סוחר הברזל שהעביר סחורה לארגוני טרור נידון לעבודות שירות

הסוחר, ציון בן חמו, הורשע בהעברת סחורות לעזה ששימשו גורמים עוינים לישראל וביהמ"ש קבע כי המדינה תחלט 2 מיליון שקלים מרכושו
גילי סיוון-כהן |
מעבר סחורות לעזה, מחסום כרם שלום. צילום ארכיון: פלאש 90

הרכב שופטי בית משפט המחוזי בבאר שבע, בראשות אב"ד אריאל ואגו, גזרו חמישה חודשי עבודות שירות על ציון בן חמו ו-1,000 שקלים קנס על החברה שלו, זאת במסגרת הסדר טיעון, בעבירה של תחבולה בפרשת העברת סחורות ברזל לרצועת עזה אשר שימשו את ארגוני הטרור. "יש בעונשים המוסכמים כדי לשקף באופן הוגן את האינטרס הציבורי", נכתב בגזר הדין.

המדובר בסוחרי ברזל שנהגו לסחור כדין עם גורמים ברצועת עזה. בשלב מסוים, נשלל היתר הסחר לאחד הסוחרים העזתיים ובעקבות כך הנאשמים הפסיקו לסחור עמו.

קנס סמלי לצד חילוט

בהמשך חידשו את הסחר עמו על פי בקשתו באמצעות חברות אחרות, לאחר שאמר לנאשמים כי הרשויות אישרו לאותן חברות לבצע סחר עם ישראל. בשל טעות של הרשויות שלא ידעו על הקשר בין החברות לבין אותו סוחר, לא נמנעה העברת הסחורה במעברים והנאשמים ניצלו את טעות הרשויות באופן שבו אין בו מרמה.

במסגרת ההסדר, הוסכם לעתור במשותף לעונש של עבודות שירות ולגבי החברות גם הטלת קנס סמלי בנוסף לחילוטים כספיים שעליהם הוסכם במקור.

הגנה על האינטרס הציבורי

הרכב השופטים ציין בגזר הדין כי לאחר עיון בטיעוני הצדדים ולאחר שכתב האישום תוקן באופן משמעותי עקב התפתחויות ראייתיות, הם קיבלו את עמדת הצדדים לפיה "יש בעונשים המוסכמים כדי לשקף באופן הוגן את האינטרס הציבורי", על יסוד מידת האשם הפחותה המיוחסת להם עתה. כמו כן, התיק התנהל בפניהם תקופה ארוכה ונשמעו בו ראיות והם מודעים לקיומם של קשיים ראייתיים.

כאמור הוחלט על עונש של 5 חודשי עבודות שירות וכן מאסר על תנאי. השופטים הסתפקו בקנס סמלי על החברה בסך 1,000 שקלים, זאת מאחר והוחלט על חילוט בסך 1.9 מיליון שקלים.

הואשמו בפגיעה בביטחון המדינה – הורשעו בעבירת תחבולה

בן חמו הועמד לדין ביחד עם יורם אלון, תושב תל אביב, לפני כשש שנים. כתב האישום החמור ייחס להם קשירת קשר לסיוע לאויב במלחמתו בישראל, סיוע לאויב במלחמה, מגע עם סוכן חוץ, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ובאיסור פעולה ברכוש טרור.

על פי כתב האישום המקורי, השניים מכרו ברזל במיליונים לאיש עסקים עזתי, תוך כדי שהם יודעים שהוא מבצע עסקאות עם אנשי חמאס למרות שהוזהרו על ידי משרד הביטחון. אולם, נטען באישום, הם התעלמו מהאזהרות ומהנזק שנגרם לביטחון המדינה מעצם ביצוע עסקאות הברזל והשתמשו בחברות כיסוי מול הסוחר העזתי והתשתית העסקית הייתה דרך בנקים שונים ביהודה ושומרון כדי לשוות לסחורה חזות תמימה. בשב"כ טענו בזמנו כי החומרים שהוברחו לרצועה שימשו להתעצמותו הצבאית של חמאס, הכנת מנהרות וייצור אמצעי הלחימה ברצועה.

הודו והורשעו

למרות העבירות החמורות שיוחסו לשניים, החליטה המדינה לבטל את כלל האישומים ולהרשיע את השניים בעבירה של תחבולה בלבד. על פי הסדר הטיעון שהוגש בין הפרקליטות להגנה, יחולטו מנכסי הנאשמים לטובת המדינה סך של 3.3 מיליון שקל והשניים ירצו כ-3.5 חודשי עבודות שירות.

בדיון שהתקיים בבית המשפט בפברואר השנה הודו השניים בסעיף תחבולה. בן חמו אמר בדיון כי "אני מאשר כי ידעתי שנשלל היתר הסחר של אוסמה ונכון שסחרנו עמו לאחר מכן בדרכים עוקפות. אוסמה אמר לנו שזה בסדר". אלון הוסיף: "גם אני ידעתי ואחרי כן אני סחרתי בעקבות דברי אוסמה". על רקע הודאתם, הרשיע אותם הרכב השופטים.

_____________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אריאל ואגו

_____________________________________________________________

עו”ד פלילי יפעת שי יוספזון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות