חוק חדש? המשטרה תוכל לצלם אותנו בכל מקום

האח הגדול: תזכיר חוק מבקש להסדיר את זכות גורמי האכיפה לצלם אזרחים ולעשות שימוש בתמונות גם ללא צו ביהמ"ש ומבטיח כי "הפגיעה בפרטיות תהיה מידתית"
אייל חן |
המשטרה תוכל לצלם בכל מקום. צילום: דוברות המשטרה

בשנים האחרונות יצאו רבים נגד מערכת מצלמות 'עין הנץ' של המשטרה שממוקמת בצמתים רבים בישראל ודרכם המשטרה מצליחה לעקוב אחר רכבים וכך גם לתפוס עבריינים. עתירה שהוגשה בנושא על ידי האגודה לזכויות האזרח וארגון "פרטיות לישראל" עדיין נדונה, אבל הפתרון להמשך המעקב הינו בהסדרה חוקית של המערכת, כאשר תזכיר חוק חדש, מבקש להסדיר את פעילותן של כל מערכות הצילום השונות של משטרת ישראל זאת למען "למאבק בפשיעה, מניעת עבירות ושמירה על שלום הציבור וביטחונו". תזכיר החוק מציע כי המשטרה תוכל לצלם אזרחים בכל מקום ולעשות שימוש בתמונות גם ללא צו ביהמ"ש. אף שנראה כי עינו של האח הגדול פתוחה, בתזכיר מבטיחים: "הפגיעה בפרטיות תהיה מידתית".

התזכיר עצמו מסדיר בחוק את הנסיבות להצבת כל מצלמה של המשטרה, ההיתרים לצלם כל אזרח וכן גם את מיקום המצלמה בכל מקום בהם הם יחפצו החל מרכב נוסע, בכל רחוב וכן גם על תחנת משטרה. על פי תזכיר החוק, שפורסם להערות הציבור, למערכת הביטחון תהיה גישה למידע שיעלה במצלמות והיא תוכל לעשות בו שימוש ללא צו בית משפט. גם מערכות ה-LPR של המשטרה יזכו להיכנס לחוק ויוכשרו כי הן כבר בשימוש בשנים האחרונות.

חדירה לפרטיות בזכות המאבק בפשע

מערכת המצלמות על פי תזכיר החוק, תאפשר לזהות את פניהם של אזרחים ולהשוות אותם לנתונים הקיימים במאגרים המשטרתיים זאת על מנת לזהות עבריינים ולחקור פשעים. "סיכול עבירות העלולות לפגוע בשלומו או ביטחונו של אדם, שלום הציבור או שלום המדינה, חקירת "דפוסי פשיעה", גילוי עבירות וגילוי מבצעיהן, מניעת פגיעה חמורה בביטחון הנפש או הרכוש, איתור נעדרים וכן לצורך אכיפת איסורי כניסה וצווי הרחקה ממקומות ציבוריים", נכתב בתזכיר החוק.

החוק אינו קובע כללים לשמירת המידע או נהלים אחרים הנוגעים לשימוש בו וההחלטה זו נתונה בידי השרים לביטחון הפנים והמשפטים, באישור ועדת הפנים של הכנסת והמידע שייאגר במערכת הצילום יהיה חסוי ולא ייעשה בו שימוש, אלא להצלת חיי אדם או הגנה עליהם, גילוי עבירות עוון ופשע, חקירתן או מניעתן, חילוט רכוש על פי דין; ואכיפת איסורי כניסה וצווי הרחקה ממקומות ציבוריים.

ההבטחה: הפגיעה בפרטיות תהיה מידתית

לפי תזכיר החוק, המשטרה תוכל למסור את המידע לגופים שונים, בהם אגף המודיעין של צה"ל והשב"כ, וזאת לצורך מילוי תפקידם.

למרות שתזכיר החוק עוסק במצלמות אשר מיועדות למניעת פשיעה ומעקב, גם באמצעות לוחיות הרישוי של הרכב, התזכיר גם שומר על מצלמות המהירות א3 ובתזכיר מצוין כי כללי ההסדרה מיועדים לוודא כי הפגיעה בפרטיות הציבור תהיה מידתית וסבירה ותתמקד בעבריינים ולא באזרח הנורמטיבי וכן לא תפגע בפעולתן של מצלמות המהירות.

_____________________________________________________________________

עו"ד תום שנפ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות