מינוי בן ממשיך באגודות שיתופיות

הסוגיה של בן ממשיך מעסיקה רבים מתושבי הקיבוצים והמושבים בישראל ואין זה פלא. זוהי סוגיה חשובה ביותר, בעלת משמעויות משפטיות, כלכליות ואישיות. במאמר זה נציג את היבטיו העיקריים של הנושא המורכב הזה: מיהו בן ממשיך וכיצד הוא ממונה? האם ניתן לבטל מינוי של בן ממשיך ומהי החשיבות שבפנייה לקבלת ייעוץ משפטי בסוגיה זו?
%d7%a0%d7%a2%d7%9e%d7%94-%d7%9b%d7%94%d7%9f |
חווה

מיהו בן ממשיך?

בן ממשיך הוא הבן אשר בונה את ביתו ליד בית ההורים, מעבד את המשק  ולאחר פטירת ההורים, יהיה הוא בעל הנחלה. יש לציין, כי בן ממשיך יכול להיות כמובן גם בת ממשיכה, אולם לצורך הנוחות, נוקטים בלשון זכר. שאלה חשובה אשר עולה בהקשר זה, היא האם הורים בעלי משק, יכולים למנות יותר מילד אחד להיות בן ממשיך. המדיניות הרווחת היא לשמר את היחידה החקלאית כפי שהיא ולא לאפשר את פיצולה. על כן, לרוב, ניתן יהיה למנות בן ממשיך אחד בלבד. פרט חשוב בהקשר זה הוא כי כאשר נערך מינוי לבן ממשיך והוא נישא בעתיד, גם לבת הזוג יהיו זכויות בנחלה, מתוקף חזקת השיתוף שבין בני זוג נשואים.

 

על מנת שהמינוי של בן ממשיך יהיה בר תוקף, אין די בעצם הכרת ההורים בבן כבן ממשיך, אלא על הזכות להיות מוסדרת בהסכם: חוזה משולש או חוזה חד צדדי. במרבית המקרים מדובר בחוזה משולש בין שלושה גורמים אשר יש לקבל את אישורם למינוי:

  1. מנהל מקרקעי ישראל: הרשות הזו היא למעשה הבעלים של המשק החקלאי.
  2. הסוכנות היהודית: זהו הגוף המיישב, השוכר את המשקים מהמנהל.
  3. האגודה: הגוף אשר מעביר את הזכויות במשק החקלאי לחברי האגודה.

בחלק קטן מן המשקים החקלאיים, מדובר בהסכם דו צדדי הנחתם בין מנהל מקרקעי ישראל לאגודה, ללא מעורבות של הסוכנות היהודית. אז מינוי הבן הממשיך ייעשה בהתאם לתנאים שנקבעו על ידי המנהל.

ביטול מינוי בן ממשיך

כאמור מעלה, מרבית המשקים מוסדרים במסגרת חוזה משולש ולפיכך, הליך של מינוי בן ממשיך, ייעשה באישורם. האפשרות לביטול מינוי של בן ממשיך תלויה בשאלה האם המינוי הושלם. מינוי שהושלם, קרי, קיבל את אישור שלושת הגורמים מהווה התחייבות בלתי חוזרת.

 

המשמעות היא כי אפשרות לבטל את המינוי של הבן הממשיך באופן חד צדדי היא מצומצמת מאוד. אמנם, בית המשפט רואה במינוי בן ממשיך כהתחייבות למתן מתנה, אולם עם השלמת הליך המינוי, יתאפשר הביטול על פי דיני החוזים הכלליים בלבד. במצב זה, בית המשפט בוחן כל מקרה לגופו ומקבל החלטה בהתאם לעובדות שהוצגו בפניו.

מנגד, כאשר המינוי טרם הושלם, ביטול ההתחייבות ייעשה על פי חוק חוזה מתנה, אז לבעל הזכות, קרי, ההורים, שמורה הזכות לחזור בהם אם הם עונים על דרישותיו של סעיף 5 לחוק. ראשית, ישנה דרישה כי קיים מסמך בכתב המעגן את ההתחייבות למתן מתנה. שנית, מקבל המתנה, קרי הבן הממשיך, לא שינה את מצבו בהסתמך על ההתחייבויות של ההורים. לחילופין, מאפשר החוק לבטל את ההתחייבות אם הביטול נובע בשל התנהגות מחפירה של הבן הממשיך כלפי הוריו או בן משפחה אחר, או בשל הרעה ניכרת במצבם הכלכלי של ההורים.

קבלת ייעוץ המשפטי

מן האמור לעיל ניתן להבין כי הסוגיה של בן ממשיך היא סוגיה מורכבת מאוד. החל מן הצורך לבחור בבן אחד בלבד למינוי וכלה בקושי לבטל את המינוי לאחר שהושלם. למינוי בן ממשיך השלכות משפטיות וכלכליות מרחיקות לכת, שלא לומר השלכות אישיות רבות. במקרים רבים, סוגיה זו יוצרת  מתחים רבים בין בני המשפחה, בפרט בין האחים – האחד שנבחר להיות הבן הממשיך והיתר, המרגישים מקופחים ואולי אף פחות אהובים. לא פעם הדבר מוביל לסכסוכים משפחתיים עמוקים, המגיעים גם לפתחו של בית המשפט.

משכך, מומלץ מאוד לקבל ייעוץ משפטי טרם קבלת החלטה על המינוי. פנייה לעורך דין הבקיא בדיני מושבים וקיבוצים, תאפשר לבעלי המשק להבין את ההשלכות הרבות של המינוי, הן מבחינת המשק עצמו והן מבחינת חלוקת הרכוש בין הילדים במסגרת הירושה. עורך הדין יציג בפני בעלי המשק את מכלול האפשרויות ויציע פתרונות למניעת חיכוכים וריבים בתוך התא המשפחתי.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות