האם רב הכותל יכול להרחיק אנשים מהרחבה?

ירון ללוש הועמד לדין על הפרת הוראה חוקית משום שהגיע לכותל על אך שהרב שמואל רבינוביץ' הוציא נגדו צו הרחקה. ביהמ"ש קבע: "זה לא היה בסמכותו"
דניאל בן חמו |
הרב שמואל רבינוביץ' ברחבת הכותל המערבי. צילום: פלאש 90

שופטת בית משפט השלום בירושלים, שרון לארי-בבלי, קבעה כי לממונה על המקומות הקדושים, רב הכותל, שמואל רבינוביץ', אין סמכות להוצאת צווי הרחקה מרחבת הכותל המערבי לפרק זמן משמעותי והורתה על ביטול כתב אישום נגד הנאשם ירון ללוש, שהועמד לדין על כך שנכנס לרחבת הכותל למרות אותו צו. "בהיעדר סמכות למתן הצו, לא הפר הנאשם הוראה חוקית עם הגעתו לרחבת הכותל המערבי. המסקנה היא אפוא שהנאשם לא ביצע עבירה", נכתב בהחלטת בית המשפט.

נגד הנאשם, ירון ללוש, הוגש כתב אישום המייחס לו ביצוע עבירה של הפרת הוראה חוקית, כאשר בכתב האישום נטען, כי רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', הוציא צו הרחקה נגד הנאשם ולפיו נאסר עליו מלהגיע לרחבת הכותל המערבי לתקופה של 60 ימים ונטען שבמהלך התקופה אותר הנאשם כשהוא ברחבת הכותל המערבי, ובכך הפר הצו שניתן נגדו.

השופטת לארי-בבלי: "סמכות ההרחקה מוגבלת"

השופטת שרון לארי-בבלי, בחנה את עניין שאלת סמכותו של הממונה על המקומות הקדושים להרחיק אדם מרחבת הכותל המערבי קבעה כאמור כי סמכות ההרחקה שהוענקה לממונה על המקומות הקדושים בתקנות, הינה סמכות הרחקה פיזית ונקודתית בלבד, כפי שהסניגור טען שאין לרב הכותל סמכות הרחקה שמתפרסת גם להוצאת צווי הרחקה מרחבת הכותל לפרק זמן משמעותי של עד שישים ימים.

"גם אם נראה בעובדות כתב האישום בענייננו ככאלה שהוכחו", כתבה השופטת בהחלטתה, "הרי שאין הן מלמדות על ביצוע עבירה של הפרת הוראה חוקית, באשר ההוראה החוקית- צו ההרחקה- הוצא בחוסר סמכות. ואכן, משקבעתי שסמכותו של רב הכותל תחומה אך להרחקה פיזית ממקום קדוש, הרי שהרחקתו של הנאשם בצו לפרק זמן של שישים ימים ניתנה שלא בסמכות. הגעתו של הנאשם לרחבת הכותל שלושה שבועות לאחר הוצאת הצו, אינה מהווה אפוא עבירה של הפרת הוראה חוקית".

המסקנה: "לא ביצע עבירה"

השופטת לארי בבלי הוסיפה: "נוכח כל האמור לעיל, אני סבורה שצו ההרחקה שהוצא נגד הנאשם הוצא בחוסר סמכות, ומשכך לא ניתן לראות בו כ'הוראה שניתנה כשורה', לפי סעיף 287 (א) לחוק העונשין המיוחס לנאשם. בהיעדר סמכות למתן הצו, לא הפר הנאשם הוראה חוקית עם הגעתו לרחבת הכותל המערבי. המסקנה היא אפוא שהנאשם לא ביצע עבירה".

_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת שרון לארי-בבלי

__________________________________________________________

עו”ד אלון הראל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות