שינוי מזונות ילדים ביחס להכנסה

מזונות ילדים הוא תשלום חודשי אשר משלם האב לאם, בגין הוצאות גידול הילדים. גובה הסכום נקבע בהתאם להיקף צרכי הילדים ורמת הכנסתו של האב, כאשר שינוי מהותי בנסיבות, לרבות שינוי בהכנסה של אחד הצדדים, יכול להביא להפחתה או הגדלה של דמי המזונות.
עו"ד גלית צור |
עו"ד גלית צור

עו"ד גלית צור

מזונות ילדים – הסבר מקדמי

הסוגיה של מזונות ילדים, עולה בדרך כלל במסגרת הליך גירושין ולבני הזוג שיקול הדעת להחליט על גובה הסכום. בהעדר הסכמה ביניהם, יכריע בעניין בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. לעניין זה יצוין, כי מאז יולי 2016, עת נכנסה לתוקפה חובת הגישור, בני הזוג יידרשו לנסות ולהגיע להסכמה בסוגיה זו, כמו ביתר ענייני הגירושין ורק לאחר שאפיק זה מוצה, יורשו לפנות לערכאה משפטית. ככלל, גובה מזונות הילדים נקבע בהתבסס על שני פרמטרים: היקף הצרכים של הילדים ומצבו הכלכלי של האב, בפרט רמת הכנסתו מעבודה. מצבה הכלכלי של האם, מהווה גם הוא שיקול מסוים בקביעת סכום המזונות, אולם לא יביא לפטור של האב מתשלום, גם כאשר האם משתכרת שכר גבוה יותר.

 

שינוי בהכנסה = שינוי במזונות?

כל קביעה הנוגעת לילדים קטינים, נתונה לשינוי בעת הצורך על מנת להבטיח את טובת הילד. כפי שניתן בנסיבות המתאימות, להביא לשינוי בהסדר משמורת הילדים שנקבע, כך ניתן גם לשנות את גובה תשלום המזונות. אולם, הדבר לא נעשה בנקל ולשם כך נדרש שינוי מהותי בנסיבות, אשר לא ניתן היה לצפות אותו בעת קביעת גובה התשלום. אחת הדוגמאות הנפוצות לכך היא שינוי בהכנסה.

 

במקרה שבו הכנסתו של האב ירדה באופן משמעותי, למשל עקב פיטורים מהעבודה, מצב בריאותי לקוי הפוגע בכושר העבודה וכיו"ב, יוכל הוא לפנות לבית המשפט ולבקש כי דמי המזונות יופחתו, אף אם באופן זמני. גם לאם נתונה אותה הזכות, כך שהיה וחל שינוי לרעה בהכנסתה,  תוכל היא לדרוש את הגדלת סכום המזונות על מנת לספק לילדים את כל צרכיהם.

 

חשיבותו של פוטנציאל ההשתכרות

כאמור מעלה, רמת ההכנסה של האב, מהווה פרמטר מרכזי בקביעת דמי מזונות הילדים. אולם, חשוב להבהיר, כי אין המדובר רק בהכנסתו הלכה למעשה, אלא גם בפוטנציאל ההשתכרות. פירוש הדבר הוא כי בבואו של בית המשפט לבחון את מצבו הכלכלי של האב, יבקש לברר האם האב ממצה את מלוא פוטנציאל השתכרותו, בהתאם לרמת ההשכלה שלו, לניסיונו המקצועי, להיקף המשרה בה הוא עובד וכדומה. סבר בית המשפט כי האב אינו ממצה את פוטנציאל השתכרותו, נתון זה יילקח בחשבון בעת קביעת גובה המזונות, משהציפייה היא כי אם האב יכול להרוויח משכורת גבוהה יותר ולספק בצורה טובה יותר את צרכי ילדיו, עליו לעשות זאת.

 

קבלת ייעוץ משפטי

שינוי גובה מזונות הילדים, כאמור מעלה, הוא אפשרי בהחלט משרמת ההכנסה של האב וכן של האם, מהווים שיקול מרכזי בקביעת דמי המזונות. אולם, חשוב להבין כי אין המדובר בעניין בירוקרטי בלבד, אלא בסוגיה משפטית בעלת השלכות כלכליות על שני הצדדים. משכך, חשוב מאוד לפנות לקבלת ייעוץ משפטי, אשר במסגרתו יבחן עורך הדין את נסיבות המקרה ויחווה דעתו האם במקרה הנדון ניתן להביא להפחתה או הגדלה של המזונות. היה וניתן לקבל את הסכמת הצד השני לשינוי, ינסח עורך הדין הסכם מזונות חדש, או יכניס את השינוי המבוקש בהסכם הקיים. בהעדר הסכמת הצדדים בסוגיה זו, יהיה צורך להגיש תביעה לבית המשפט ועורך הדין יטפל בכך, החל מעריכת כתב התביעה וכלה בייצוג האב או האם בדיון עד למתן הכרעה.

 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות