הקיץ הגיע! אכיפה מוגברת בחופי הרחצה

מבלים בחופים? כדאי שגם תתחילו לשמור על הניקיון! המשרד להגנת הסביבה מגביר את האכיפה נגד משליכי פסולת: יותר מ-7,000 שוטרים יסיירו ויקנסו את המזהמים
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה envato

המשרד להגנת הסביבה הגביר את האכיפה נגד משליכי פסולת בחופים והקצה מיליון שקל לשעות אכיפה של שוטרי משטרת ישראל לצד פקחי הרשויות החופיות. בשל כך, 18 רשויות בישראל יזכו בעונת הרחצה 2021 לתגבור של יותר מ-7,000 שעות שיטור במטרה להרתיע מול עברייני פסולת בחופים ולצמצם נזק לסביבה החופית והימית. על הפרק: קנסות במאות שקלים למשליכי פסולת.

החופש הגדול נפתח בירידה בניקיון החופים הפתוחים (הבלתי מוכרזים) בישראל: לפי נתוני מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה למחצית השנייה של החודש (עד 30 ביוני), 69.23% מהחופים שנמדדו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", לעומת 77% במדד הקודם וכן בתקופה המקבילה בשנה שעברה. אחוז החופים הנקיים 70% מתחילת שנת 2021 עומד על 71.21%.

750 שקל קנס

במסגרת תוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה, היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית יוזמת סיוע לרשויות החופיות בביצוע פעולות אכיפה בחופי הים בחודשי הקיץ. השנה המשרד מקצה מיליון שקל, פי שניים מהסכום שהוקצה בשנה שעברה, לצורך תגבור כוח הפיקוח של הרשויות החופיות על-ידי שוטרי משטרת ישראל, אשר ילוו את הפקחים בפעולות פיקוח ואכיפה, במטרה ליצור הרתעה מול עברייני פסולת בחופי הים, ולצמצם את הנזק לסביבה החופית והימית.

במסגרת פעילות האכיפה, הנופשים המלכלכים בחוף עלולים להיקנס בסכום של עד 750 שקל על השלכת פסולת, וזאת בשל הרגישות הגבוהה של החופים. בשנת 2020 בוצעו במסגרת תמיכה דומה בתחומן של 13 רשויות חופיות, בסיוע של 398 שוטרים וחולקו 1,012 קנסות על עבירות ניקיון.

זיהום מים בדלית אל-כרמל - אילוסטרציה
אילוסטרציה envato

חופי ישראל מלוכלכים ביחס לעולם

ממחקרים בעולם ובישראל עולה, כי חופי ישראל מובילים לרעה באחוז הפלסטיק בפסולת הימית גם בהשוואה לים התיכון וגם לממוצע העולמי. כמדינה החברה באמנת ברצלונה, מחויבת מדינת ישראל לתוכנית ההפחתה האזורית להגנה על הים התיכון מפני פסולת ימית וחופית (Regional Plan on Marine Litter Management). על-פי תוכנית זו, חובה על המדינות החברות לנקוט שורה ארוכה של פעולות כדי למזער את ממדי תופעת הפסולת הימית ואת השפעותיה המזיקות על הסביבה הימית של הים ועל האוכלוסייה השוכנת לחופיו.

המשרד להגנת הסביבה תומך בשנת 2020-2021 ברשויות החופיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים לרחצה בהיקף של 9.5 מיליון שקלים. תקציב זה משמש את הרשויות לבצע פעולות ניקוי בחופי ים פתוחים ולא מוכרזים לרחצה שבתחומן.

תקציב רב שנתי

הנהלת קרן הניקיון אישרה אף תקציב רב שנתי לתוכנית "חוף נקי" בהיקף של כ-44 מיליון שקל, תקציב שמגיע מכספי היטל החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות. על-פי תכנית הפעולה שאושרה לשלוש שנים הבאות (2021-2023), תוכנית "חוף נקי" תמשיך לפעול לשינוי תודעתי לחשיבות הים והחופים ולחיזוק לקיחת האחריות האישית, ותתמקד גם באכיפה, ניקיון, הפחתה במקור וניטור פסולת הפלסטיק.

כל זאת, במטרה למזער את כמות הפסולת החופית בישראל ולפעול לניקיונם של החופים והים, ביחס למדד תוצאה סביבתית ברור ובהתאם למחויבות הבין-לאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל.

בנוסף, המשרד הקצה לראשונה 2 מיליון שקל לתמיכה ברשויות החופיות לצמצום מפגע פסולת הפלסטיק בחופים לפני הגעתו לחוף ולים. התמיכה מאפשרת הקמת תשתיות לאיסוף אשפה בחופים לא מוכרזים, מתקני איסוף פסולת ניקוז נגר עילי ומתקני תשתית לעידוד בשימוש כלים רב-פעמיים. תמיכה זו מותנית בהתחייבות של הרשות בקידום חוק עזר עירוני נגד שימוש בכלים חד-פעמיים בחופים והתשלום מותנה בפרוטוקול אישור החוק של מועצת או מליאת הרשות.

___________________________________________________________________________

עו”ד אביעד לנצ’נר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות