הסיוע המשפטי לטובת החולים הפסיכיאטריים: "נשמש להם כקול"

הסיוע המשפטי מתגייס לעתירה נגד משרד הבריאות על נאי האשפוז הפסיכיאטרי בישראל בניסיון לשפר בצורה משמעותית את המצב במחלקות
נעמה כהן |
אילוסטרציה envato

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, ביקש להצטרף במעמד 'ידיד בית המשפט' לעתירה שהוגשה על ידי ההסתדרות הרפואית בישראל בישראל ואיגוד הפסיכיאטריה נגד משרד הבריאות על מצבם הקשה של בתי החולים הפסיכיאטריים והמחלקות הפסיכיאטריות ברחבי הארץ והצורך בשיפור משמעותי של תנאי האשפוז. בסיוע המשפטי אומרים כי הם "משמשים כקולם של כל אותם אנשים שמצבם קשה במיוחד ושתנאי האשפוז שלהם הם בלתי ראויים".

הסיוע המשפטי, מייצג ביום יום, את מרבית המאושפזים בכפייה ברחבי הארץ בכ-15 בתי חולים ומחלקות פסיכיאטריות, החליט להצטרף לעתירה שהוגשה על ידי הר"י ואיגוד הפסיכיאטריה נגד משרד הבריאות על מצבם הקשה של המחלקות הפסיכיאטריות ברחבי הארץ, שמזה תקופה ארוכה לטענת הסיוע, אינם ראויים לאכלוסם של בני אדם ומצבם אף חמור יותר מבתי מאסר.

"ישנים על הרצפה"

שר הבריאות, בביקורו הראשון שקיים במרכז לבריאות הנפש אברבנאל, ציין רק לאחרונה כי מצבם של בתי החולים הפסיכיאטריים אינו משביע רצון וכי בכוונתו לשים בראש סדר העדיפויות את תקצוב מערכת בריאות הנפש בישראל. "אנו מכירים היטב את הממצאים המצביעים על מחסור חמור במיטות, בכוח אדם ואף על מקרים מסוימים בהם ננקטת אלימות קשה בתוך המחלקות", אמר.

מהסיוע נמסר כי הם "משמשים כקולם של כל אותם אנשים שמצבם קשה במיוחד ושתנאי האשפוז שלהם הם בלתי ראויים". כך למשל, במחלקה פסיכיאטרית בדרום הארץ ישנם 30 מזרונים על 45 מטופלים, כך שאין לאנשים אפילו מזרון לישון עליו והם נאלצים לישון על הרצפה.

בחודש שעבר עתרו איגוד הפסיכיאטריה בישראל והר"י, באמצעות הקליניקה לקידום הזכות לבריאות של המרכז הבינתחומי הרצליה בדרישה לשפר את תנאי האשפוז במחלקות הסגורות. בעתירה דורשים המומחים כי משרד הבריאות יגדיר שטח מחיה "הולם" למאושפז הפסיכיאטרי כמו גם יקבע לוח זמנים למימוש תוכנית להרחבת המחלקות.

בעתירה נטען כי בעוד שבבתי חולים כלליים הוגדר מרחב מחיה הולם, בכ־11 בתי החולים הפסיכיאטריים תנאי האשפוז מהווים "מציאות בלתי אפשרית הן למטופלים והן למטפלים". עוד צוין כי מרחב המחיה למאושפזים הפסיכיאטריים כיום הוא צפוף ביותר, ובכך פוגע בזכותם של המטופלים לבריאות.  "השילוב של מחלת נפש לצד בעיית שטחי המחיה במחלקות האשפוז הוא בגדר מדרון חלקלק אשר עלול להוביל להחמרה במצבו הבריאותי של המטופל", נכתב בעתירה, "אשפוז מטופלים בצפיפות שכזו עולה לכדי התנהלות בלתי אנושית ומשפילה".

___________________________________________________________

עו״ד פלילי ניר ליסטר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות