לא בוצע שימוע לנאשם – ביהמ"ש ביטל את הרשעתו

שרון כהן הודה בהברחת טלפונים סלולריים מאילת אך הרשעתו בעבירות מס תבוטל לאחר שנפסק כי אם היה מתקיים בעניינו שימוע יתכן ההליך היה מסתיים בכופר
גילי סיוון-כהן |
רשות המסים, ארכיון.

בימ"ש מחוזי ב"ש, הנשיאה רויטל יפה-כ"ץ ביטלה את הרשעתו של שרון כהן שהורשע בפרשת הברחת טלפונים סלולריים מאילת עם החברה ש. כהן ניהול ואחזקות בע"מ, בעקבות הודאתם בביצוע עבירה בניגוד לחוק מס ערך מוסף. השופטת הותירה את הקביעה כי כהן עבר את העבירה שהודה כי ביצע ונפסק כי הוא יחתום על התחייבות כספית על סך של 15 אלף שקלים שלא יבצע עבירה כנגד חוק מע"מ. לפי השופטת, לו הייתה רשות המסים עורכת לנאשם שימוע כנדרש היא "היא לא הייתה מגישה את כתב האישום כלל ומאפשרת סיום ההליך בדרך של כופר".

כהן בעליה של חברת ש. כהן, הובאו לדין ביחד עם אחרים במסגרת פרשייה שנחקרה בהתייחס לניצול אזור הסחר החופשי של אילת לשם עשיית רווחים (בשנים 2017-2016), ולאחר שכתב האישום שהוגש תוקן בפעם השלישית, הם הורשעו בעקבות הודאתם.

תיקון דרמטי בכתב האישום

השופטת קבעה כי במקרה ספציפי זה, ההתנהלות של רשויות המס, כמו גם הנזק שנגרם לנאשם בעקבות התנהלות זו, והנזק הרב שיוסיף וייגרם לו במידה וההרשעה לא תבוטל, שכנעו את בית המשפט כי יש לבטל הרשעתו לאחר שכתב האישום הוגש בשל תקלה אצל המאשימה, ללא קיום שימוע.

השימוע שנערך, לבקשת הנאשמים, הביא לתיקון דרמטי בכתב האישום ובאופן, שאם היה מוגש בטרם הגשת כתב האישום (או אם כתב האישום היה נמחק עובר לעריכת השימוע), ההליך היה מסתיים בתשלום כופר. עיקר התקלה שנפלה אצל המאשימה היא, כי היא נתפסה בעובדת קיומו של כתב האישום כעילה לדחיית בקשת הנאשמים לסיום ההליך בדרך של תשלום כופר.

על פי פסק הדין, הנאשם מצא עצמו במלכוד שלא באשמתו, כאשר מחד, הוא לא הוזמן לשימוע כדין בשל תקלה אצל המאשימה, ומאידך, לו היה מוזמן לשימוע, כפי שמתחייב בדין, היה זוכה לסיים את ההליך בדרך של כופר. אולם, היות וכתב האישום כבר הוגש, כאמור, באופן שגוי, המאשימה דחתה בקשתו לכופר, והנאשם אמור לשלם על התקלה שנפלה אצל המאשימה.

כופר במקום הליך פלילי

"במילים אחרות, המאשימה, אשר הגישה את כתב האישום המקורי בטעות וללא שימוע, היא זו שלא מאפשרת סיום התיק בדרך של כופר, כאשר אין כל מחלוקת, שלו הייתה רואה את העובדות כמו שהן בכתב האישום החדש, היא לא הייתה מגישה את כתב האישום כלל ומאפשרת סיום ההליך בדרך של כופר", כתבה השופטת בפסק הדין.

במקביל הרשעתה של החברה – נותרת על כנה ולאור היעדר מחלוקת בדבר מתחם הקנס הראוי, ואף לאור ההסכמה של התובע, כי יש לגזור על הנאשמים ענישה ברף התחתון של המתחמים שביקש, נקבע, כי החברה תשלם קנס בן 15 אלף שקלים.

_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רויטל יפה-כ"ץ

_________________________________________________________

עו”ד מיכאל כרמל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות