אחריות הורית – איך נקבע משמורן וזמני שהות?

בעבר, נוכח חזקת הגיל הרך, היה ברור שילד עד גיל 6 יהיה תחת משמורת האם, אולם העולם השתנה וגם מערכת המשפט הבינה שטוב לילד עם שני ההורים – עו"ד הילה וינטרוב מסבירה
עו"ד הילה וינטרוב |
אילוסטרציה envato

בעבר היה ברור שילד עד גיל 6, יישאר כמעט באופן אוטומטי תחת משמורן יחיד שהיא האם נוכח "חזקת הגיל הרך".

יש להפריד בין המשמורת לבין זמני השהות. כיום המצב מעט שונה ועל אף שלא נעשה שינוי בחקיקה, מערכת המשפט מבינה, כי קיים צורך בקשר טוב עם שני ההורים ומכאן שטובת הילד קודמת לכל. כיום המונח "משמורן" חלף מן העולם, ושופטים נוטים שלא לקבוע "הורה משמורן" או קובעים אחריות הורית משותפת. ללא קשר לקביעת המשמורת, אף אם נקבע בכל זאת כי אחד מההורים הוא המשמורן, להורה האחר נקבעים זמני שהות שיכולים להיות שוויונים לחלוטין במקרים המתאימים.

עם זאת חשוב לזכור! בכל הנוגע להחלטות מהותיות כמו מקום מגורים, דת, חינוך, בריאות וחיסונים – גם ההורה שלכאורה אינו משמורן, יש לו זכויות לקחת חלק בהחלטה על עתיד ילדו.

הילד כ"קלף מיקוח"

יש הסבורים שבכל הנוגע לתינוקות, בעיקר תינוקות שטרם מלאו להם שנה, נראה כי ניתוקו מהאם עלול לגרום, כביכול נזק לתינוק בעיקר כשאנו מדברים על תינוקות יונקים. מומלץ, כדי לחזק ולשמור על הקשר בין פעוט לבין הורה שעזב את הבית, שיתקיימו מפגשים תכופים יותר בין ההורים, ואפילו לזמן קצר. ולאחר מכן לקבוע זמני שהות באופן הדרגתי. הגישה הרווחת כי החל מגיל 18 חודשים או שנתיים אין סיבה ככל ומדובר באב מיטבי שרוצה להיות מעורב לאפשר לו לחלוק בזמני השהות.

עו"ד הילה וינטרוב

לצערנו, במהלך גירושין רבים, אנו עדים לתופעה שבה זמני השהות עם הילדים הופכים להיות "קלף מיקוח" בכל הנוגע לחלוקת הרכוש או תשלום דמי המזונות לילדים שברשות הזוג. אסור לתת להליך הגירושין לעבור באיומים וחשוב לחשוב על טובת הילדים בראש ובראשונה.

חשיבות הייעוץ המשפטי

ביהמ"ש בד״כ יעזר בחוות דעת מומחים מתחומי העבודה הסוציאלית ובריאות הנפש ותפקידם יהיה להעביר המלצות לערכאה המוסמכת ובמקרים המתאימים לבחון "מסוגלות הורית" של מי מבני הזוג.

רצוי ואף מומלץ לעבור את תהליך הגירושין, המתאפיין במורכבת ובקושי, יחד עם עו"ד מנוסה בתחום ובקיא בפסקי הדין הרלוונטיים אשר יוכל לייעץ וללוות אתכם באופן מקצועי ומסור במיוחד בנושא זה שבו הפסיקה מקדימה את החקיקה ויש חשיבות לכך.

לאתר הילה וינטרוב – משרד עורכי דין לחצו כאן.

________________________________________________________________________

עו"ד הילה וינטרוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות