיות
עו"ד אורי נחמני |
טבעות נישואין נישואים
אילוסטרציה

חוק יחסי ממון מסדיר את יחס הרכוש שיחול בין בני הזוג במקרה שיתגרשו או שאחד מבני הזוג ילך לעולמו. על פי החוק, במידה וזוגות שנישאו לאחר שנת 1974 מחליטים על פירוק החבילה, זכאי כל אחד מהם למחצית משווי כלל הנכסים אשר צברו בצוותא לרבות: דירות, מגרשים, תכניות חיסכון, קופות גמל, ניירות ערך, עסקים, פנסיה ביטוח ועוד.יחד עם זאת, החוק קובע מפורשות מהם המקרים בהם חוק יחסי ממון אינו חל.

החוק אינו חל על ירושות ומתנות שמקבל מי מבני הזוג ואשר אינם מתערבים בנכסי הצדדים וכן נכסים עליהם הסכימו הצדדים מפורשות כי לא יחול עליהם חוק יחסי ממון.במקרה כזה, על הצדדים לערוך הסכם ממון ולאשר אותו כדין.

מדוע חשוב לערוך הסכם ממון?

ההסכם ממון מיועד כמעט לכולם ועליו להתייחס לא רק לנכסים קיימים אלא גם לנכסים שיצברו בעתיד. הסכם ממון נועד להבהיר לשני הצדדים, את המתווה של השיתוף ברכוש וחלוקת הרכוש. חשוב גם לזכור שההסכם מהווה דרך ראשונית של הסכמה לשיתוף פעולה בין בני הזוג ודאגה לאיכות חיים נוחה ומרווחת, וכן חשיבות הקשר והליכה לדרך זה לצידה של זו. כדאי לבצע את ההסכם כאשר הזוגיות פורחת ולא כאשר יש מתח וקרירות אצל אחד מבני הזוג.

הסכם ממון, הערוך נכון ומותאם לצרכי הצדדים, אמור ללוות אותם בכל התחנות בחייהם, לספק להם את ההגנה הנדרשת ואת הבטחון בעתיד ולייתר הליכים משפטיים יקרים, וכואבים.

למי כדאי לערוך הסכם ממון?

המקרה היחיד בו לא מומלץ לעשות הסכם ממון הינו במקרה ששני בני הזוג מצויים בגיל צעיר והיקף רכושם דומה. בכל מקרה אחר יש לערוך הסכם ממון, ובעיקר במקרים הבאים:

  1. ידועים בציבור, בני זוג אשר אינם מתחתנים, ללא קשר אם בחרו שלא להינשא מטעמי אידאל או שהם אסורים להינשא על פי ההלכה, רצוי ודרוש שיסדירו את הסוגיות הרכושיות שלהם, איזה רכוש יצברו במשותף ואיזה לא. במקרה זה אף חשוב לחדד מהו מועד תחילת הקשר ואופן סיום הקשר.
  1. זוגיות פרק ב' – כאשר לכל אחד מהצדדים יש זכויות וחובות מקשר הנישואין הקודם, אין מקום לערב את הנכסים ויש להגדיר אילו נכסים יישארו בבעלות בן הזוג, ללא קשר לטיב ולמשך הקשר הזוגי. הדבר נדרש אף יותר כאשר לאחד מבני הזוג ילדים ממערכת נישואין קודמת.לעיתים, במסגרת ההליכים עם בן הזוג הקודם, התחייבה האישה להוריש את הדירה לילדיה מנישואין ראשונים ויש צורך ואף חובה לעגן זכות זאת ולמנוע מצב שבו בן הזוג השני "יתעשר" ויזכה בחלק מהדירה, הגם שאביהם ויתר עליה למען ילדיו ולא למען בן הזוג האחר של האמא.
  1. נישואין בגיל מבוגר או לאחר צבירת רכוש על ידי אחד מבני הזוג טרם הנישואין, דבר הגורם לכך שהם מחזיקים בידיהם מספר לא מבוטל של נכסים השייכים רק להם ואין כל סיבה לזכות את בן הזוג, לאחר שנים ספורות של נישואין, בפירות עמל של עשרות שנים. או, כאשר הורי אחד מבני הזוג מסייע לבני הזוג כלכלית במתן סכום כספי משמעותי או אפילו דירה, וקיים רצון לשמור על הנכסים המשפחתיים במקרה של גירושין של בני הזוג.
  1. כאשר לאחר מבני הזוג יש עסק או שהוא מאייש תפקיד בכיר והוא מעוניין שלא לשתף בנכס זה ולא בהכרח מתוך רצון למנוע מבן הזוג ליהנות מפירות העסק אלא בכדי להגן מפני חובות, נושים וכיוצ"ב.

 

יתרונות הסכם הממון:

כאשר ההסכם מנוסח כראוי, מקובל על שני הצדדים ומתווה את עתידם, בני הזוג נכסים בביטחון למערכת הזוגית, כך, ידוע כי אף אחד מבני הזוג לא נישא מסיבות כלכליות. במהלך הזוגיות אין תחומים אפורים או חוסר וודאות של מי מבני הזוג ולשניהם ברור היטב מה זכויותיהם ומה חובותיהם וכיצד מותר להם לפעול ברכושם וברכוש המשותף.

ואם חלילה מגיעה מערכת היחסים הזוגית אל סופה, ימנע ההסכם סחיטה או הליכים משפטיים יקרים וארוכים ולשני הצדדים יהיה ברור איך יראה עתידם הכלכלי בעת פרידה.

אישור ההסכם:

במידה והוחלט על קיומו של הסכם, הוא ייעשה בכתב ובכפוף לאישור בית משפט אזרחי או רבני. במידה ונעשה לפני טקס הנישואין, ניתן לאשרו גם אצל נוטריון. במידה ולא התקבל אישור להסכם שנעשה לפני נישואין, הוא לא יקבל תוקף משפטי ויהיה חסר ערך, ולכן מומלץ לבני הזוג לפנות לעורך דין העוסק בדיני משפחה על מנת שינסח את הסכם כך שיהיה קביל משפטית.

 width=

חשיבות עריכת ההסכם על ידי עורך דין הסכם ממון:

באמצעות הסכם ממון, ניתן לייצר הסכם פרטני המתאים לצורכיהם של כל אחד מבני הזוג. חשוב להדגיש כי מכל סיבה שלא נחתם הסכם, האפשרות היחידה היא חלוקת הרכוש שנצבר במהלך המערכת הזוגית כמשותף. עריכת הסכם הממון לפני טקס הנישואין תיתן לכם מנוחה והבנה שהאינטרס של כל אחד נשמר בצורה הוגנת ומאוזנת.

עריכת הסכם ממון אינה מסתכמת בפגישה אחת אלא מדובר בתהליך במסגרתו יברר עורך הדין את הצרכים שלכם ויציע שלל פתרונות ומכאן, החשיבות להקדיש להסכם הממון את הזמן והמחשבה הראויים כי הסכם זה מחייב ויקבע את עתידכם.

חשוב לזכור כי הסכם זה הוא לא הכנה לצוואה אלא דן ברכוש של כל אחד מבני הזוג. ההתחייבות להוריש חלק מהרכוש עשויה להתבטל שכן חוק הירושות קובע בצורה מפורשת כי בהסכם ממון ההתחייבות מבוטלת. המלצתי היא כי לאחר שביצעתם עריכת הסכם ממון, תוכלו להכין בנוסף גם צוואה ובה תקבעו מה תעשו ברכושכם או בחלק ממנו לאחר שאחד מבני הזוג נפטר.

 

עורך דין ומגשר אורי נחמני עוסק בדיני משפחה וירושה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות