תביעת לשון הרע בזירה הפוליטית: נתניהו נגד אולמרט

תביעות דיבה הינן דבר שבשגרה. עו"ד תום שנפ מסביר על התופעה דרך הליך משפטי שעלה לאחרונה לכותרות דווקא בתחום הפוליטי
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%aa%d7%95%d7%9d-%d7%a9%d7%a0%d7%a4 |
עו"ד תום שנפ

תביעות לשון הרע הינן דבר שבשגרה. עו"ד תום שנפ מסביר קצת על התופעה ומספר על תביעת דיבה שעלתה לכותרות בזירה הפוליטית: נתניהו נגד אולמרט.

מהי למעשה עבירת לשון הרע?

יש המכנים אותה גם כעבירת הוצאת דיבה. עברית לשון הרע מתייחסת לכל סוג של תוכן או מסר שיכול לפגוע בכבודו או בשמו הטוב של אדם או תאגיד. אנחנו מזהים יותר ויותר תביעות מסוג זה בנוף המשפטי.

הכמויות למעשה הכפילו עצמן, גם כזה מגיע לאנשי ציבור המוכרים לכולנו.

וגם על ראשי ממשלה תביעה זו אינה פוסחת.

עו"ד תום שנפ מדבר על תביעתו של ראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו, נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

תביעת דיבה מיוחסת לדבריו של אולמרט, שטען שבנימין נתניהו עצמו יחד עם כל משפחתו לוקים במחלות נפש, ואף הציע להם להיעזר בלווי פסיכיאטרי.

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לא הביע חרטה ולא חזר מדבריו לגבי ההערות שהעיר למשפחת נתניהו, ואף הגדיל והפציר בשרה, אשתו, ובבנו יאיר שיעברו בדיקה פסיכיאטרית, על מנת להוכיח את טענותיו.

לא הביע חרטה. ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. צילום: פלאש 90

האם הביטוי "חולה נפש" מהווה הוצאת דיבה?

על פי שורה ארוכה של פסקי דין, אנחנו יכולים לראות כי הביטוי "חולה נפש" אכן נמצא תחת קטגורית לשון הרע בהתאם להוראות החוק והפסיקה.

בנוסף, בהתאם לסעיף 14 לחוק איסור לשון הרע, ובהתאם לפסיקת בית המשפט ובהתאם לתביעה ספציפית זו, אולמרט מתבקש להודות כי טענתו אכן מבוססת ובני משפחת נתניהו אכן סובלים ממחלת נפש.

האם קיימת ציפייה סבירה כי בית המשפט ייעתר לבקשה זו?

התשובה היא לא. על בני משפחת נתניהו, הנתבעים בדיבה, אין את חובת ההוכחה או העמדתם לבדיקה אם טענותיו של אולמרט אכן נכונות או לא. משמע, לסייע ולחזק את דבריו של אולמרט. מדובר במעשה בלתי סביר בעליל ואולמרט מודע לכך היטב. למקרה כזה קוראים היפוך מוחלט של נטל ההוכחה והראיה בתביעות לשון הרע.

לא יעברו בדיקה פסיכיאטרית. בנימין ושרה נתניהו. צילום: פלאש 90

אך במידה ובקשתו כן הייתה מתממשת ובני משפחת נתניהו היו עוברים את הבדיקה שהוא מייחס להם, היא הייתה מובילה לפגיעה חמורה בפרטיות שלהם. כלומר, אם אכן היה ניתן צו לבדיקה, ככל הנראה שנתניהו ומשפחתו היו מעדיפים לוותר על התביעה, וכל זאת על מנת למנוע את ההשפלה שבעצם הבדיקה, העברת תוצאותיה לאולמרט ופרסומה. ולכן בקשתו של אולמרט מלכתחילה בביצוע הבדיקה הופכת את אותה לאבסורדית אף יותר.

מכאן ניתן ללמוד שבקשתו של אולמרט עשויה להוות תקדים שמביא למצב בו מייחסים לאדם מחלת נפש, או כל אמירה פוגענית אחרת, ניתן בעצם להרתיע את הנפגע מבירור התביעה נגדו בבקשה להעמיד את הטענה לבדיקה.

מה שכן ניתן לעשות במידה ואין הוכחות על ידי ראיות, מסמכים או עדים, הוא לחזור בך מדבריך.

לאתר תום שנפ – משרד עורכי דין לחצו כאן.


עו"ד תום שנפ

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות