ביהמ"ש נגד "ביקורי המעגל" של חברות הדיור הציבורי

השופטת מיכל אגמון גונן מותחת ביקורת על התנהלות החברות הבודקות מי מתגורר בדירות שבבעלותה כדי לסרב לצאצאיהם דיור ציבורי
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון גונן, יצאה נגד הנוהל של "ביקורי מעגל", הנערכים על ידי החברות המשכנות בדיור הציבורי, במסגרתם בודקים מי מתגורר בדירות ולאחר מכן מסרבים לקבל בן או נכד ממשיך בדיור הציבורי. המדובר היה בעתירה שהוגשה להכיר בנכד של מי שגר בדיור הציבורי כדייר ממשיך והשופטת קיבלה את הערעור והחזירה את עניינו שידונו שוב במשרד השיכון.

השופטת אגמון גונן עמדה בפסק הדין על הבעייתיות שבביקורי המעגל, ועל העובדה שלעיתים הדיירים משקרים, כדי להימנע מהעלאת תשלומי שכר הדירה, או טענות בדבר הפרת חוזה, כאשר אינם מבינים את ההשלכות של דבריהם על האפשרות שיכירו במי מבין משפחתם כדייר ממשיך.

"כל העמדת-פנים היא גילו-פנים"

השופטת אגמון גונן גם הביאה לעניין זה ציטוט של חנה גרינבאום, אחת מגיבורות הספר "מיכאל שלי" מאת עמוס עוז: "אבי המנוח יוסף אמר בכמה הזדמנויות: אין לאנשים פשוטים שום אפשרות לבדות שקר גמור. כל העמדת-פנים היא גילוי-פנים. כמו שמיכה חרפית הרבה יותר מדי קצרה, כשמנסים לכסות את הרגלים יוצא הראש וכשמנסים לכסות את הראש מציצות הרגלים: אנשים ממציאים תירוץ פיקחי כדי להסתיר משהו, ואינם מרגישים בכך שהתירוץ מגלה בינתיים איזו אמת רעה…..".

משרד השיכון טען כי דוחות המעגל, שלא כולם נערכו כנדרש, העלו כי העותר לא התגורר בדירה במועד ובתקופה המזכים אותו בהכרה כדייר ממשיך. העותר, כדי להפריך זאת, הגיש ששה עשר תצהירים של שכנים, מכרים חברים וקרובים, שכולם תמכו בגרסתו לפיה התגורר בדירה במועדים בנדרשים. למרות זאת לא התייחס משרד השיכון לתצהירים וטען כי אין להם משקל, ובמשתמע כי כל אותם אנשים משקרים.

דוחות חסרים

כיוון שדוחות ביקורי המעגל היו חסרים, וכיון שהוועדה כלל לא התייחסה לתצהירים הרבים שהגיש העותר, קבעה כב' השופטת אגמון גונן כי "לאור המסקנות שהוצגו לעיל, אני סבורה כי ההחלטה המנהלית של משרד השיכון לא התקבלה על סמך תשתית עובדתית מספקת, וניתוח הראיות שהיו לפני הועדה. עם זאת, אין מקום כי בית המשפט במקרה זה ישים עצמו במקום הועדה, שכן גם לפני בית המשפט לא הופיעו אותם מצהירים. על כן יש להחזיר את העניין לבחינה מחודשת של הוועדה המתאימה במשרד השיכון, שתדון בכלל הראיות ותנמק כנדרש את החלטתה".

כאמור עניינו של העותר הוחזר לבחינה מחודשת במשרד השיכון, תוך שבית המשפט ממליץ לשנות את הנהלים לעניין ביקורי המעגל.

_____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת מיכל אגמון גונן

_____________________________________________________

עו"ד גיא קלינבוים

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות