קבלת היתר בנייה – המדריך השלם

מעוניינים לבנות חדר נוסף בבית? להתקין פרגולה או גדר? החוק בישראל מחייב אתכם לקבל היתר בנייה מהועדה המקומית לתכנון ובנייה. מדובר בפרוצדורה מורכבת למדי הכוללת שלושה שלבים עיקריים:
עו"ד יעל מנדלוביץ |
תוכנית בניין

 עו"ד יעל מנדלוביץ

הגשת הבקשה, בדיקה מקדמית ודיון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. לשם טיפול יעיל בבקשה והגדלת הסיכוי לקבלת היתר בנייה, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה במקרקעין, אשר יטפל בכל היבטי הבקשה.

 

הגשת הבקשה

השלב הראשון בקבלת היתר בנייה הוא כמובן הגשת הבקשה, כאשר על פי החוק, את הבקשה צריך לערוך אחד מאלו: אדריכל, מהנדס מבנים או הנדסאי בניין, על פי הקבוע בתקנות. על הבקשה לכלול פרטים שונים, ביניהם: הגדרת שימוש המבנה, פירוט חומרי הבניין בהם ייעשה שימוש, חישוב אחוזי בנייה ושטחי הבנייה וכן הקלות מבוקשות.

לבקשה יש לצרף נספחים שונים כדוגמת אישור בדבר הוכחת בעלות בנכס. כאשר מדובר על בית פרטי, ניתן לצרף נסח טאבו או אישור זכויות מרשות מקרקעי ישראל או החברה המשכנת. כאשר מדובר על בעלות נכס בבית משותף, ניתן להוכיח את בעלות המבקש באמצעות נסח רישום מרוכז של הבית המשותף. על מנת להימנע מטענה כי אין המדובר באישור מעודכן, רצוי להוציא את האישורים הנ"ל מלשכת המקרקעין, במועד הסמוך להגשת הבקשה.

 width=
עו"ד יעל מנדלוביץ

בדיקת הבקשה – שלבים מקדמיים

לאחר הגשת הבקשה, מתבצעת מעין בדיקה טכנית, במסגרתה בוחנים האם הבקשה כוללת את כל הטפסים והמסמכים הדרושים. בקשה חסרה נשלחת חזרה אל המבקש עם פירוט ההשלמות הנדרשות, דבר המעכב מטבע הדברים את הטיפול בה ולכן חשוב להקפיד למלא אחר כל פרטי הבקשה באופן מדוקדק. כאשר הבקשה עברה את שלב הבדיקה המקדמית, ייקבע גובה הפיקדון בו יחויב המבקש ולאחר שבוצע התשלום, עוברת הבקשה לבדיקה של מהנדס הוועדה.

תפקידו של המהנדס הוא לבדוק האם הבקשה להיתר בנייה עומדת בכל דרישות החוק והתקנות. אם סבר שכן, תועבר הבקשה לדיון בוועדה המקומית עם המלצה על מתן היתר בנייה, אך אם סבר המהנדס כי הבקשה אינה עומדת בדרישות כאמור, יפרט מדוע והבקשה תישלח חזרה אל המבקש לצורך תיקונים והשלמות. לעניין זה חשוב לציין כי במסגרת בדיקתו, רשאי המהנדס גם לפנות אל המבקש לצורך הבהרה של פרטים מסוימים, כגון הסבר אודות מפה שהגיש, הגדרות ותיאורים שונים שפורטו בבקשה וכיו"ב.

 

דיון בבקשה – הוועדה המקומית לתכנון ובנייה

עת עברה הבקשה את שלבי הבדיקה המקדמית כאמור, תדון הבקשה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. התנאים לקבלת היתר בנייה משתנים מרשות אחת לשנייה והם תלויים כמובן גם באופיו והיקפו של הפרויקט, אולם ככלל, בהינתן אישורם של גופים שונים כגון מנהל מקרקעי ישראל, כיבוי אש ופיקוד העורף, יינתן היתר הבנייה המבוקש. לעניין זה יצוין כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רשאית לא רק לתת או לסרב למתן היתר בנייה, אלא היא יכולה להתנות את מתן ההיתר בטיפול המבקש בנושאים שונים כגון: חומרי בנייה, מילויים וחפירות, נקיטת אמצעי בטיחות, תאורה, סיום עבודות פיתוח סמוכות, מקומות חנייה וכיו"ב. קיבלה הוועדה החלטה על מתן היתר בנייה, תישלח על כך הודעה למבקש עם פירוט האגרות וההיטלים שעליו לשלם (למשל היטל השבחה). לאחר התשלום, יופק היתר הבנייה והוא תקף לשלוש שנים מיום הוצאתו. במקרה שבו דחתה הוועדה המקומית את הבקשה לקבלת היתר בנייה, רשאי המבקש להגיש ערר תוך 30 יום ממועד קבלת ההחלטה. על הערר להיות מנומק היטב ומגובה באסמכתאות רלוונטיות, לשם כך מומלץ להיעזר בעורך דין מומחה אשר יציג באופן מקצועי וממוקד את נימוקי הערר בפני הועדה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות