האם החייל התאבד בעקבות הניסיון לגייסו כסוכן סמוי?

היום הוגשו לבית הדין הצבאי כתבי אישום נגד שני חיילים שהשתחררו לאחרונה מצה"ל. כתבי האישום מייחסים לשניים, אשר שירתו במשטרה הצבאית החוקרת והשתחררו לאחרונה, עבירות של ידיעות כוזבות, אי-קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת. מכתב האישום עולה כי השניים לא דיווחו על מצוקה נפשית שזיהו אצל חייל אותו ביקשו לגייס כמקור עבור מצ"ח
חנן לוי |
לוגו משטרה צבאית

שני רכזי מודעין במשטרה הצבאית החוקרת מואשמים בבית הדין הצבאי ביפו כי לא דיווחו על כך שלוחם בחטיבת גבעתי רב״ט נ שאותו הם ניסו לגייס כמודיע שלהם נמצא במצוקה קשה.

למרות מצוקתו זימנו השניים את הלוחם לחקירה שבה הם הפעילו עליו לחץ ודרשו ממנו כי יפעל ויעביר מידע מפליל על חבריו לפלוגה יממה לאחר מכן נמצא הלוחם ללא רוח חיים.

שני רכזי המודעין מואשמים בעבירות מינוריות שהן בהתנהגות לא הולמת, אי דיווח, ואי מילוי פקודה.

מדובר בפרשה אשר נחשפה בחדשות כאן 11 והיא עשויה לזעזע את מצח והפרקליטות הצבאית.

הפרקליטות הצבאית החליטה לנהוג בהקלה ונמנעה מהגשת כתב אישום של המתה נגד שני אנשי המשטרה הצבאית משפחתו של החייל פועלים כעת לשינוי כתב האישום.
מכתב האישום עולה כי הלוחם חייל מצטיין בחטיבת גבעתי נשלח לקורס מפקדי כיתות בבית הספר למכי״ם בירוחם במהלך חודש ינואר זומן הלוחם לחקירת מצח לאחר שמה בסיס נעלם מכשיר ראיית לילה הלוחם לא היה חשוד בפרשה אולם שני רכזי המודעין ניסו להפעיל לחץ על הלוחם כדי שזה יהפוך למודיע שלהם וימסור מידע מפליל כנגד חבריו ליחידה בעבירות סמים.

לאחר כשעתיים של חקירה בה הופעל לחץ בלתי סביר כנגד הלוחם הוא הסכים לחתום על מסמך שבו הוא הופך למודיע. אלא זמן קצר אחר כך התקשר כמה פעמים הלוחם למפעיל שלו וביקש לחזור בו מההסכם תוך שהוא מספר על כך שהוא במצוקה נפשית קשה. המפעיל וחברו רכז מודיעין ותיק התעלמו ממצוקת הלוחם והשיבו בפניו ריקם.

יממה לאחר השיחות נעלם החייל מיחידתו כשהוא חמוש ברובה שלו.

למרות שהחל מבצע חיפושים אחריו נמנעו שני רכזי המודיעין לדווח למפקדים על שיחות המצוקה של הלוחם אליהם.

כאמור בצעד נדיר ובשל חמורת התנהלות של מצח בפרשה הוחלט הפרקליטות להגיש כתב אישום פלילי בעקבות התאבדות של חייל צהל כנגד שני רכזי המודיעין אולם בקרב משפחתו ובמערכת המשפטית נמתחת ביקורת קשה על התנהלות הפרקליט הצבאי שהסתפק בהגשת כתב אישום שכולל סעיפי אישום ברף הנמוך ולא בסעיפי המתה כפי שאמור היה להיות בפרשה שכזו.

פרקליטי משפחת רב"ט נ', עורכי הדין עידן פסח ובני קוזניץ, מסרו בתגובה: "משפחת המנוח מזועזעת ומאוכזבת מהעובדה שהפרקליטות הצבאית הסתפקה בהגשת כתב אישום המייחס לרכזי המודיעין במצ"ח עבירות שוליות של 'ידיעות כוזבות', 'אי קיום פקודה' ו'התנהגות שאינה הולמת' ובכך הסירה אחריות מרצף הסיבות הקשות האמיתיות שהובילו לסיום חייו.

״המשפחה סבורה כי המוות נגרם בשל מעשיהם הפושעים של רכזי המודיעין במצ"ח מרגע זימונו לחדר רכזי המודיעין ועד למותו הטרגי וכי יש להאשימם במותו של המנוח.

שכן, ברור כי אלמלא פעלו לשבור את רוחו בניגוד לרצונו, אילו היו קשובים למצוקה אותה הביע מפורשות בטלפון בהקשר זה מספר פעמים ולא היו מסתירים הכול ממפקדיו אף בשעות החיפושים המאוחרות – היה המנוח עודנו בחיים".

עו״ד עודד סבוראי ממשרד סבוראי שחם-שביט, המייצג את הוריו של רב״ט נ׳ ז״ל:

ברקע כתב האישום עומד מותו הטראגי של רב״ט נ׳ ז״ל עקב מצוקה נפשית אליה נקלע בעקבות גיוסו כמקור מודיעיני של מצ״ח.

רב״ט נ׳ ז״ל – חייל ערכי ולוחם מצטיין בחטיבת גבעתי – זומן למצ״ח בחודש ינואר 2019 בטענות כוזבות.

שם, לדברי הוריו, הופעל עליו מכבש לחצים בלתי מוסרי, כוחני ואגרסיבי שלווה באיומים קשים עד שלא נותרה בידיו ברירה אלא להפוך לסוכן נגד חבריו.

כיממה וחצי לאחר שגויס, נמצא רב״ט נ׳ ז״ל ללא רוח חיים מחוץ לבסיסו.

בכתב האישום שהוגש נגד רכזי המודיעין של מצ״ח נטען נגדם, כי על אף שהבינו שרב״ט נ׳ ז״ל נתון במצוקה נפשית קשה ובסכנה אובדנית עקב גיוסו כמקור, הם לא עשו דבר כדי לסייע לו, תוך הפגנת זלזול במצבו ואף נמנעו מלדווח עליו למפקדיהם במצ״ח ולמפקדיו של רב״ט נ׳ ז״ל, כפי שנדרשו לעשות בהתאם לפקודות.

לפי כתב האישום, גם לאחר שרב״ט נ׳ ז״ל נעלם והחיפושים אחריו היו בעיצומם, נמנעו רכזי המודיעין מלשתף את הגורמים המוסמכים בסכנה האובדנית שבה ידעו שהוא נתון.

לפי כתב האישום, אחד הרכזים אף נשאל על-ידי מפקדיו שאלות ישירות בעניין מצבו הנפשי של רב״ט נ׳ ז״ל ושיקר.

ההורים השכולים מתקוממים על כך, שלמרות שברור שאילו היו רכזי המודיעין של מצ״ח פועלים כנדרש מהם, ניתן היה להציל את ניב ז״ל, הפרקליטות הצבאית לא האשימה את רכזי המודיעין בגרימת מותו.

בכוונת ההורים השכולים לנהל מאבק משפטי במטרה שהדין ימוצה עם רכזי המודיעין של מצ״ח, שהתנהגותם גרמה לניב ז״ל למצוקה אליה נקלע ושלמרות ידיעתם שהוא נתון בשל כך בסכנה אובדנית, לא נקפו אצבע כדי לסייע לו בו בזמן שניתן היה להצילו, הסתירו את מצוקתו ובכך גרמו למותו.

לצד פעילותם של הוריו של ניב ז״ל למיצוי הדין עם אותם רכזי מודיעין של מצ״ח ועם מפקדיהם, הם רואים עצמם שליחי ציבור ובכוונתם לפעול בכל דרך חוקית כדי לוודא שנהלי גיוס הסוכנים של מצ״ח והבקרה על יישומם, יעברו רפורמה יסודית, כדי שבעתיד לא יישנה מקרה בו חייל ישלם בחייו, כמו בנם, על התנהלות כה מעוותת ובלתי נסבלת מצד סוכני המודיעין של מצ״ח

דובר צה"ל מסר כי "היום הוגשו לבית הדין הצבאי כתבי אישום נגד שני חיילים שהשתחררו לאחרונה מצה"ל.

כתבי האישום מייחסים לשניים, אשר שירתו במשטרה הצבאית החוקרת והשתחררו לאחרונה, עבירות של ידיעות כוזבות, אי-קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת.

מכתב האישום עולה כי השניים לא דיווחו על מצוקה נפשית שזיהו אצל חייל אותו ביקשו לגייס כמקור עבור מצ"ח.

החייל נמצא ירוי מחוץ ליחידתו מספר ימים לאחר פגישתו עם הנאשמים. כתבי האישום הוגשו לאחר שהתקיים שימוע בעניינם של הנאשמים.

משפחתו של המנוח עודכנה בהחלטה. מעבר להגשת כתבי האישום, היבטים פיקודיים וארגוניים מסוימים עודם מצויים בבחינה. צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה".

מהסנגוריה הצבאית, שמייצגת את הנאשמים, נמסר: "צר לנו על החלטת התביעה הצבאית להגיש כתב אישום נגד החיילים. אין ספק שמדובר באירוע טראגי וקשה, אך אין בכך כדי להצדיק הגשת כתב האישום לבית הדין הצבאי.

"הדבר ברור גם מסעיפי האישום שהתביעה הצבאית בחרה לייחס לחיילים, שכלל אינם מייחסים אחריות מצד החיילים למותו של המנוח. החיילים מבקשים להביע צער עמוק על מותו של המנוח, ושולחים תנחומים למשפחה. הסנגוריה הצבאית תלמד את פרטי האישום ותגיב להאשמות בבית הדין הצבאי"

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות