על אילו חובות לא ניתן לקבל הפטר בפשיטת רגל?

הליך פשיטת רגל נועד לאפשר למי שנקלע לחובות כבדים ואינו יכול לפרוע אותם, לקבל הפטר מחובותיו ולהשתקם כלכלית. עת שניתן צו הפטר, החייב פטור מתשלום כל החובות שצבר, למעט שלושה סוגי חובות אשר אינם ברי הפטר: חוב מזונות, קנסות וחובות שנוצרו כתוצאה ממעשי מרמה.
עו"ד אסף סיידה |
עו"ד סיידה מומחה לבנקאות וחדלות פירעון

עו"ד אסף סיידה

 

המציאות הכלכלית בישראל איננה קלה ומשכך, אנשים רבים נקלעים לחובות ולמצב של חדלות פירעון, במסגרתו הם אינם יכולים לשלם את מלוא חובותיהם. במצב זה, נוהגים הנושים לנקוט בהליכים משפטיים שונים נגד החייב, כגון עיקולים, במטרה לקדם את גביית החוב, דבר המקשה מאוד על ניהול חיים תקין, אישית וכלכלית. במסגרת הליך פשיטת רגל, יכול החייב לקבל הגנה מנושיו, להגיע להסדר תשלומים חודשי על פי יכולתו הכלכלית ובסופו של יום לקבל הפטר מיתר החובות ולפתוח דף חדש בחיים.

בקשה לפתיחה בהליך של פשיטת רגל מוגשת לבית המשפט אשר בוחן את הנסיבות ובהתאם להן ועל בסיס המלצת הכונס הרשמי, קובע האם ליתן לחייב צו הפטר או האם לדחות את הבקשה. ניתן צו הפטר, פוטר הוא את החייב מכל החובות שצבר, מלבד חובות אשר לא ניתן לקבל בגינם הפטר, כפי שיפורט להלן.

 

חוב מזונות

אין צורך להכביר במילים מדוע קבע המחוקק כי חוב בגין תשלום מזונות אינו בר הפטר ולא זאת בלבד, אלא שבמסגרת ההליך, לאחר מתן צו כינוס לנכסי החייב, רשאית האם להגיש בקשה לקבלת קצבת מזונות, על מנת שתוכל לדאוג לצרכי הילדים בתקופה זו.  עם זאת, יובהר כי החוק נותן בידי בית המשפט את שיקול הדעת בעניין זה והוא רשאי לפטור את החייב גם מחוב מזונות, באופן מלא או חלקי. אולם, אלו הם מקרים חריגים, למשל כאשר מדובר על חייב אשר מצבו הבריאותי לקוי ובשל אובדן כושר עבודה משמעותי, לא יוכל לעמוד בתשלום החוב. דוגמא נוספת היא מצב שבו בשל חלוף הזמן, איבד חוב המזונות את עדיפותו, למשל כאשר הילדים כבר בגירים, אז רואים בחוב המזונות כחוב רגיל אשר אינו מקבל עדיפות על פני חובות אחרים. במצבים מעין אלו בית המשפט יכול לפטור את החייב מתשלום חוב המזונות, אך כאמור, יודגש כי מדובר במקרים חריגים.

 

קנסות

סוג נוסף של חובות אשר אינם נכללים בצו ההפטר הוא קנסות. מדובר בקנסות  אשר ניתנו לחייב במסגרת הליך פלילי: קנסות בשל התחייבות להימנע מביצוע עבירה פלילית וכן קנסות המגיעים למדינה. כמו כן, חוב אשר נותר בגין אי תשלום דוחות חנייה לרשות המקומית, גם הוא אינו בר הפטר והחייב יידרש לשלם אותו לאחר קבלת צו הפטר. הקביעה כי קנסות אינם חוב בר הפטר נועדה מטבע הדברים לשמור על שלטון החוק ולא לתת תמריץ לציבור לפנות להליך של פשיטת רגל, בשל חובות מסוג זה.

חובות שהנם תוצאה של מעשה מרמה

הליך פשיטת רגל מיועד למי שצבר את חובותיו בתום לב, למשל, בשל עסק אשר לא צלח, שהרי קיים אינטרס ציבורי ברור לסייע לאנשים אלו להשתקם כלכלית על מנת שיוכלו לשוב למעגל העבודה ולתרום לחברה. משכך, מי שיצר את חובותיו בשל מעשה מרמה, יכול ובקשתו לקבלת הפטר תידחה כולה, או שיינתן הפטר על חלק מן החובות, כלומר, על החובות החוקיים ולאחר מתן צו הפטר, יידרש החייב להסדיר את כל החובות שנוצרו במרמה. במה מדובר? כלל זה מתייחס הן לחובות שהנם תוצאה של מעשה מרמה אשר בוצע על ידי החייב או שהוא היה שותף לו והן על חובות שהחייב קיבל במרמה, ויתור לגביהם.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות