9.5 שנות מאסר לגננת המתעללת כרמל מעודה

מדובר בעונש החמור ביותר שהוטל אי פעם בישראל על גננת שהורשעה בהתעללות: "הילדים חוו אלימות ממי שאמור היה להגן עליהן"
אייל חן |
כרמל מעודה בביהמ"ש, היום. צילום: פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי מרכז, עמי קובו, גזר תשע וחצי שנות מאסר על הגננת כרמל מעודה, אשר הורשעה בריבוי עבירות של התעללות בקטינים חסרי ישע ותקיפת קטינים חסרי ישע. השופט קובו הורה לה לשלם פיצוי בסך 400 אלף שקלים שיועברו להורי נפגעי העבירה.

המדובר בעונש החמור ביותר שהוטל אי פעם בישראל על גננת שהורשעה בעבירת התעללות. הנאשמת הורשעה בביצוע 18 מעשי התעללות בקטינים וב-35 מעשי תקיפת קטינים על ידי אחראי במהלך התקופה של פחות מחודש ימים בהזדמנויות רבות ושונות, תקפה תינוקות ופעוטות בגן הילדים.

התעללות בחסרי ישע

בין היתר, בכך שכיסתה את ראשם של הקטינים בשמיכה וישבה עליהם למניעת תזוזה, קשרה ידי קטין באמצעות חוט למשך שעות; הרימה קטינים, הניפה אותם באוויר והטיחה אותם ברצפה; טלטלה תינוקות, העמידה פעוטות עם הפנים אל הקיר, לעתים למשך מספר שעות, הצליפה בקטינים באמצעות חיתול, סטרה להם, צבטה ומשכה ראשם של פעוטות לאחור תוך חסימת אפם ופיהם, עד שהתקשו לנשום.

כרמל מעודה בדיון קודם, צילום: פלאש 90

בית המשפט קבע שהנאשמת, אשר היתה אמונה על הטיפול בתינוקות ובפעוטות רכים, "פגעה בגופם, הטילה עליהם מורא ופחד, השפילה אותם ובחלק ממעשיה העמידה אותם בסיכון משמעותי לפגיעה חמורה בשלמות גופם ובהתפתחותם הפיזית והרגשית התקינה. מדובר בתינוקות ובפעוטות שהם באופן מובהק חסרי ישע, תלויים תלות מוחלטת במטפלים בהם, והם טרם למדו לבטא את עצמם באופן שיוכלו לתאר את הפגיעה בהם ולהגן על עצמם".

"הנאשמת", נכתב עוד, "מעלה קשות באמון שניתן בה על ידי הורי נפגעי העבירה, אשר הפקידו בידה את היקר להם מכל, מתוך ציפייה טבעית שהנאשמת תטפל בהם במסירות ותשמור על שלומם וביטחונם".

התנהגות שיטתית

בנוסף, קבע בית המשפט כי קיימת חומרה רבה במעשיה זאת נוכח ריבוי המקרים וריבוי נפגעי העבירה, ובהתחשב בגילם הצעיר של הפעוטות הרכים בשנים, ובחוסר הישע שלהם אל מול הנאשמת שהייתה אמונה על שלומם ועל ביטחונם. מדובר בפעוטות שלא יכלו לדבר, לא יכלו להתגונן, ולא יכלו להבין את פשר מעשיה הקשים של הנאשמת כלפיהם. אין המדובר במעידה חד פעמית של הנאשמת, ברגע אחד של אובדן שליטה רגעי, אלא בהתנהגות שיטתית ונמשכת ובמעשים שחזרו על עצמם שוב ושוב.

הפגנת הורים מחוץ לביהמ"ש המחוזי מרכז בלוד, היום.

בית המשפט התייחס גם לעובדה כך שמדובר במעשים אשר כללו אכזריות, הטלת אימה, ביזוי, גרימת כאב וסבל, תוך העמדת התינוקות והפעוטות בסכנה, וניצול חוסר יכולתם להגן על עצמם או לשתף בפגיעות בהם, ותוך זלזול עמוק בתפקידה של הנאשמת כמי שאחראית על שלומם של הפעוטות.

לשון גזר הדין: "מעשי הנאשמת חזרו על עצמם באופן תדיר, והיא שוב ושוב תקפה והתעללה בפעוטות הגן, יום אחר יום, ולעתים מספר פעמים במהלך היום. החזרה על ההתנהגות האלימה והמתעללת במשך למעלה משלושה שבועות, וכלפי עשרה פעוטות, מחמירה את מעשיה של הנאשמת. המעשים פסקו רק הודות לתלונת הסייעת בגן, ולא מיוזמתה של הנאשמת".

"פגיעה משמעותית באמון הפעוטות בסביבתם"

"נפגעי העבירה בכללותם", נכתב עוד, "חוו פגיעות פיזיות ורגשיות קשות. תסקירי נפגעי העבירה מלמדים על פגיעה משמעותית באמון הפעוטות כלפי סביבתם, קושי להסתגל למסגרות חינוך ולרכוש אמון לצוותי חינוך, התקפי זעם וקשיים חברתיים משמעותיים. הפעוטות נחשפו בגיל צעיר ביותר לשימוש באלימות ולאווירת האלימות אשר שררה בגן. חלק מהם סיגלו לעצמם התנהגות אלימה, מכים ילדים אחרים בני גילם, וכן מכים בובות באופן אשר מצביע על השפעת מעשי הנאשמת עליהם. אמנם, לא נגרמה שום חבלה פיזית למי מנפגעי העבירה, אך אין בכך כדי למעט מהפגיעה בפעוטות, אשר במקום לזכות ביחס חם ואוהב בגן, חוו אלימות פיזית ונפשית, מצד מי שהייתה אחראית עליהם ואמורה הייתה להגן על שלומם".

השופט קובו גם ציין כי קיים קושי לאמוד את הנזקים העתידיים אשר עלולים להיגרם לקטינים כתוצאה ממעשיה של הנאשמת, ולעמוד על השלכות מעשיה לטווח הארוך. אולם ניכר כי פוטנציאל הנזק לפגיעה רגשית ונפשית הוא רב, וכי מעשיה של הנאשמת יטביעו את חותמם על הפעוטות, ימשיכו ללוות את הקטינים ואת הוריהם בעתיד ויחלוף עוד זמן רב עד אשר תקהה השפעתם.

"הסיבות", נכתב, "שהביאו את הנאשמת לביצוע העבירות קשורות בתחושות לחץ ותסכול מתמשך נוכח קשייה לנהל את הגן בו כמות הילדים היתה גדולה, ומעבר ליכולתה, לצד היעדר צוות סיוע קבוע, ולצד התמודדות עם קשיים אישיים ורגשיים ומורכבות יחסיה עם בני משפחתה שלא אפשרה בקשת עזרה".

"הגיעה העת להחמיר את הענישה"

השופט ציין בגזר הדין כי הגיעה העת להחמיר את רמת הענישה בעבירות של התעללות בקטינים ובחסרי ישע, בפרט כאשר עסקינן בריבוי מקרים של התעללות על-ידי גננת בפעוטות רכים בשנים. "ואולם, כתב, "בהתאם לפסיקה, גם כאשר מחמירים את רמת הענישה, יש לעשות כן באופן הדרגתי. זאת כדי להבטיח את עקרון שוויון הנאשמים בפני החוק".

בקביעת עונשה של הנאשמת נתן בית המשפט דעתו לכך שהנאשמת חוותה מאז חשיפת הפרשה השמצות, נאצות, גידופים ואיומים לפגיעה בה ובבני משפחתה, וזאת מצד הורי נפגעי העבירה ומחלקים שונים בציבור בעיקר ברשתות החברתיות, וכן באולם בית המשפט כאשר משמר בית המשפט נאלץ לאבטח אותה ולהגן עליה מפני הקהל שהגיע לבית המשפט. בשל כך היא שילמה מחיר אישי רב.

נסיבות מקלות

בין היתר, היא נאלצה להעתיק את מקום מגוריה במהלך ניהול ההליך, לאחר שמקום מגוריה פורסם לצד קריאות לפגוע בה, והיא מצויה מזה תקופה ארוכה בתנאים מגבילים קשים, בין היתר בשל הסיכון הנשקף לה.

בית משפחתה של הנאשמת הוצת על ידי אדם שאינו נמנה על הורי נפגעי העבירה, והדבר מהווה ביטוי קיצוני לאווירה הציבורית הפוגענית שהיתה בשיאה באותה עת ומהווה חלק מהנזקים שנגרמו לנאשמת ולמשפחתה, כתוצאה מביצוע העבירה ומההליך הפלילי בעניינה.

_______________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט עמי קובו

_________________________________________________________________

עו”ד בן מעוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות