שלילה על נהיגה בשכרות: מה העונש המינימלי לנהג שיכור?

נהיגה בשכרות היא עבירה חמורה מאוד, בעלת פוטנציאל רב לגרימת פגיעה בנפש וברכוש. בניסיון למגר את התופעה, נעשים בשנים האחרונות מאמצים רבים להגברת האכיפה וכן חלה החמרה בענישה: המחוקק קבע עונש  מינימום של פסילת רישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים לפחות, לאדם הנוהג בשכרות. במאמר זה נסביר כיצד מגדיר החוק מהי נהיגה בשכרות, האם לבית המשפט יש סמכות לסטות מעונש המינימום לעבירה זו ומהי חשיבותו של הליווי המשפטי של עורך דין תעבורה?
רונן חן |
אילוסטרציה

 

מי שנמצאה בדמו רמת אלכוהול העולה על 50 מיליגרם ל100 מיליליטר דם, או 240 מיקרוגרם בליטר של אוויר נשוף. הלכה למעשה, במקרה של בדיקת ינשוף, מוגשים כיום כתבי אישום בעיקר כאשר נמצאה כמות של 290 מיקרוגרם. לעניין זה יש לשים לב, כי כאשר מדובר על נהגים חדשים, נהגים שטרם מלאו להם 24 שנים, הנוהג ברכב ציבורי, הנוהג ברכב מסחרי או רכב עבודה שמשקלו עולה על 3,500 ק"ג, קבע המחוקק רף נמוך יותר: רמת אלכוהול העולה על 10 מיליגרם ל100 מיליליטר דם, או 50 מיקרוגרם בליטר של אוויר נשוף. מדובר חשוב לציין, בכמות מזערית ביותר של אלכוהול, אשר פירושה כי נהגים אלו אינם יכולים לשתות אלכוהול כלל בזמנים הסמוכים לנהיגה.

 

עונש מינימום לנהיגה בשכרות

סעיף 39 א', לפקודת התעבורה קובע כי מי שהורשע בעבירה של נהיגה בשכרות, דינו יהיה פסילת רישיון הנהיגה לתקופה שלא תפתח משנתיים. זאת בנוסף לכל עונש אחר שיוטל עליו כגון קנס כספי ומאסר.  עוד קבע המחוקק כי אם הייתה הרשעה על עבירה זו בשנה שקדמה, עונש המינימום עומד על לא פחות מארבע שנים. האם בית המשפט רשאי לחרוג מעונש המינימום שקבע המחוקק? התשובה היא בחיוב ונוסח הפקודה קובע כי בנסיבות מיוחדות שיפורטו בפסק הדין, רשאי בית המשפט להורות על עונש פסילה לתקופה קצרה יותר.

 

סמכות בית המשפט לחרוג מעונש המינימום

המטרה בהחמרת הענישה בגין נהיגה בשכרות, היא לצמצמם עד כמה שניתן את הישנותה של עבירה זו, אשר מהווה את אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים קטלניות. משכך, קבע המחוקק עונש מינימום של פסילת רישיון הנהיגה, בנוסף לכל עונש אחר שיראה בית המשפט לנכון להטיל על הנאשם. אמנם, המחוקק נתן בידי בית המשפט שיקול לדעת לחרוג מעונש המינימום, אך יש לזכור כי המדובר בנסיבות מיוחדות, כלשון הסעיף וגם אז, יהיה בית המשפט מחויב לפסול את רישיון הנהיגה של הנאשם, אך יוכל להורות על פסילה לתקופה קצרה יותר משנתיים.

 

כמו כן, בתי המשפט ממעטים לעשות שימוש בסמכות שניתנה להם לחרוג מעונש המינימום, היות שהם שותפים מלאים למטרת המחוקק לנקוט ביד קשה כלפי הנוהגים בשכרות. משכך, לא זאת בלבד כי מעטים המקרים בהם בית המשפט פוסק עונש פחות חמור מן המינימום הנקבע בפקודה, אלא להפך – רבים המקרים בהם בוחר בית המשפט להורות על תקופת פסילה ארוכה יותר משנתיים ולעיתים אף מטיל עונשים נוספים על הנאשם: מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנסות כספיים וכיו"ב.

 

כיצד יוכל עורך דין תעבורה לסייע?

לאור ההחמרה בענישה בגין נהיגה בשכרות, מי שחשוד בעבירה זו  ובוודאי מי שהוגש נגדו כתב אישום, זקוק לייצוג משפטי של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה בכלל ובעבירות של נהיגה בשכרות בפרט. מומחיותו של עורך הדין בתחום זה היא קריטית משום שרק הכרות ובקיאות מעמיקה עם התנהלות הרשויות, כמו עם עדכוני הפסיקה בתחום, יכולה לספק הגנה משפטית מיטבית לחשוד או הנאשם. לעיתים קרובות, ניתן למנוע הגשת כתב אישום, בגין נהיגה בשכרות, למשל, כאשר עורך הדין איתר פגמים בראיות התביעה, עד אשר זו נדרשת לחזור בה מעמדתה. כמו כן, במצב שבו אין מנוס מהעמדה לדין, יפעל עורך הדין להסדר טיעון מקל על מנת למזער את הנזק ללקוח.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות