גירושין וחינוך הילדים: איך פותרים מחלוקות על מסגרת החינוך?

בקרב זוגות גרושים, או זוגות הנמצאים בתהליך גירושין, עולה לא פעם מחלוקת הנוגעת למסגרת החינוך של הילדים. זו נוצרת בדרך כלל על רקע שוני בהשקפת העולם של ההורים, למשל, כאשר הורה אחד חילוני וההורה השני דתי ומי מהצדדים מבקש להעביר את הילדים למסגרת החינוך התואמת את ערכיו. כיצד פותרים מחלוקת מסוג זה כאשר היא עולה? והאם ניתן למנוע אותה?
יעל חן |
חינוך ילדים

 

פנייה לגישור

גישור הוא אחד הכלים האפקטיביים ביותר ליישוב סכסוכים משפטיים והוא הוכח כיעיל מאוד גם בהליכי גירושין. על כן, כאשר בני הזוג מעוניינים להסדיר את המחלקות שביניהם,  אך מתקשים להגיע לעמק השווה, הליך הגישור יכול להוות את הפתרון המתאים ולחסוך לצדדים זמן והוצאות. נדגיש כי הליך זה רלוונטי כאשר הצדדים מגיעים מתוך נכונות אמיתית להקשיב זה לזו, לדבר בפתיחות ולעשות מאמץ משותף להגיע לפתרון מוסכם. ללא גישה סבלנית ורצון טוב מצד שני בני הזוג, הרי שאין טעם בפנייה לגישור והצדדים יידרשו להגיע אל בית המשפט לענייני משפחה, אשר יכריע בסוגיה עבורם.

 

הכרעת בית המשפט: טובת הילד

הצדדים לא הצליחו ליישב את המחלוקת ביניהם, באשר למסגרת החינוך של הילדים? עליהם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה והכלל המנחה אותו בעניין זה הוא כמובן טובת הילד. הגישה הרווחת היא להימנע משינוי המסגרת החינוכית הנוכחית של הילד, מתוך תפיסה כי שמירה על תחושת היציבות, על הסביבה המוכרת, המורים והחברים, חיונית להתפתחותו התקינה של הילד ומעבר למסגרת אחרת, עלול לערער אותו ולפגוע ברווחתו. כך למשל כאשר ילד הגדל מספר שנים במסגרת חילונית, יידרש לעבור לפתע לבית ספר דתי ולהפך.

יחד עם זאת, אם סבר בית המשפט, על פי ראיות שהוצגו בפניו, כי המסגרת הנוכחית בה מצוי הילד אינה מטיבה עמו וישנה מסגרת חלופית טובה יותר ו/או כאשר מעבר למסגרת אחרת נדרש על מנת שלא לפגוע בקשר של הילד עם אחד מהוריו, יכול ובית המשפט יורה על שינוי המסגרת.

 

למנוע את המחלוקת: עריכת הסכם גירושין מקיף

מטבע הדברים, במסגרת הליך הגירושין נוצרים לא מעט חילוקי דעות בין בני הזוג. הקושי הגדול ביותר הוא כאשר המחלוקות נוגעות לילדים, אם לעניין המשמורת ודמי המזונות ואם לעניין

בחירת מסגרת החינוך. הדרך הטובה ביותר ליישב מחלוקות במסגרת הגירושין וכן למנוע את היווצרותו של סכסוך עתידי בין הצדדים, היא באמצעות עריכת הסכם גירושין טוב ומקיף.

 

נבהיר כי אין די בהסכם הקובע עקרונות כלליים, אלא יש להקפיד על פירוט רחב ככל הניתן, באשר לכל סוגיה הנוגעת לילדים, לרבות על מסגרת החינוך. הצדדים יכולים לעשות חשיבה משותפת בדבר הנושאים שיכולים להוות מחלוקת ביניהם וכן להתייעץ עם עורכי הדין מטעמם, אשר יחוו דעתם מתוך ניסיונם המקצועי, באשר לסוגיות שכדאי להסדיר במסגרת ההסכם. היה ובני הזוג מעוניינים לגבש הסכם גירושין, אך מתקשים להגיע להסכמות, גם כאן הליך הגישור אליו התייחסנו לעיל, יכול לסייע לצדדים לנהל דיאלוג ממוקד ולמצוא את הפתרון אשר יהיה מקובל על שני הצדדים.

 

 

 

 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות