האם שוטר שעוצר שב"ח יכול לדרוש ממנו להזדהות?

שוהה בלתי חוקי שהועמד לדין על כניסה לישראל שלא כדין טען להגנתו בביהמ"ש כי לשוטר לא היתה סמכות לעכב אותו רק על בסיס חזותו החיצונית, האם עמדתו התקבלה?
דניאל בן חמו |
מעצר, ארכיון. צילום: משטרת ישראל

שופט בית משפט השלום ברמלה, מנחם מזרחי, הרשיע נוכח הלכת בית-המשפט העליון, בעניין הסמכות של שוטר לבקש מאדם להזדהות בפניו, שב"ח שהואשם כניסה או ישיבה בישראל שלא כחוק וקבע כי היתה קיימת לשוטר סמכות לדרוש ממנו להזדהות מאחר והוא נחשד כי נכנס לישראל שלא כדין.

נגד הנאשם הוגש כתב-אישום המייחס לו עבירה של כניסה או ישיבה בישראל שלא כחוק, לאחר שבחודש אוגוסט האחרון, שהה תושב האזור, בשטח קברות המכבים בעיר מודיעין, כשאין בידיו אישור שהייה, כניסה או עבודה בישראל כדין.

הלכת "טבקה"

הנאשם טען, כי השוטר, אשר עיכב אותו וביקש ממנו להזדהות בפניו, עשה זאת בלא סמכות כדין והפנה להלכת בית-המשפט העליון במסגרת בג"ץ עמותת טבקה, שלפיה, לטענתו, אין ולא הייתה לשוטר סמכות לבקש ממנו להזדהות, ולאחר מכן לא הייתה לו סמכות לעכב את הנאשם וזאת רק על סמך חזותו החיצונית הנטענת, כבן מיעוטים, בלא כל חשד סביר לביצוע עבירה פלילית.

התביעה טענה מנגד, כי מעדותו של השוטר ותוך עיון בדוח הפעולה ניתן ללמוד, שהשוטר ביקש מהנאשם תעודת זהות ולאחר מכן עיכב אותו בהתאם לסמכותו בדין.

השופט מזרחי קבע כי השוטר פעל בהתאם לסמכותו כדין והוא היה רשאי לדרוש מן הנאשם להזדהות בפני ופעולתו של השוטר, לא הייתה נעדרת כל חשד סביר, נוכח העובדה כי זיהה את הנאשם, יחד עם ארבעה אחרים, הפוסעים בהליכה בשביל במקום המדובר, שהינו חלקת יער, סמוכה לקו התפר, במקום בו ידוע שקיימת פרצה בגדר המועד לכניסתם ארצה של שוהים בלתי חוקיים וציין כי בית-המשפט העליון סייג את ההלכה ביחס למקרים שמעצם טיבם דורשים הזדהות משום שהן מתגבשות לפי המיקום ושהייה בישראל שלא כדין היא אחת מהן.

פעולה בסמכות

"במקרנו, מסמיך המחוקק את השוטר בצורה מפורשת, והסמכתו קבועה בחוק הכניסה לישראל, זהו דבר חוק מיוחד, מסמיך, המקיים את תכליתו לפנות לכל 'אדם שיש יסוד להניח' כי שהייתו בישראל מחייבת רישיון ישיבה להזדהות וכיו"ב", כתב השופט מזרחי.

עוד הוסיף: "סמכותו של השוטר לפנות אל הנאשם, בהיותו חשוד להיות שוהה בלתי חוקי, במקרה העומד בפניי טמונה בסעיף דלעיל, והיא אינה נטועה בחוק להחזקת תעודת זהות. אם לא תאמר כן, תעקר את תכליתו של החוק, שכן כיצד יוכל אי פעם שוטר או פקח לעמוד על משמר הגבולות של מדינת ישראל ולוודא שאין נכנסים בשעריה אנשים שאינם זכאים לעשות כן ושאינם זכאים לשהות בה".

_______________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מנחם מזרחי

_________________________________________________________________

עו”ד עמיר אושפיז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות